Atomic Panic med Rottefella Cobra R8

robinlarsso

Ny medlem
Hej!

Jag har planerat att köpa telemark utrustning till årets säsong och funderar nu på om denna kominationen skulle fungera bra? Det är alltså ett par Atomic Panic(tydligen ny modell för i år) med Rottefella Cobra R8 till detta tänkte jag köpa ett par Scarpa T2R pjäxor, någon med bra erfarenhet av dessa?

Hur ställer sig ni till NTN, är det värt att köpa ett par NTN bindningar och pjäxor eller är ett par Cobra R8 lika bra?

/Robin

Skidan funkar säkert beroende på vart du ska använda den. Pist och park jorå, offpist nja jag hade valt något bredare.

Hade inte köpt mig ett par T2 dock utan hade hellre gått på T1an, garmont voodoo (ser grymt het ut) eller BD custom/push beroende på hur hårt flex du vill ha

R8an funkar tillfredställande och ntn skulle jag testa innan jag köper. Jag personligen gillar det inte då det inte är riktigt samma känsla.

Senast ändrad:
Det blir mest pist och park eftersom man mest håller sig i dom svenska/norska fjällen då offpist inte alltid är möjlig men vore ju bra om skidorna även klarar av lite offpist så man inte blir helt begränsad till pisten.

Okey har kollat lite på olika alternativ på pjäxor, har provat både BD push och custom. Har dock inte hittat dem hos Sport Conrad och köper ju gärna pjäxorna därifrån när man väl provat dom då priset skiljer sig ganska mycket.

Vad har du rekomendationer på bindningar? Vad kör du själv på?

robinlarsso sa:
Det blir mest pist och park eftersom man mest håller sig i dom svenska/norska fjällen då offpist inte alltid är möjlig men vore ju bra om skidorna även klarar av lite offpist så man inte blir helt begränsad till pisten.

Okey har kollat lite på olika alternativ på pjäxor, har provat både BD push och custom. Har dock inte hittat dem hos Sport Conrad och köper ju gärna pjäxorna därifrån när man väl provat dom då priset skiljer sig ganska mycket.

Vad har du rekomendationer på bindningar? Vad kör du själv på?
Skulle satsa på något bredare ändå, runt 95-100 som enligt mig funkar tillfredställande överallt även om det oftast finns mer att önska bredvid pisten. Access från atomic ser rätt nice ut, 100mm midja och liten tip/tail rocker. Finns hos tysken!

Kör både R8a och Hammerhead och gillar mina HH mer! Båda är styva så det räcker och blir över men det är skönt att ha alla inställingsmöjligheter som HH erbjuder, 5 pivot points från väldigt neutral till väldigt aktiv samt att den känns sjukt mycket stabilare då det i princip bara är två delar som skruvas rakt ner i skidan istället för R8an som först har en platta och sen lite andra prylar som skruvas i den.

Har du möjlighet så testa ett par garmont! Såg att Ener-g fanns kvar hos tysken för 399euro och jag skulle personligen slå till direkt om jag visste att den passade mina fötter. Helt okej vikt, schysst gå-läge, ordentligt styv och helt enkelt en jäkligt bra pjäxa förutsatt att den passar din fot! Annars har dom ju den nya voodoo som jag tror stenhårt på

Jo jag har kollat på Access med men var lite osäker på hur dom sköter sig i pisten. Den verkar ganska prisvärd och bra så får kolla lite närmare på den.

Okey bra med lite input gällande bindningar, alltid lika svårt med utrustning då det finns en del att välja på :P..

Hmm.. blir nog svårt att prova Garmont-pjäxor, tror varken Skistore eller Udensport som har butiker i Göteborg har dom tyvärr.. Får se om jag hittar nån butik som kan ha dom inne. Tysken har ju allt inne i alla fall så det är ju bara pjäxorna som man behöver kolla närmare på om de passar..

Men tack för dina förslag :)

robinlarsso sa:
Jo jag har kollat på Access med men var lite osäker på hur dom sköter sig i pisten. Den verkar ganska prisvärd och bra så får kolla lite närmare på den.

Okey bra med lite input gällande bindningar, alltid lika svårt med utrustning då det finns en del att välja på :P..

Hmm.. blir nog svårt att prova Garmont-pjäxor, tror varken Skistore eller Udensport som har butiker i Göteborg har dom tyvärr.. Får se om jag hittar nån butik som kan ha dom inne. Tysken har ju allt inne i alla fall så det är ju bara pjäxorna som man behöver kolla närmare på om de passar..

Men tack för dina förslag :)
Du behöver knappast oroa dig för hur den beter sig i pisten skulle jag tro. 100mm midja och hyffsad tight radie funkar oftast som oftast. Själv kör jag ehp med 116mm midja och 40m radie som enda skida och jag har roligt överallt även om det är försäsong i sverige, djupsnö utomlands eller vårslask i norge.

somebody sa:
Du behöver knappast oroa dig för hur den beter sig i pisten skulle jag tro. 100mm midja och hyffsad tight radie funkar oftast som oftast. Själv kör jag ehp med 116mm midja och 40m radie som enda skida och jag har roligt överallt även om det är försäsong i sverige, djupsnö utomlands eller vårslask i norge.
Okey det låter lovande, får kolla närmare på Accessen och lite andra intressanta skidor, har ju nån månad till innan jag går på snön så jag hinner allt bestämma mig :)

Tillbaka
Topp