Att raila

Jespr

Medlem
Att raila
Vad är de saker som är viktigast att tänka på när man ska raila? BLir det mycket friktion och tar emot när man hoppar upp på en järn-rail eller? (På skidor förstås)

Att raila
Det beror på vad det är för rör.
Oftas (eller nästan jämt) så funkar det fint att bara lita på att det glider, hoppa upp med skidorna platt och stå bedbent.
Men om det mot förmodan skulle vara så att det glider dåligt så brukar jag luta upp skidora lite och luta mig lite framåt.

Lycka till.

Att raila
Luta dig inte bakåt i alla fall det gjorde jag första gången. Jag kunde inte gå på en vecka.:D..
så fega inte stå på dig då går det.

Att raila
fy vågar inte äns tänka på första gången man ska raila, alla säger typ att första gångerna så gör det MYCKET ONT....hoppas det är fel......är det så eller?

Att raila
Man behöver inte slå sig i början men det finns risk för det.

Det viktigaste, börja på en riktig låg, kort och rak rail, gärna med dubbla rör, då är det lättare att hålla balansen. Gärna så låg att om du trillar av med ett ben på var sida och du sätter dig ändå har en bra bit till pungen din.
Du kan slipa av stålkanterna lite innan, antingen med staven eller genom att ta av skidan och dra den mot railen.
BESTÄMM DIG, nu gäller det, inget halvdant, då kommer du få bakåtvikt och om du har otur landa på railen.
Ta lagom med ansats, inte för lite för då kommer det bli svårt att hålla balansen. Åk in bredbent med böjda ben och överkroppen i ett avspännt läge, håll ut armarna lite från kroppen så får du lättare att hålla balansen. Hoppa upp på railen och stå med skidorna plana, bredbent och blicken på slutet av railen. Glid på, lite på underlaget, det kommer glida. Glid/hoppa av railen och bli glad, fira din seger. Repetera en jädrans massa gånger innan du ger dig på längre rail och så småningom kinkade och ännu längre.

Kan också kika in Jacob Westers tricktips om rails här på freeride, han är ju pro!

//Lima ko

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp