Atomic Beta Race 9.20, info???

Helt underbara!!!

Är inne på min andra säsong med 9.20 BetaRace och är helnöjd.
En helt fantastisk pistskida med ett suveränt grepp i isen. Skidan är grymt fartstabil och nästan ber om högre och högre fart samtidigt som den inte gör bort sig i kortsväng.

Första gångerna tyckte jag att den var lite hård i puckelpisten men det gick över efter ett par åk.

Det är kanske inte den fräsmta skidan för offpist-åkningen men den fungerar faktiskt där också.

Hittills har jag inte träffat någon som inte är riktigt nöjd med sina 9.20 BetaRace.

Skidorna bör monteras med Atomics bindningar som till skillnad från Salomons Pilotsystem (vad försäljanrna än säger) medger en näst intill opåverkad böjning av skidan.

Jag är väl en ganska hyffsad skidåkare och skidorna är helt klart mycket bättre än mig.

Jag kör på 190 cm, är 185 lång och väger 73-74kg

Först!
Fråga dig själv:
Hur föredrar du att åka?
Var föredrar du att åka?
Och hur mycket pengar vill du spendera?

Åker mest pist: Varför 9.20 när det finns 9.18?
Offpist: Varför 9.20 när det finns Head monster.Völkl g4 mm?
Blandat: Köp ett par 9.18 och ett par G4!

Den viktigaste av ovanstående frågor är:(var föredrar du att åka).
Dvs. Vad ger dig den största glädjen?

Personligen så föredrar jag: Ett bra puderåk före hundra pistvarianter!

Sammanfattningen blir alltså:
Glöm 9.20.
Köp ett par "Riktiga skidor" tex G4.

Har Powdermannen någonsin provat 9.20 BetaRace?

>Åker mest pist: Varför 9.20 när det finns 9.18?

Ja, varför? Varför anser du 9.18 vara en bättre pistskida än 9.20?
9.18 BetaCarve är mjukare åt alla håll och därmed inte lika fartstabil som 9.20 BetaRace.
Åkare med mycket kraft i benen, tyngd i kroppen och med en förärlek för fart blir nog mer nöjd med en 9.20 BetaRace än en 9.18 BetaCarve.

>Offpist: Varför 9.20 när det finns Head monster.Völkl g4 mm?

Visst, 9.20 har svårt att tävla mot dessa skidor vad gäller offpist-egenskaperna. Helt klart. Men om åkaren håller sig mest i pisten men ändå vill kunna ta ut laggen i lössnön någon gång så har jag svårt att tro att G4:an den rätta skidan. Har tyvärr inte hunnit provköra G4 men körde förra året på G31 188 cm. Jag har svårt att tro att G4 med sina 83 mm i midjan skulle vara kvickare i kortsväng än G31 och då jag upplevde 9.20 som trevligare i kortsväng än G31 så torde G4 inte vara en bättre pistskida än 9.20. 9.20 har dessutom mer skärning än motsvarande G4 vilket borde ge mer åkglädje i manchestern.

>Blandat: Köp ett par 9.18 och ett par G4!

G4 är ju ingen särskilt billig skida så det blir en dyrt råd.
Goda råd är dyra sägs det men behöver det verligen bli så dyrt?

>Den viktigaste av ovanstående frågor är:(var föredrar du att >åka). Dvs. Vad ger dig den största glädjen?
>Personligen så föredrar jag: Ett bra puderåk före hundra >pistvarianter! "

Så om det inte blir någon puder under året så sitter du hellre hemma, något som ju faktiskt är fullt möjligt om man under säsongen tar en vecka i Åre och en vecka i Sälen?
Jag tar hellre 99 bra piståk än inget åk alls.

>Sammanfattningen blir alltså:
>Glöm 9.20.
>Köp ett par "Riktiga skidor" tex G4.

På vilket vis skulle en G4 vara en mer riktig skida än 9.20 BetaRace? Nä Powdermannen, jag tror inte att du kört 9.20 BetaRace.

Till frågeställaren vill jag bara säga, provkör skidorna. Provkör även Völkl som gör mycket bra skidor, därom råder ingen tveka. Fundera också mycket över vad du ska ha skidan till. Åker du fort i pisten och tycker att puder endast är något som damer har på näsan så bör du värdera pistegenskaperna högt. Är manchester endast ett tyg som var passe redan på 80-talet och var en snorkel det senate du kompletterade skidutrustningen med så bör du nog värdera offpist-egenskaperna högt.

Okej,
Då tar vi det från början.
Gämförelsen mellan 9.20 o 9.18 var kanske inte den bästa.
Det jag ville ta fram var skillnaden i svängradie och därmed
känslan av rejält skärande sväng.

Jag vill även påpeka att Jonny S har rätt i det att 9.20 är stadigare i högre farter.

Jag skulle nog ha angivit mod 9.11, i stället, för att visa på skillnad i svängradie och därmed en helt annan känsla.
Men som sagt smaken är ju olika. Och det är upp till dig att avgöra.

Jonny har även rätt i att man inte åker puder varje åk.
Fast detsamma gäller ju pefekt manchester.

Med det vill jag säga att det år få skidor som slår Head Monster eller G41/G4 på fingrarna i uppkört och slagigt före, speciellt om man gillar att stå på.

Din vikt och styrka är också av stor betydelse vid skidval.
Är du som Jonny ca: 185cm 73kg så kan skidorna kännas helt annorlunda än om du har lite mer att trycka med.

Tillbaka till frågan "var"?
Personligen så åker jag rätt mycket dvs, ca 120 dagar per år, varav
ca 100 i Alperna och Canada. Är 183cm 93kg hård.

Kanske är det skillnaden i åkstil eller muskelmassa som slutligen avgör.
Åker du mest i Åre och Sälen "duger" väl ett par 9.20.

Avslutningsvis vill jag säga att 9.20 är ingen dålig skida. Samtidigt så är den inte bäst på någonting. Test dig fram!
MVH Mr POWDER.

Jag har åker väl drygt en 50 skiddagar per säsong nuförtiden.
Åker mest i sälen, åre och fjätervålen

Jag är ute efter en skida som inte är lika hård som tävlingsskidan jag kör på nu, jag vill ha en något mjukare pistskida men den ska
fortfarande vara stabil i högfart
Jag är 175 lång, väger 80 kg, längd runt 180 på skidan?????

eller vilka andra alternativ kan vara bra för mig?

Det är kul att alla inte är ute efter det senaste, dyraste och "bästa". Atomics Beta Carve är mkt bra skidor, men av "erfarenhet" av 1,5 skidvecka denna säsong så har jag sett 2 par Atomic gå av strax efter den bakre infästningen för bindningen. Visserligen har inte skidorna gått av genom vanlig åkning, utan av lite hopp och tro"t eller ej av för mkt överdriven bakåtlutning vid åkning i lössnö!

Samma sak gäller ju Scott skidorna, grymt bra, följsamma biter på alla underlag, roliga och kvicka att köra på, men med kvalitèn har Scott inte lyckats i år. Topparna spricker skitlätt både på dom vanliga carvingmodellerna och dom skitroliga twintip-skidorna. Jag är faktiskt av den meningen att köp inte Atomics skidor för 5-6000kr utan prova flera alternativ. Salomon, Fischer och Nordica har roliga skidor i år.

Om den tävlingsskidan du har nu är någorlunda ny och bra, behåll den som komplement och skaffa en skida typ G4. Det är oöverträffat skoj att bränna på med dessa lagg, även i pist. Detta förutsatt att du gillar att ösa på och kan kanta skidorna. Trots de respektingivande måtten går G4 som en storslalomskida ungefär och är inte alls mer svåråkt i långsväng. Tvärtom är det mycket lättare att hålle G4orna i skär än ett par riktiga (och då menar jag riktiga) storslalomracinglagg. Det är lätt att åka avslappnat på G4orna. Skall man åka fort är det antagligen lättare att slappna av på G4orna än på någon annan skida. Det är bara när det blir ordentligt hårt, på gränsen till is, G4orna blir lite för hala. Som någon sa, kortsving (sving snarare än sväng) är inte G4ans melodi, men man kan pressa ur den lite kortare skär om man jobber igenom tillräckligt aktivt, precis som på en storslalomskida.

Vill du verkligen ha en skida som låter dig åka bra med mindre kraftansträngning skulle jag rekomendera en Völkl G2 20/20 som är otroligt lättåkt, lite bredare är en storslalomskida, lätt, men ändå rätt spänstig. V3 20/20 heter den smalare varianten för ren piståkning. G2 20/20 är också bra i pist med med lite mer betoning på mjukare pist. Hela Völkls Carverseris (V1-V4) serie är för övrigt riktigt schyssta pistlagg strax under tävlingnivå. Dessa skidor har lite mer skärning än storslalomlaggen, men ungefär samma midja. Även bland "tävlingsserien" P50 finns en lite mer lättåkt variant med namnet Race Carver, men den kräver lite mer än Carvingskidorna.

Vilka skidor har du nu?

HitMe

Alskar dom! Ar nu i Verbier och kor for fullt = carvar omkring. Det ar
inte sa mycket sno, men attans kul!
Funderar du pa att kopa dem? Gor det om du alskar aka fort......

Jag kör nu på ett par Rossignol från 1998, jag tror att det var då dem första carvingskidorna började dyka upp, eller har jag fel??

Tyrolia carveplate och tyrolia race free flex bindningar.

Jag har nu hört runt lite, och det verkar som om 9.20 är skönare än 10.22 vid aggresiv friåkning eller vad man ska kalla det?!

Åsikt?

Om dina Rossignol är carving eller inte går inte att säga bara genom att veta året. 1988 fanns det fortfarande relativt raka storslalomskidor på marknaden. Det som spelar roll är dock huruvida du fortfarande gilla dina nuvarade skidor när det är hårt. Kan du dessutom tänka dig att släpa runt två par lagg bör du läsa mitt föregående inlägg igen och begrunda.

HitMe

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp