Atomic D2 VF 73, XTO 10, erfarenheter?

Blueeye

Ny medlem
Hittade dem billigt och tänkte slå till.
Har någon erfarenhet av skidorna och bindningarna?
Verkar passa medel till avancerad åkare enligt diverse återförsäljare, input på det?
Jag är ute efter en renodlad pistskida för att åka fort med och ta skarpa svängar som komplement till ett par all mountainskidor.

Senast ändrad:
Utan att vara allt för insatt eller ens ha åkt på skidan, så skulle jag absolut inte köpt den utan att ha provat den. Ska du köra pist snabbt så varför inte satsa på något värre mer påkostat? Dom verkar gilla den på den här sidan:
http://skicanadamag.com/ski-tests/ski-test-2011/on-piste-cruisers men å andra sidan verkar nästan alla skidor få jättebra recensioner. Jag skulle inte bli jätteförvånad om den kan upplevas som lite mjäkig.
Vad för radie hade du tänkt dig? Runt 15 m?

Är det på udenssport.se för 2750 kr
du hittat dom föresten?

Senast ändrad:
Här har du en skida som inte kommer att ge sig innan du gör det:

http://www.udenssport.se/sv/product/2265/Dobermann-Spitfire-EDT-PAKET
Och här är samma skidan utan det kolfiberförstärkningen.
http://www.udenssport.se/sv/product/2266/Dobermann-Spitfire-PRO-PAKET

Den vanliga pro modellen är den mest sålda och den som kanske skulle passa dig bäst.

Båda kostar ju lite mer dock.

Hittade lite recensioner av bland annat doberman spitfire pro edt och VF 82()här:
http://skicanadamag.com/ski-tests/ski-test-2012/on-piste-cruisers-2012

Senast ändrad:
Jag drogs till vf73an just för priset, väldigt studentanpassat för en pistskida som man kan utveckla piskningen lite i. Vad menar du med mjäkig? För mjuk?

Yes kring 15m och hittad på udensport
Jag bör väl tillägga att jag har mycket utrymme för att utvecklas personligen i åkningen men känner att de skidor jag åkt med innan hållt mig tillbaka.

Har läst om endel om vf73an idag och det verkar inte va en så pjåkig skida ändå... Jag är mer skidpratglad än nån verklig expert på skidor, även om jag är väldigt intresserad av att prova en massa skidor och jämföra, så ta allt jag säger med en nypa salt:P

Vad åker du på nu? Och vad väger du? Vilka pistskidor har du gillat bäst so far?

Risken finns ju att vf73an är för mjuk (och mjäkig) och inte ett tillräckligt steg upp för dig. Men den har samtidigt fått fina recensioner (vilket nästan alla skidor verkar få överallt), priset är bra och den påstås passa medel till avancerade, så det är kanske ett bra köp för dig ändå:)

Vad gäller bindningen tror jag att den kommer funka hur bra som helst för dig, även om många här på forumet säkert föredrar högre än DIN 10. Mata in dina uppgifter här och se vad den säger: http://www.dinsetting.com/

Senast ändrad:
Det är väl det jag också fått uppfattningen om, men hoppades på att hitta någon som testat det.
Nu kör jag ett par salomon foil som tydligen ska vara mer åt all mountain, och jag har inte värst mycket att jämföra med, men tycker de har fungerat bra i pisten, bara väldigt hämmande. Jag har bara åkt i Skandinavien innan men tänkte se till att ha ett par designerade pistskidor för att ge järnet i Frankrike i vinter. Väger nätta 75 pannor även om jag jobbar mig uppåt, 175cm lång och tänker väl skaffa mig just 175cm långa skidor enligt guiden som cirkulerar på forumet. DIN 10 räcker, kör med 8 annars.

De har ju varioflex vilket kanske kompenserar för mjukheten? Eller bara hokuspokus.

Blueeye sa:
De har ju varioflex vilket kanske kompenserar för mjukheten? Eller bara hokuspokus.
Ja det påstås ju göra det:) Enligt recensionerna verkar det ju funka, dvs lättsvängda och mjukare i låg hastighet och hårdare och tål mer i hög hastighet.

Hittade en recension av dom i tidningen åka skidor. Köp dom inte! "Men trycker man till rejält får man inget extra tillbaka." Det är ingen skida som du kommer ge järnet med. Sattsa på doberman spitfire pro istället trots priset.

Nordica Doberman Spitfire Pro är en grymt bra skida för den som kan hantera den. Den kräver fart, kraft och god teknik för att komma till sin rätt. En mindre avancerad åkare kan uppfatta den som trög och svårkörd.

Har du inte kört någon liknande skida tidigare rekommenderas en testtur innan köp ... den här skidan leverar något helt annat än Salomon Foil!

/MM

Kom på en annan skida du kan kolla upp. Tecno Pro Pulse 12 TI. 15 m. Tror jag sett dom för ca bara 2000 på intersport!. Tecno pro är deras eget märke och är därmed väldigt prisvärda. 170 eller 178 längd för dig är det nog som gäller i så fall.

Körde ett par Tecno pro med slalomkaraktär(r10 hette dom nog) för ca 8 år sen och mins dom som väldigt roliga och bra.

Min farsa som är 67 år gammal och väger lika mycket, kör på ett par dobberman spitfire pro i början på dan när han är pigg och älskar dom, så tror du med dina 75 kg och pigga ben kommer att trivas bra på dom och kunna utvecklas.

Tillbaka
Topp