Har Powdermannen någonsin provat 9.20 BetaRace?
>Åker mest pist: Varför 9.20 när det finns 9.18?
Ja, varför? Varför anser du 9.18 vara en bättre pistskida än 9.20?
9.18 BetaCarve är mjukare åt alla håll och därmed inte lika fartstabil som 9.20 BetaRace.
Åkare med mycket kraft i benen, tyngd i kroppen och med en förärlek för fart blir nog mer nöjd med en 9.20 BetaRace än en 9.18 BetaCarve.
>Offpist: Varför 9.20 när det finns Head monster.Völkl g4 mm?
Visst, 9.20 har svårt att tävla mot dessa skidor vad gäller offpist-egenskaperna. Helt klart. Men om åkaren håller sig mest i pisten men ändå vill kunna ta ut laggen i lössnön någon gång så har jag svårt att tro att G4:an den rätta skidan. Har tyvärr inte hunnit provköra G4 men körde förra året på G31 188 cm. Jag har svårt att tro att G4 med sina 83 mm i midjan skulle vara kvickare i kortsväng än G31 och då jag upplevde 9.20 som trevligare i kortsväng än G31 så torde G4 inte vara en bättre pistskida än 9.20. 9.20 har dessutom mer skärning än motsvarande G4 vilket borde ge mer åkglädje i manchestern.
>Blandat: Köp ett par 9.18 och ett par G4!
G4 är ju ingen särskilt billig skida så det blir en dyrt råd.
Goda råd är dyra sägs det men behöver det verligen bli så dyrt?
>Den viktigaste av ovanstående frågor är

var föredrar du att >åka). Dvs. Vad ger dig den största glädjen?
>Personligen så föredrar jag: Ett bra puderåk före hundra >pistvarianter! "
Så om det inte blir någon puder under året så sitter du hellre hemma, något som ju faktiskt är fullt möjligt om man under säsongen tar en vecka i Åre och en vecka i Sälen?
Jag tar hellre 99 bra piståk än inget åk alls.
>Sammanfattningen blir alltså:
>Glöm 9.20.
>Köp ett par "Riktiga skidor" tex G4.
På vilket vis skulle en G4 vara en mer riktig skida än 9.20 BetaRace? Nä Powdermannen, jag tror inte att du kört 9.20 BetaRace.
Till frågeställaren vill jag bara säga, provkör skidorna. Provkör även Völkl som gör mycket bra skidor, därom råder ingen tveka. Fundera också mycket över vad du ska ha skidan till. Åker du fort i pisten och tycker att puder endast är något som damer har på näsan så bör du värdera pistegenskaperna högt. Är manchester endast ett tyg som var passe redan på 80-talet och var en snorkel det senate du kompletterade skidutrustningen med så bör du nog värdera offpist-egenskaperna högt.