Atomic Metron

Macaronis

Ny medlem
Atomic Metron
Någon som testat någon av modellerna i Atomics nya serie Metron?
Jag tycker det ser ut som en intressant serie, speciellt om man gillar kortsväng med tanke på radien.
Kör mest kortsväng själv och vill ha ett par schyssta carvingskidor som funkar både i och utanför pisten.
Är eventuellt spekulant på ett par Atomic M:10, men hört så lite om dessa skidor.

Nån som har nåt nyttigt att komma med om dessa lagg?

Atomic Metron
Fan va schysst.
Är nog mer inne på M10 som inte är fullt så fet som M11 vad jag har förstått.
Vilken längd tror ni passar för mig som e 188cm lång och väger runt 80 pannor? 171cm eller ska man satsa på den 164:an?

Atomic Metron
Ser tyvärr inte ut som man hittar M10:an hos den butiken.
Nån som vet vart den finns till ett schysst pris?
Skillnaden mot M11:an är att 11 är något bredare va?

Blir mer och mer sugen på att beställa M11 från samma site som dig. Verkar ju vara en minst lika bra skida som som M10. Vet inte direkt vad skillnaden är?
Sen är det ju det där med längden. Är 162cm lagom för mig som är 80 pannor och 187cm lång. Gillar kortsväng så de ska ju vara korta. 162 är inte för kort eller? Vad beställde du för längd?

Atomic Metron
Jag har inte åkt på den själv, men min flickvän som är en mycket duktig skidåkare, åkte på den vecka 1 i chamonix. Vi åkte till 95% offpist, inte så mycket puder kanske, men en hel del lite tyngre orörd snö på ca 30cm. Hon har alltid åkt på skidor med mycket kort radie och har nästan bara åkt pist förrut. Med hjälp av M10:an så har hon lyft sig många steg i sin offpistteknik. Hon är även mycket nöjd med den i pisten.
Det är ju en förhållandevis riktigt FET skida men en riktigt kort radie, och konceptet fungerar VÄLDIGT bra enligt henne.
11:an är som du säger lite fetare.
Hon provade innan M9:an, men den var slutsålt så hon fick en M10:a till nästan samma pris, och 10:an tyckte hon var många gånger roligare, stabilare och helt enkelt bättre. Hur 11:an är att åka på kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Min flickvän är en åkare med mycket god teknik, är 1,63 cm lång och väger ca 60kg. Hon åker på 157 cm och är otroligt nöjd.

Hoppas dett hjälper dig något.

/F

Atomic Metron
Okey, tack för svaret.
Är inne på M10, men M11 lockar också.
Kommer åka mest pistat så det är kanske lämpligare att lägga pengarna på M10 som är något smalare och därför lite behagligare i pisten?
Är dock lite lurigt med längden. Är orolig för att en M11 som är 162 cm är för kort. Men det var ju ruskigt bra pris på den skidan där Koste köpte den. Men den ska ju passa också =)
Kanske är M10 171 cm den jag ska lägga stålarna på.

Har svårt att bestämma mig =)

Atomic Metron
(Jag är samma person som FM)

Allra bäst är det ju givetvis om du skulle kunna teståka. Finns det ingen affär i din närhet där du kan hyra skidan, el kanske hyra den där du ska åka? Här i Göteborg finns Udén sport där man kan hyra skidan, och om du sedan köper den så drar de av hyrpriset.

Men jag tycker hursomhelst att ditt resonemag att lägga pengarna på M10 låter väldigt bra om det nu är så att du kommer åka mest pist. Skiljer ändå ganska många millimeter i bredd och det gör sitt i pisten... i offpisten kommer du inte känna någon skillnad överhuvudtaget. (Kanske om det råder bottenlöst puder, men hur ofta gör det det)

Angående längd så ska du absolut köpa 171cm om du är så lång som 188cm. Du förlorar nog alldeles för mycket i pisten, och lössnö, om du köper 162cm.

Har precis själv köpt skidor, så jag vet hur tankarna går, och det är ganska många av sina vakna timmmar som man lägger på de tankarna. Och det är nog inte mer än rätt, det är faktiskt en ganska stor inverstering... och LIVSVIKTIGT givetvis..=)
Jag hade ju turen att kunna teståka min skida en hel vecka, vilket underlättar.

Lycka till!!
/F

Atomic Metron
Jag har alltid haft för långa skidor, 2 st 190 cm r 19 och radie 17 och de sista var 183 - R13 med 63 mm midja, tuffa att köra i lössnö med, men allt går med lite teknik (alla tre var alltså carving.. Innan dess körde jag på 2 meter. Jag är 173 cm..

Detta var för att de skulle bära bättre i lössnö, oavsett vad folk säger..

Jag hade också den tanken om man kan åka på lite längre skidor så åker man väl lite bättre sen..på kortare..

Att böja igenom skida i svängen beror ju på fart lutning och underlag.

Nu tänker jag prova med längd upp till näsan som de tjatar om i butikerna.. Hoppas att det känns bra.. Provade 140 cm Head nåt TI med R9 i hemavan. Det var grym kick ur svängen.

Jag tror absolut att 162 är för kort för dig.. De skickar nog 172 or till mig om de anländer först..

Skönt att Fm :s tjej tyckte att de var bra. (Såg 11orna på Intersport för 7000:-)
Och om du gillar kortsväng så tycker jag absolut att 11 orna är naturligt.. Det går åka långsväng med stor skärning men inte tvärtom.

Atomic Metron
Tack för svaren grabbar.
Då ser M10 med en längd på 172cm som det hetaste alternativet just nu.
Vore visserligen bra om man kunde hyra dem men bor i Halmstad så det är en del mil upp till Göteborg om man ska hyra dem där. Har även mailat till Åres samtliga skiduthyrare och det var dåligt med Atomic M10 för uthyrning dessvärre.
Jag behöver nödvändigtvis inte testa skidan. Om jag nu inte tycker om den går det ju att sÃlja den begagnat för någon tusenlapp från nypriset. Det kostar ju trots allt 1000 spÃnn att hyra skidorna i Åre om jag inte investerar i ett par. Så det blir nog inte en så dålig deal iaf att köpa.

Sedan gäller det att hitta en bra butik där skidorna finns också. Drar iväg till Åre om ett par veckor så det känns något riskabelt att köpa dem på nätet pga leveranstiden.
Har för övrigt inte heller hittat någon återförsäljare i Sverige som säljer dem, visserligen har jag inte tittat särskillt noga.
Nån som har koll på vart man kan inhandla ett par M10 i 172cm?

Atomic Metron
Nu har jag äntligen beställt mina Atomic M10 (171cm) och ett par frequenzy stavar (125cm).
Beställde dem från chams3.com.
Det krävdes dock några whiterussian och ytterligare GT för att jag skulle få mod att beställa ;-).
Nu hoppas jag verkligen grejerna dyker upp innan det bär iväg till Åre nästa lördag.

Atomic Metron
Jo det stämmer nog. Metron skidorna ska vara rätt korta, det är väll pga radien antar jag.
Blev 171 cm för mig och jag är 188cm och väger 80 pannor. Hade kunnat välja 162cm också men det känns väldigt kort, tom 171 cm känns kort. Så jag tror jag valt rätt längd.
Sen ska man nog inte stirra sig blind på den där längdräknaren, är ju fler faktorer som spelar in.

Atomic Metron
Jag tjatade i en tråd tidigare i vinter om breda skidor med snäv radie, och hade dessa under uppsikt. Dock köpte jag ett par Scott Santiago Mission istället, som ju är skapligt breda, men med liten radie. Och jag är oerhört nöjd! Kolla in dessa också om ni går i tankar om lagg som funkar överallt och svänger snävare än konventionella offpistplankor.
De finns i längderna 168, 178 och 183, varav den sistnämnda blev mitt val. Den känns faktiskt väldigt kort i förhållande till den faktiska längden, och jämför med Völkl 724 AX4 188cm som jag testade förra veckan, så känns de typ en halvmeter kortare, hehe.

Är man inte störd av själva bredden hos en offpistskida så är denna klart nåt att kolla upp. Jag upplever inte några större omställningsbesvär från en vanlig pistskida, trots att de mäter 89 mm under foten (90 mm hos 183-skidan).

Jag har skrivit en utförligare recension också, men den har inte kommit upp ännu. Måste väl godkännas eller hur det nu funkar.

Edit: Fast om vi nu snackar "kortsväng" så är det väl knappast ett par så breda lagg man ska ha. Nånstans går ju gränsen, men gäller det relativt korta skärande svängar så stör det i alla fall inte mig med lite bredd under sulorna.

Atomic Metron
Hoppas du Macaronis skriver ner dina tankar efter första gången du åkt på dina nya skidor. Nyfiken på vad du kommer tycka om dem!

Ville även slänga in några medhållande ord till Makten:s inlägg. Kör även jag på Scott Santiago Mission och är grymt nöjd med dess pistegenskaper när man ser till skidans ganska väl tilltagna bredd. Åkt på dem en vecka än så länge, har visserligen inte testat dem så värst mycket i pist då vi hade guide hela veckan, men de åk jag tog i pisten överraskade klart.
Har även jag skrivit en lite mer utförlig recension, men den har inte heller kommit upp ännu. (Går förresten väldigt långsamt det där med uppdateringen av recensioner just nu tycker jag.)

Hur som helst. Hoppas du blir nöjd med dina nya Atomic M10! Det tror jag du blir!

/F

Atomic Metron
Var intre rädda för lite bredd under foten. Den gamla R:EXen är riktigt kvick i pisten, och metron varianten har ju ÄNNU mer skärning så den lär ju vara kvickar.

Atomic Metron
Ska försöka på mig en liten recension om laggen så fort jag testat dem.
Ska upp till Åre på lördag, men är högst osäker på om skidorna hinner bli levererade innan dess.

Atomic Metron
Så har då även jag beställt ett par Metron M10, mycket tack vare denna länken. Kör för närvarande Atomic GS9 170 cm av 2002/2003-års modell, och det är en kanonskida i allt utom offpist. Hoppas därför att M10:an ska ha samma grundkänsla som GS9:an, inte försaka för mycket i pist och samtidigt vara bättre i offpist. Jag tror mycket på detta konceptet att ha mycket bredd och bärighet på en förhållandevis kort men vridstyv skida. Tappar säkert lite mot de rena offpistskidorna samt racecarvers, men eftersom jag inte vill/kan släpa med flera par skidor på flyget, så tror jag detta är en riktigt bra kompromiss. Jag kan tänka mig att få skidor är bättre i tight skog t ex eller där det är knökig offpist.

Jag följde Macaronis länk och i och med att jag ska ner till Chamonix nästa vecka så kan jag köpa dom på plats till specialpriset dom har just nu. Är 175 cm och 73 kg och valde 171 cm. Bör funka bra på M10:an som är lite mindre aggressiv i skärningen än M11:an och antagligen något mjukare.

Återkommer med recension efter resan.

Atomic Metron
Vaknade nu precis efter att någon står och bankar som fan på dörren.
Slänger på mig morronrocken och hinner precis ner och öppna innan mannen är påväg att gå därifrån.
Jag möts av en postman som tydligen har ett paket med sig till mig. Jag funderar en stund.
Inte fan kan det vara mina skidor, de kan inte ha kommit redan. Men smått otroligt står han där med mina Atomic M10 rejält inpakerterade i kartong. Jag hade totalt gett upp hoppet om att få dessa skidor denna veckan. Enligt tracker nummret på paktet ska det fortfarande finnas kvar i Chamonix. Gissa om jag blev förvånad? Är så jävla glad och på bra humör nu.

Imorrn kväll bär det av till Åre och nu ska det pumpas i backen. Nu slipper jag hyra och får åka på mina egna lagg istället. Ska försöka kommentera skidegenskaperna efter Åre. Är tillbaka på fredag igen.
Rent spontant ser skidorna riktigt feta ut och jag gillar utseendet skarpt. Tyvärr var inte bindingarna monterade utan de fick jag med löst vid sidan om. Har inte tillgång till ett verktyg här i min studentlya så får be någon snäll skidverkstad uppe i Åre hjälpa mig.

wenhov --> Kul och se att du också valde dessa skidor. Jag tror inte du kommer bli besviken alls. Håller med dig om att detta är nog helt rätt skida om man söker både en pist-carver och en fetare offpistskida. Två i ett!

Har en lite sidofråga.
Ska man investera i ett skidfodral och kanske i ett skidlås? Räcker det med Intersport eller Stadium fodral? Har de kanske redan låsanordningar för skidor i Åres system?

Atomic Metron
Skaffa ett vajerlås, så kan du låsa laggen även där de vanliga ställen inte finns, t ex i ett räcke, en skylt eller vad som helst. Finns lite olika modeller för runt 300 pix. Klart värt det... Det räcker med att det inte går att ta skidorna under armen och knalla iväg. Vem fan har en avbitare med sig i pisten?

Atomic Metron
Jag ville bara rekommendera sportconrad om du funderar på ny utrustning

Jag fick mina M11 igår och de hade problem med att få tag i några. De skrev att de är slut, men lyckades köpa dem via en annan återförsäljare.

www.sportconrad.de Jag fick deras fullmatade katalog ca 250 sidor, rena guldgruvan.

Jag köpte en giro skate (ssr) hjälm för 60 € och skidorna gick på €450 inkl bindning. frakten €22.
Intersport skulle ha 7000:- för skidorna.

Atomic Metron
Metron verkar balla.
Någon som vet något om Metron M:ex modellen. Skulle tydligen vara lite mer offpist känsla i dom.
Har letat länge efter någon som testat

Atomic Metron
helt ärligt metronspekulanter....men varför vill man ha en sån där snäv radie? Alla vet ju att det här men att svänga är rätt överskattat detr går ju fortare om man inte svänger lixom.....nej ni ...skulle personligen aldrig få för mig att köpa ett par skidor med mindre än 25 meter i radie det är ju ändå elvor man vill lägga lixom
sen måste ju dom där skidorna funka sådär halvkass utanför pisten eftersom ni väljer så korta längder varpå mycke åkyta försvinner

Atomic Metron
IvanTheMan>> Jaså, det vill "man"? Tydligen inte ser du väl? Man köper inte ett par såna här lagg för att åka mestadels offpist, utan för att de ska funka BÄTTRE än ett par vanliga pistskidor när det kommer lite snö.
25 meters radie är ju fullständigt oåkbart i branta hårda pister, om man inte vill sladdsvänga alltså. Jag klarar det inte i alla fall. Herman Meier kanske gör det... Men vad jag vet så har storslalomlagg för tävlingsåkning en radie på 16 meter och uppåt, och det säger väl en del?

Atomic Metron
IvanTheMan!

Om du nu verkligen bara kör elvor fattar jag inte varför du ska ha ett par barnskidor med 25 meters skärningsradie. Gör då som grabbarna med hår på bröstet och satsa på ett par 220 cm störtloppskidor med obefintlig skärning. En skärning på 25-30 meter är ju livsfarlig i hastigheter över 180 km/h. Kör hårt!

That´s all kids! / MM

Atomic Metron
hehe tack för rådet MM ska försöka jobba på brösthåret oxå =) och nej det blir ju inte bara elvor men snabba svängar e ju trist

Tillbaka
Topp