Att göra en Schweizer-ost av en DPS 112

Piglet55

Medlem
Jag har just köpt ett par DPS och har lite problem hur jag ska montera bindningarna på dem. Efter lite läsande på nätet verkar det som att de flesta rekommenderar att dom ska monteras midsole.

Idag är dom borrade för FKS på BSL 310.

Tanken är att sätta på en STH16 + Dynafit Radical Speed. Båda två med inserts.

För att krångla till det ytterligare så skulle jag gärna kunna använda skidan med både ett par Tecnica Cochise 120 (BSL 330) och ett par TLT5 (BSL 307).

Primärt kommer STH16 sitta på och då användas med Tecnica pjäxan. Dock skulle jag ju gärna vilja kunna slänga på dynafit-bindningen och använda båda pjäxorna till den.

I och med att det finns +-12,5mm på dynafiten så går detta i teorin. Dock kommer ju frågan om det är vettigt att göra det ?

Om jag ska få det att fungera så måste jag montera dynafiten på 318,5. Kontentan av denna lilla övning är ju att när jag kör med TLT5 så kommer jag i så fall ligga +12,5mm midsole och motsvarnade 12,5mm bakom midsole om jag använder Cochise.

Hur mkt kommer skidans egenskaper att påverkas av det ?

Är det någon som har provat att sätta in så här mkt inserts? Reflektioner ?

Bifogar en bild på hålen för tå-bindningen. C-C mellan de gamla FKS-hålen (som ska pluggas) och de nya blir ca 11mm. Är medveten om att det är väldigt tajt men jag ser ingen riktigt annan sätt att få till det på.

För hälen är hålen bra mkt mer utspridda och där är jag inte speciellt orolig. Som minst har jag ca 22mm mellan hålen där.

LawndartGustav sa:
om du läst Review-Binding-Freedom-Inserts-The-Swiss-Cheese-Experiment så vet du att det inte är några problem ;)

Däremot så vete 17 om jag skulle göra detta. 3mm spelrum på dynafiten låter farligt, men lyckas du så blir det ju bra ;) får du plats med dubbla dynafithål fram eller bak?
Tackar...

Dubbla hål på dynafiten hade jag inte ens funderat på. Tillbaka till ritbordet så får vi se hur det ser ut.

Som jag skrev så är skidorna beggade och bindningen följde ej med.

Hur kan det skilja 23mm i BSL mellan två pjäxor, eller är de helt olika storlekar till olika personer?

Piglet55 sa:
Om jag ska få det att fungera så måste jag montera dynafiten på 318,5. Kontentan av denna lilla övning är ju att när jag kör med TLT5 så kommer jag i så fall ligga +12,5mm midsole och motsvarnade 12,5mm bakom midsole om jag använder Cochise.

Hur mkt kommer skidans egenskaper att påverkas av det ?
Nja..inte helt så mkt. Med tanke på att midsole ändras ju med lika mycket fram som back så blir det en ändring på 12,5mm/2, alltså +/-6,25mm fram/bakmonterat.. Jag tror inte att man kommer att känna den otrolig skillnaden på en sådan justering.
Men det är klart att du kommer att tycka att den blir kvickare när du har dina TLT5, men det är väl inte direkt negativt i topptursammanhang?

JL76 sa:
Hur kan det skilja 23mm i BSL mellan två pjäxor, eller är de helt olika storlekar till olika personer?
Det kan skilja rätt kraftigt på BSL mellan märken och även modeller.
Tex är Full Tilt i 27,5 310mm medan en Dalbello är 315(316?)mm. Lange är långa osv...
TLT5 är den pjäxan med kortast BSL pga att sulan inte är kompatibel med vanliga alpinbindningar. Det den får i fördel är att pivotpunkten hamnar lite närmare foten, och steget blir mer naturligt.
Fritchi är en bindning som försökt att göra steget mer naturligt via att pivotpointen sitter längre in.

IMG_4457-eagle-pivot.jpg

PNyberg sa:
JL76 sa:
Tex är Full Tilt i 27,5 310mm medan en Dalbello är 315(316?)mm. Lange är långa osv...
TLT5 är den pjäxan med kortast BSL pga att sulan inte är kompatibel med vanliga alpinbindningar. Det den får i fördel är att pivotpunkten hamnar lite närmare foten, och steget blir mer naturligt.
Fritchi är en bindning som försökt att göra steget mer naturligt via att pivotpointen sitter längre in.

http://www.wildsnow.com/images-blog-2/IMG_4457-eagle-pivot.jpg
några mm förstår jag men 23 är mkt, får kolla noggrannare på en TLT5 nästa gång jag ser en

JL76 sa:
PNyberg sa:
JL76 sa:

http://www.wildsnow.com/images-blog-2/IMG_4457-eagle-pivot.jpg
några mm förstår jag men 23 är mkt, får kolla noggrannare på en TLT5 nästa gång jag ser en
Tro mig det är korrekt.

TLT är precis som Nyberg säger grymt kort sen är väl tecnican 5mm längre än vad jag har haft tidigare.
Tex dynafit Titan 28,5 = 325mm.

Det känns inte som att du har rätt tåmönster för STH-bindningen. Dubbelkolla det! Det ser nämligen ut som att du har en Z-tå (oversize med 3 skruvar) och inte Driver (med 4 skruvar)

Carled sa:
Det känns inte som att du har rätt tåmönster för STH-bindningen. Dubbelkolla det! Det ser nämligen ut som att du har en Z-tå (oversize med 3 skruvar) och inte Driver (med 4 skruvar)
Indeed. Bra där Carled. Den missade jag helt.

Carled sa:
Jag tror det är rätt... Denna som jag använt. http://www.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=86257&d=1291017595

Dock så kan man luras sig på att jag återanvänt 2 av hålen från FKS i tån. Dvs de gröna hålen ligger rakt över två av de svarta.

Det främsta centrerade hålen på Salomon-mallen misstänker jag att jag inte behöver använda.

Efter att ha läst tråden på Teton ordentligt så känns det mer och mer genomförbart detta :D

Blir nog att göra en provmontering i ett par gamla skidor eller i brädbit idag för att ser hur det hela passar i verkliga livet också.

Bra, du har koll! Det såg lite suspekt ut med de överlappande hålen men det skadade ju inte att jag frågade. Tittar jag bara på mallen så verkar det ju funka, hur du sen har måttet in pjäxorna är jag för trött för att förstå! ;-)
Testa och berätta för oss...

Carled sa:
Bra, du har koll! Det såg lite suspekt ut med de överlappande hålen men det skadade ju inte att jag frågade. Tittar jag bara på mallen så verkar det ju funka, hur du sen har måttet in pjäxorna är jag för trött för att förstå! ;-)
Testa och berätta för oss...
Jag gjorde det enkelt för mig och körde in varje mall som ett lager i photoshop.

Lager 1 FKS fick vara det fixa värdet. Där visste jag ju att BSL var monterad på 310.

Lager 2 Salomon passades sedan in för BSL 330 på FKS 310.

Lager 3 Dito.

Ungefär så gjorde jag första utkastet som jag laddade upp här.

Dock har jag nu skrivit ut alla mallarna på OH-papper i olika färger och misstänker att det blir lite småjusteringar när jag väl står och ska borra skidan.

Tipset att ha dubbla hål för Dynafit-hälen verkar på pappret falla väl ut också. Blir 4 extra hål i skidan men rent logistiskt ska det funka. Dock tänkte jag ha kvar tån i samma fyra hål vilket alltså gör att jag inte kommer kunna montera båda pjäxorna på midsole. Får helt enkelt testa och se hur mkt skillnad det verkligen blir. Är det inte mer än 6-10mm så tror jag att jag monterar och ser vad som händer.

Kanske ett par onödiga frågor, men av din beskrivning framgår inte om hur originalhålen för FKS BSL 310 är borrade i förhållande till skidans boot center line, eller är om de är plus- eller minusmonterade från första början? Eller hur de är borrade i förhållande till var på skidan du vill ha din pjäxmitt?

Senast ändrad:
SooL2007 sa:
Kanske ett par onödiga frågor, men av din beskrivning framgår inte om hur originalhålen för FKS BSL 310 är borrade i förhållande till skidans boot center line, eller är om de är plus- eller minusmonterade från första början? Eller hur de är borrade i förhållande till var på skidan du vill ha din pjäxmitt?
Dom är borrade midsole på skidan. Men i och med att dom var fixa redan så spelade det som mindre roll hur dom var borrade från början. När jag la på FKS-mallen så hamnade midsole på 310. Problemet löst.

I och med att jag är grymt otålig så var jag ju tvungen att springa ut och prova i garaget direkt jag kom hem.

Efter att ha borrat och gängat tån så visade det sig att det faktiskt fanns lite mer utrymme (4-5mm) än jag trott.

Sen på med STH-bindningen. Fint som snus.

Därefter blev det dynafit-bindningens tur. Då jag inte har fått min Speed Radical så fick den gamla FT12 duga som stand in. Toe-line ligger på samma ställe samt att de två bakre skruvarna på tå-bindningen sitter på samma ställe så för denna jämförelsen duger dom gott. Häl-delen har även den samma montageavstånd samt samma justermån. +-12,5mm

Först med TLT5 monterad på Mid-sold och BSL 310.

Som ni kan se så ligger pjäxans midsole och den tänkta midsole tämligen exakt.

Därefter var det dags att montera om hälen ca 30mm bakåt och prova hur det blir med Tecnicapjäxan.

Även här hamnade midsole hyfsat tycker jag. Minus 9mm blev det tillslut. Ber om ursäkt för det crappy Iphonebilderna men jag orkade inte gå och hämta någon annan kamera.
100 mm på linjalen ligger i alla fall på den tänka Midsole på skidan.

Så då var det bara att vänta någon vecka på att speed-bindningen dyker upp så kan jag ta och montera det hela.

Tack till er som har givit synpunkter och ställt frågor. Det har gjort att jag tänkt ett varv till och faktiskt fått det hela att funka som det verkar.

Senast ändrad:
Bra jobbat! du får gärna komma o hjälpa mig med sånt där om du vill ;) du verkar vara snabb. Tycker det tar tid hur många gånger man än gjort det. Iaf med inserts, fast limningen tar iofs mkt av tiden.

Snyggt och snabbt!

Anledningen till mina onödiga frågor var väl egentligen för att jag själv brukar vilja ha alla frågor besvarade, helst två gånger, innan borren går in i skidan. Jag antog att det var ungefär så du gjort men visste inte hur mycket som var känt eller säker info för dig innan du mätte... t.ex. eftersom frambindningens position för BSL310 monterat midsole är densamma som frambindningens position för BSL330 monterat minus 10 men att däremot bakbindningen hamnar på annan plats... Men du verkar ha stenkoll! :)

Tillbaka
Topp