Atomic D2 GS vs HEAD World Cup iSpeed

weownthesky

Ny medlem
Hej!
Nu är det så att jag är ute efter att köpa ett par skidor tills nästa års Alpresa.
Jag var uppe nu i veckan och fick testa ett par Atomic D2 GS, från Kexchokladtältet, och blev genast väldigt förtjust.
Dock så provade jag dom i 174 med radie 16,9 m har jag för mig att det var, kanske var i kortaste laget,
då jag väger runt 90 pannor och är 1,93 lång.

En dag senare kommer min morbror upp och jag får prova hans HEAD iSpeed, som han påstår är dom bästa på marknaden, jag tyckte dom var väldigt sköna, gick som på räls ungefär, dock var dom lite "livlösa" i jämförelse med Atomic laggen. Minns inte längde på skidorna men har för mig att radien var 17m.

Nu behöver jag eran hjälp med vilka jag ska välja.
Jag är ute efter en stabil skida för ganska avancerad åkning i röda och svarta pister, med storslalomsvängar. Jag vill ha en skida med bra kantgrepp, skidor som man får jobba lite med och bra grepp på is.
Jag fick tyvärr inte chansen att prova HEAD skidorna i mer än ca 4 åk, så fick inte in känslan i dom, lika mycket som i Atomic skidorna, så det lutar åt dom. Sen har jag förståt att det finns såkallade butiks-räsers samt race-stocks? Vilka är skillnaderna och vad bör man välja?

Vilken längd och radie bör jag ha för min åkning respektive längd och vikt.

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Jag skulle gissa att du skulle få ut mer av en längre skida, men det där kan nog andra här mer om. Egentligen ville jag bara tipsa om det här stället. Beställde själv ett par Atomic D2 GS race stock-skidor därifrån för ett par veckor sedan. Riktigt billigt och snabb leverans (3-4 dagar). Butiksrace-skidan kostar 600 € med bindning. Finns i längd upp till 184 cm. Jag är 185cm och åker på 181cm.

Edit: Hmm, såg nu att de var slutsålda enligt deras hemsida, men det verkar finnas ett par (184cm) kvar här. Om du nu skulle välja den längden :)

Senast ändrad:
UpperNorwood sa:
Jag skulle gissa att du skulle få ut mer av en längre skida, men det där kan nog andra här mer om. Egentligen ville jag bara tipsa om det här stället. Beställde själv ett par Atomic D2 GS race stock-skidor därifrån för ett par veckor sedan. Riktigt billigt och snabb leverans (3-4 dagar). Butiksrace-skidan kostar 600 € med bindning. Finns i längd upp till 184 cm. Jag är 185cm och åker på 181cm.
Tack för tipset!
Är det dessa du menar?
http://www.3s-ski.de/Carvingski+3s/...+Racecarver+Race+TI+GS+10+11+mit+Bindung.html
Vilken radie har du och är du nöjd med skidorna?

Nope, det där är en annan skida. Kan inte säga så mycket om den.

Jag köpte race stock. Lite snabbare, lite vassare och svängradie på ca 25m. Hoppas jag, för jag har inte hunnit provåka dem än. Butiksrace-skidan som jag länkade till i editen ovan ligger på ca 18 m.

Senast ändrad:
Tjena!
Jag har gått i samma tankar som dig, kul!
Jag väger 94 kg och är 191 lång och har till slut bestämt mig...för att köpa Atomic´en när pengarna finns.
Tycker som dig, Ispeed var störtsköna och gick som tåget men Atomic´en var lite mer lekfull utan att för den sakens skull tappa stabiliteten i hög fart i långsväng!
Körde förut på atomic´s SL9-12 i 170 cm som var störtkul men lite väl svängglad...
Nu kränger man ut ispeed till jävligt bra pris i Vemdalen där jag huserar men däremot har dom ingen atomic, dock har man nu en Völkskida med samma mått som D2 race som jag ska kolla om man får provåka.
Lycka till!!

Hej igen, kollade skidan som UpperNorwood köpte (race stock). Det är den skidan jag vill HA! Tyvärr är det ju kamremsbyten, byte av trekammarbrunn och all annan skit som kommer emellan... Just den i 175 var faan det bästa jag stått på!! Den låg på ca.17-18m radie och var ändå förvånansvärt kvick i kortsväng när jag tryckte på. Faan.Vill ha!

MackeN sa:
Tjena!
Jag har gått i samma tankar som dig, kul!
Jag väger 94 kg och är 191 lång och har till slut bestämt mig...för att köpa Atomic´en när pengarna finns.
Tycker som dig, Ispeed var störtsköna och gick som tåget men Atomic´en var lite mer lekfull utan att för den sakens skull tappa stabiliteten i hög fart i långsväng!
Körde förut på atomic´s SL9-12 i 170 cm som var störtkul men lite väl svängglad...
Nu kränger man ut ispeed till jävligt bra pris i Vemdalen där jag huserar men däremot har dom ingen atomic, dock har man nu en Völkskida med samma mått som D2 race som jag ska kolla om man får provåka.
Lycka till!!
Det var en väldigt bra beskrivning på Atomic skidorna kontra HEAD skidorna.
Vilken längd samt radie tänker du köpa då? Tänker du köpa race stock eller butiksrace-skidan?
Iochmed att vi är i ungefär samma vikt och längdklass så borde ju jag köpa samma längd.

Head finns i Intersportvariant = Head I Speed ca pris 5495
Sen finns
Head Worldcup I Speed pris runt 9000 Beronde på bindning
Två olika skidor
Intersport modellen har Railflex sl 11 som bindning

Senast ändrad:
När jag har råd blir det race-stock i 175. Med en längre skida får jag kanske lite bättre fartstabilitet men däremot inte lika kul kortare sväng. Just att de var så hårda och stabila trots sin längd gjorde att jag skulle nöja mig med 175 och inte längre. Åker mycket och hårt så med tryck och teknik svängde de jävligt fint, blev förvånad vad de levererade. Överlägsna skidor!!

MackeN sa:
Hej igen, kollade skidan som UpperNorwood köpte (race stock). Det är den skidan jag vill HA! Tyvärr är det ju kamremsbyten, byte av trekammarbrunn och all annan skit som kommer emellan... Just den i 175 var faan det bästa jag stått på!! Den låg på ca.17-18m radie och var ändå förvånansvärt kvick i kortsväng när jag tryckte på. Faan.Vill ha!
Hmm, kanske missförstår, men det låter som du stått på butiksrace-skidorna.

Butiksrace

Race stock

Ojdå?! Ja, nu missförstod jag nåt här...ja det måste ha varit butiksracern! Kollade dina länkar och rörde ihop det. Sorry.
Den var iallafall försedd med den grå skenan ovanpå skidan och i 175 cm var den på ca. 17-18m svängradie.
Tack för påpekan!

UpperNorwood sa:
MackeN sa:
Hmm, kanske missförstår, men det låter som du stått på butiksrace-skidorna.

Butiksrace

Race stock
Det var garanterat butiksracern, vad är den stora skillnaden mellan en radie på 18 och 25m?
Vad är skillnaden på bindningarna mellan dom två varianterna?
Skulle jag klara av race-stock skidorna som åker ca 1 vecka per år, men som ändå är rätt duktig, men inte så vältränad, för det lär väl behövas lite mer kraft på race-stock skidorna?

Då jag inte provat race-stock (är nu säker på detta) så kan jag väl bara tro att den kräver mycket mer av åkaren. Är nog inte bara mindre sväng, säkert hårdare och med dyrare (bättre) bindningar m.m
Skulle vara kul att prova men för mig räcker butiksracern mer än väl.

Du, läs en tråd längre ner om butiksrace vs race. Där får du mycket info av kloka åkare.
Spontant känner jag att du skulle ha jävligt roligt på en butiksräser och bara riskera en skida som är för avancerad om du väljer en race-stock. Lycka till!!!!!!!!

Jo jag skulle väldigt gärna vilja prova race-stock varianten. Blir väldigt svårt att veta om man klarar av dom och får samma glädje av dom som butiksvarianten.

Jag är väldigt tacksam för alla svar, men skulle vilja ha lite mera för och nackdelar mellan dom 2 skidorna jag funderar på.

weownthesky sa:
Jo jag skulle väldigt gärna vilja prova race-stock varianten. Blir väldigt svårt att veta om man klarar av dom och får samma glädje av dom som butiksvarianten.

Jag är väldigt tacksam för alla svar, men skulle vilja ha lite mera för och nackdelar mellan dom 2 skidorna jag funderar på.
Que?

Nu blev det ett par Ispeed ändå. Fick kalaspris och provåka en massa så nu står ett par Ispeed med chip och väntar... Vinter NU!!!!!!!

Tillbaka
Topp