ATOMIC Bent 85

Bernhardd

Ny medlem
ATOMIC Bent 85
Hej! Har åkt skidor i närmare 20 år nu och vill införskaffa mig mina egna skidor utan att det kostar multum. Hur är Atomic Bent 85? Känns som ett bra pris för min plånbok..

Jag åker mycket varierande skog, pist och lite park men vill även börja ge mig utför puder, hur står sig dessa? Bör jag ha ett par bredare?

GoranC

Aktiv medlem
ATOMIC Bent 85
Du kan liksom glömma de där förhoppningarna om att köpa ett par skidor som fixar allt. Likt en Schweizisk armékniv så blir den inte bra till något.
För att åka puder behöver man så klart inte därför anpassade skidor, men det blir betydligt enklare. Men är väl ännu svårare att hitta nått puder att åka i då alla skall åka puder.
Men för att åka vid sidan av pisten i varierande förhållanden så behöver man också skidor som är bra på det.
Men för att kasa runt i skogen och leka i parken så är dom säkert helt ok.
Skulle tro att pistprestanda är ganska medioker då dom inte lär ge nått speciellt kantgrepp när det är hårt/isigt. För allt du ramsar upp du vill åka så behöver du två par skidor.
Du behöver bestämma vart du framförallt och köpa ett par skidor som är bäst på det men som funkar hyfsat även för dina andra önskemål. Det där med puder kan du nog glömma.

Bernhardd

Ny medlem
ATOMIC Bent 85
Du kan liksom glömma de där förhoppningarna om att köpa ett par skidor som fixar allt. Likt en Schweizisk armékniv så blir den inte bra till något.
För att åka puder behöver man så klart inte därför anpassade skidor, men det blir betydligt enklare. Men är väl ännu svårare att hitta nått puder att åka i då alla skall åka puder.
Men för att åka vid sidan av pisten i varierande förhållanden så behöver man också skidor som är bra på det.
Men för att kasa runt i skogen och leka i parken så är dom säkert helt ok.
Skulle tro att pistprestanda är ganska medioker då dom inte lär ge nått speciellt kantgrepp när det är hårt/isigt. För allt du ramsar upp du vill åka så behöver du två par skidor.
Du behöver bestämma vart du framförallt och köpa ett par skidor som är bäst på det men som funkar hyfsat även för dina andra önskemål. Det där med puder kan du nog glömma.
Okej, ja tack då förstår jag lite bättre. Bortsett från puder d
Du ska nog har ett par lekfulla AM skidor.
atomic bent är nog ganska rätt,men kanske lite bredare (finns väl som 100?)? Eller ett par rustler 9 (eller 10 om du gilla breda skidor). Även salomon qst är bra för det. Själv skulle jag kolla runt 95-105 mm. Men häng inte upp dig på mm... de här 85or är kanske i smalaste laget om man vill köra offpist när det är mjukt/puder.

Rustler 9 och 10 är helt utmärkta skandinavien skidor. Dvs de funkar klockrent för allting, men kanske inte i ett halvmeter puder. Men när har man det som en vanlig dödligt?
ja, kollat på de bredare bent skidorna men plånboken tillåter inte det just nu hehe.. kanske får vänta till nästa vinter.

Om man bortser puder, hur tror du det gör sig i skog & vanlig pist åkning?

Bernhardd

Ny medlem
ATOMIC Bent 85
Du ska nog har ett par lekfulla AM skidor.
atomic bent är nog ganska rätt,men kanske lite bredare (finns väl som 100?)? Eller ett par rustler 9 (eller 10 om du gilla breda skidor). Även salomon qst är bra för det. Själv skulle jag kolla runt 95-105 mm. Men häng inte upp dig på mm... de här 85or är kanske i smalaste laget om man vill köra offpist när det är mjukt/puder.

Rustler 9 och 10 är helt utmärkta skandinavien skidor. Dvs de funkar klockrent för allting, men kanske inte i ett halvmeter puder. Men när har man det som en vanlig dödligt?
Vad tror du om längd? Bör jag köra lite kortare för att lättare utveckla min åkning?

Bernhardd

Ny medlem
ATOMIC Bent 85
Då är det ju typ "medelman". Längd beror ju på skidan och fokus i åkningen. Mycket skog=kortare. Snabb, hård och puder = längre. Mer längd ge mer stabilität och bättre flytt. Kortare skida är lekfullare och lite mera lätthanterlig...
Överväger att gå på bent 100 endå och köra lite kortare skida. Har du tips på någon bra bindning som inte kostar skjortan?

fredw

Aktiv medlem
ATOMIC Bent 85
Det är ingen enorm skillnad på bindningar så bättre taktik kan vara att se vilket bra paketpris du kan få med ok bindning.

fredw

Aktiv medlem
ATOMIC Bent 85
Här är ett hyggligt paket för 408 euro plus frakt. Möjligen litet för snäll skida för dig.

1675151878500.png

JHGP

Ny medlem
ATOMIC Bent 85
Överväger att gå på bent 100 endå och köra lite kortare skida. Har du tips på någon bra bindning som inte kostar skjortan?
Jag tror att du gör helt rätt i att gå på Bent 100, mer allsidig skida för att komma närmre en allt i allo skida. Se vad du kan få för paket från typ sport-bittl eller liknande hemsidor! Annars lägg ut en köpes-annons här på freeride! :)

Se till bara se vad skidan är borrad för sulmått så du vet om du behöver montera om eller inte!

Senast ändrad:
Topp