Atomic GS - skidor

pgpi

Ny medlem
Atomic GS - skidor
Hej.

Någon som vet skillnade mellan ett par Atomic GS:9 skidor och ett par Atomic GS:R ?

Hittar ingen info om detta på www.atomicsnow.com.

//Mvh
PGPI

Atomic GS - skidor
GS:9 (identisk med SX:9 för övrigt) är förhållandevis tam s k race-carver, dvs en nedtonad GS-skida. Nu är den rätt fjärran från en äkta GS-raceskida, men för lättviktare <75 kg funkar den nog bra.
GS:R har jag faktiskt aldrig sett. Nu har jag inte 100%-ig koll på Atomics produkter, men kan du stött på en skida ur fabrikskollektionen, dvs skidor byggda i små serier enbart för tävlingsåkare?
Hur ser dom ut, färg, dekor, mått, platta, bindning?
/A

Atomic GS - skidor
Ace Den Gamle :"Hur ser dom ut, färg, dekor, mått, platta, bindning?"

Svar :
GS:R (data) :

*Röda (liknar GS:9) väldigt mycket.
*Mått (på 180-skidor) 93-62-104 med en radie på 17.
*Bindning (atomic) Race 412

GS:9 (data) :

*Röda
*Mått (på 180-skidor) 98-65-109 med en radie på 16.
*Bindning (atomic) Race 412

Fattar att svängradien är mindre på GS:9, men vilka mer egenskaper besitter de båda och vad skiljer dem åt ?

//Mvh
PGPI

Atomic GS - skidor
...Kan tänka mig att GS:R är nån specialmodell av GS:9 som någon enstaka butik/butikskedja beställt, därför finns den inte på Atomics hemsida. Intersport har t.ex. en SL:R, ganska lik SL:9 men en tusenlapp billigare och "bara på intersport".

PGPI: om du sett skidan i nån butik borde personalen alltså kunna svara på vad skillnaden är (dvs de skillnader som inte Ace redean berättat om , typ tekniska detaljer om skidans konstruktion.

Atomic GS - skidor
Gelendesprung har rätt. Dom stora sportkedjorna beställer ibland egna versioner från tillverkarna. GS:R kan mycket väl vara en sån. Fråga.

/A

Atomic GS - skidor
Skidan sågs i Österrike (GS:R) av en kompis till ett bra pris, varvid det inte går att fråga förräns jag är på plats.

Dividerar om jag skall köpa den i österrike eller köpa GS:9 här. Men först vore jag tacksam om jag fick reda på skillnaden.

Hittar dock ingen info. någonstans på vad GS:R är för skida.

//Mvh
PGPI

Atomic GS - skidor
Måtten ovan för GS:R är samma som för mina GS:9(180 cm)av förra årets modell. Stark köprekommendation från en lättviktare (70 kg) som åkt mycket skidor sedan tidig ålder och som nu fått tillbaks passionen för skidåkningen genom GS:9-orna!

Tillbaka
Topp