Att gå på tur med rockers, går det?

Fillez

Ny medlem
Hallå!

Ska denna vinter köpa ett par duke, hudar och ett par trevliga lagg.
Har kolla på lite olika skidor, K2 Hardside, Obsethed, Head Jimi osv.

Jag är nog ganska inne på vad jag ska ha, en hyffsat bred, stabil och lekful skida som inte väger på tok för mycket.

Men min fråga till er är: Hur är det att gå på tur med rocker? Rocker blir ju som en ponton och hur funkar det om det är t.ex. skare? Hur funkar det där det är på gränsen mellan klättring och tur? Mitt logiska jag ser självklart problemet, då är frågan : har någon testat?

Jag har gått några turer på årets Obsethed, dvs rätt mycket rocker, men med lite spann under foten. Det har funkat bra, märker inte av dåligt fäste varken på skrå i hårt underlag eller brantare rakt uppför. så kort och gott: inga problem!

Rent logiskt ser jag inga som helst problem med just rockerkonstruktion faktiskt, hur menar du att det skulle kunna bli knasigt?

Har testat tura med både K2 ObSETHed och K2 SideStash (storebror till Hardside)..

ObSEThed med sin Powder Rocker kan upplevas en smula hal på många underlag men funkar sjukt bra när det finns lite snö att sjunka i. Skidan känns lätt och smidig.

SideStash med AT-Rocker funkar på i princip allt. Vindpackat och midjedjup puder.
I komination med en Dynafit-bindning är det tamigfan den finaste skidan jag hudat runt med.

Dock är det en väldigt skillnad mellan de olika modellerna när det kommer till hårthet osv.
Hela K2's Adventure-serie är en samling styva skidor medans ObSEThed, HellBent är som gummi..

Så äre massa andra frågor att tänka på:
- Twintip eller inte?
- Splitskins eller inte?
- Kommer man få skidorna i julklapp eller inte?

Peace

Tillbaka
Topp