Att jobba i franska alperna

doftgran-89

Ny medlem
Jag funderar starkt på att åka och säsonga någonstans i franska alperna men undrar hur det är med språket. Jag hade ju helst velat utveckla min gymnasiefranska men vad jag har hört så är det bara svenska och engelska som gäller i de stora skidorterna. Väljer man dock en mindre ort så missar man väl antagligen festandet och hela den biten?

Finns det någon skidort och något yrke där man får chansen att kombinera franskan med hyfsad skiåkning och bra stämning?

// Lina

Reseledare, sån där på Lion, Langley osv?
Vad jag sett pratar dom endel franska, italienska eller villket land det nu gäller -med hotellpersonalen, buffchafförerna osv som dom träffar hela tiden i och med hämtning och incheckning till hotell av gästerna. Stämningen lär väl vara rätt bra om man är en social 20-årig tjej men finns ju en hel del negativt sagt om det jobbet här på freeride som säkert får endel att backa.

Men är det okey att vara lite låst, och käka picknick med 50-åriga gubbar nån gång i veckan så... finns ju en hel del om man söker här också.

https://www.freeride.se/forum/search.php?search_id=1101776045

Annars klarar du dig garanterat på Engelska i alperna!

Ngn som har tips om vart man ska ta sej i alperna om man vill pröva offpist-åkningen ? ;)

Jag behöver en kokerska till mitt chateau i verbier. Du behöver inga förkunskaper och du får en trevligt minimalistisk klädsel att ha på dig under arbetspassen. Min städerska pratar bara franska så du kommer kunna träna upp den biten också, eftersom ni kommer hjälpas åt en hel del.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp