Avalung vs Airbag?

• Trådstartare Trådstartare FF
  • Start datum Start datum

FF

Aktiv medlem
Avalung vs Airbag?
Nu har SC fått in årets nyhet på (anti)lavinfronten - BD:s ryggsäckar med integrerad avalung. Finns i storlekarna 22l (170E), 32l (180E) och 42l (240E)

Det börjar bli svårt att finna anledningar till att inte ha en Avalung eller ABS-rygga. Kostar en liten slant, men BD-ryggorna med avalung är inte så mycket dyrare än en vanlig ryggsäck och det är prylar som kan rädda ens liv.

Tänkte vi skulle föra en dialog här om vilket alternativ som är bäst.

Så för att sätta igång det hela: Vad är fördelarna/Nackdelarna med respektive pryl? Detta är vad jag kommer på nu:

Airbag:
+ Är tänkt så att du slipper bli begravd. Tyckte mig se någon form av statistik på pistehors.com att utav 40 incidenter (2003?) där den inblandade i lavinen hade ABS-rygga, blev bara en begravd. Kan inte hitta länken nu, någon som vet mer?
+ Lättare att använda? Ryck i snöret om du märker att det släpper, du behöver inte tänka på att hålla kvar nån pryl i munnen medan du blir begravd.
- Dyrare. Kostar 300E för den billigaste (ABS) och 400E för Dynafits variant (?, se nedan)
- Mindre packutrymme. ABS ej definerat utrymme, Dynafit 15l.
- Tyngre. ABS 2350g, Dynafit 3850g.
- ABS verkar helt sakna möjlighet att fästa skidor? Dynafit verkar ha bättre möjligheter.

"299E + 50,- Euro Pfand für eine Probezündung. Pfand wird nach Rücksendung der leeren Patrone zurückerstattet." Tolkar man detta som att de kan utföra en provutlösning av ryggsäcken för 50E innan dom skickar den? Eller kostar det 50E att få ryggsäcken återställd om man löser ut den?

Avalung:
+ Ser ut att vara mer genomtänkta ryggsäckar. Diverse anordningar för fastsättning av skidor mm.
+ Billigare.
+ Lättare. 22l 1200g, 32l 1460g, 42l 1500g.
+ Bättre utrymme.
- Hjälper inte om du skulle bli knockad eller tappar ut munstycket ur munnen.
- Du måste faktiskt bli begravd för att den skall hjälpa..

Här finner ni prylarna på SC: http://www.sport-conrad.de/englisch/2A_01_06.asp

Så vad tror ni? Vilken pryl är bäst och mest användbar?

Senast ändrad:
Avalung vs Airbag?
En ABS-rygga är att föredra framför avalung. Nackdelen med avalung är att, även om du åker med munstycket i munnen, så är risken stor att det åker ur när du tumlar runt i en lavin. Du klarar helt enkelt inte av att bita tillräckligt hårt i munstycket. Har gått på lavinkurser både i Sv och i Schweiz där man rek. ABS-ryggan framför avalungen.

Senast ändrad:
Avalung vs Airbag?
Jag går lite i köptankar av en Avalungrygga, tycker att ABS-ryggorna tappar lite väl mycket på ryggsäckandet så att säga... Inte kul att lägga ner några tusen extra på en rygga som är tyngre och inte ens kan bära skidorna... Men Black Diamondryggorna bygger ju på att man stoppar in/har munstycket i munnen, annars blir det lite tråkigt.

Men en fråga om storlek på Covertryggorna, de är ju 22 och 32, men hur mycket behöver man? Ryms spade och sond i 22-litern och får man ner lite mat och extrakläder och annat nödvändigt? Eller är 32:an att rekommendera? Ni som har avverkat några olika stora ryggor genom åren får gärna berätta!

Avalung vs Airbag?
"399E + 50,- Euro Pfand für eine Probezündung. Pfand wird nach Rücksendung der leeren Patrone zurückerstattet."

=

Reduced price: 399,00 €+ 50, - euro pledge for a sample ignition. Pledge is returned to the empty cartridge after return

enligt googles översättningsverktyg

Senast ändrad:
Avalung vs Airbag?
Jag har en kanonprodukt annars som heter lawinenball och är tysk. Har inte kvar sidan tyvärr....Den fungerade så att en liten "ryggsäck" som fick plats utanpå ens riktiga rygga innehåller en liten uppblåsbar röd boll som löser ut när man drar i ett handtag. Bollen stannar ovanpå snön i lavinen tack vare "någonting-partikel lagen" och du drar bara i snöret från bollen och hittar på så sätt exakt plats där personen ligger begravd. Verkar vara en kanonbra idee som är något billigare än ABS men lika bra så länge du åker med andra som kan gräva upp dig. Har för mig att denna utrustning kostade ca: 180euro...

Ett bra alternativ till absryggan?

Emil

Senast ändrad:
Avalung vs Airbag?
Hej

avalung är jobbigt pga att du måste ha munstycket i. Men Abs är sjukt klumpig. Men jaga skulle satsa på den. Men jag har oxå sett den där grejen som Rydell snackar om och sidan är http://www.lawinenball.at/

/Hasse

Avalung vs Airbag?
För att ha en ABS-rygga som också funkar som ryggsäck måste man nog välja dynafits modell (För att den ska kunna ersätta ens vardagsryggsäck måste man väl ändå kunna spänna fast skidorna...). Men, nästan 4 kilo är faktiskt riktigt tungt och då är det bara 15l packutrymme. Sen tillkommer ju spade, sond och kanske en liter vatten. Den som väger in på dryga två kg verkar helt OK, men man kommer ju inte vilja använda den varje dag. Grundtanken att ha en pryl man plockar fram om "tjohej idag ska vi ut och åka puder och det är stor risk för laviner" är rätt fel.. ni förstår vad jag menar.

"The cord is attached directly to the body. Therefore, the balloon remains even connected to the user if the pack is lost in the avalanche.."

Men den där lawinenball verkar jävligt cool faktiskt! Kanske är en avalung/lawinenball den perfekta kombon?

Edit: Rydell, har du en sån eller? Ser ut att vara ganska lätt?

Edit2: hitta det i FAQ: A complete system weighs approximately 980 gs. and consists of balloon, rope, separate waist belt and a system bag designed for fitting on any current backpack.

Senast ändrad:
Avalung vs Airbag?
ABS-rygga röstar jag på! Tycker som så att man bör ju hinna förstå vad som händer när lavinen är på gång å då fatta att man ska dra i handtaget.. men att åka med i lavinen och under tiden man tummlar runt ,upp å ned.. rullar runt å över smådropp dylikt å ha koll på en "mojäng" i munnen? nääee inte jag iaf. Men allvar ABS väskorna? Finns där inget bärsystem på dom? Fan vad dumt isof.. jag som tänkt köpa en i år.....

Avalung vs Airbag?
Gå in på www.abssystem.com där finns alla uppgifter.
En ABS rygga bör alltid bäras tillsammans med den grenrem som finns till. Ungefär som grenbandet på en flytväst för barn.
Egentligen är ju en ABS rygga att jämföra med en uppblåsbar flytväst med en ryggsäck utanpå.
Men som sagts tidigare här, det blir tungt.

Väg er normala rygga fullpackad för en heldag på berget.
Normalrygga 1,5 kilo
vatten ev termos 1,5 kg
Picnic ,05 kg
Förstärkningsplagg ombyte handskar 1 kg
Hudar ev tracker (för dom som inte gillar randobindningar) 2 kg
För seriösare turer sele, stegjärn, rep 3 kg
spade sond första hjälppack 2 kg

Lägg till 2 kilo till för ABs en Tungt tungt och det får inte plats i en 15 l säck.
Men visst är det värt det i en akutsituation.
Fast alternativet är ju att tänka litet mer före.

Senast ändrad:
Avalung vs Airbag?
Har provåkt lite med avalungen och tycker inte det var någon höjdare. Antingen så åker du med munstycket i munnen hela tiden (tjohej för det?) eller så kommer du knappast få in den i munnen om du dras med i en lavin som är så stor att du behöver den.

Risken med Airbagsäckar tror jag kan vara att de "ökar" modet lite för mycket, jag har sluppit gräva fram folk som hamnat mot stenar eller träd, men de har knappast haft nytta av en abs säck. En tung flaklavin känns inte heller som om man skulle "flyta" i lika lätt som en lössnö lavin. Och face it, det är flaklavinerna som är vanligast i såväl alperna som svenska fjällen (Norge med eller? ;-) ). Vikten verkar dessutom knashög, och att man måste ladda om dom, testa med jäman mellanrum och är begränsad till bara en rygga! Urdumt helt enkelt.

Lavinbollen verkade ju vara ett bra komplement till Transiever, och skulle jag köpa något mer att hänga på mig så skulle det nog bli en sån. Jag föredrar nog dock att utrusta mig med flera års erfarenhet, transiever, ryggplatta och hjälm för egen del och för dom jag åker med så har jag med spade och sond samt räddningsfilt och bivacksäck.

Men viktigaste ingridiensen tror jag fortfarande är sunt förnuft och mycket tid på berget, är man rookie så får man hänga med folk som åkt mycket, gå kurser och gräva hål. Tror inga airbags, lungor eller lavinbollar hjälper mot laviner. Dom finns ju bara som en sista utväg när det gått riktigt åt helvete.

Och tro mig: Du vill inte ligga under, det är mitt livs otäckaste upplevelse alla kategorier!

Avalung vs Airbag?
Putte_the_skibum sa:
Jag föredrar nog dock att utrusta mig med flera års erfarenhet, transiever, ryggplatta och hjälm för egen del och för dom jag åker med så har jag med spade och sond samt räddningsfilt och bivacksäck.

Men viktigaste ingridiensen tror jag fortfarande är sunt förnuft och mycket tid på berget, är man rookie så får man hänga med folk som åkt mycket, gå kurser och gräva hål. Tror inga airbags, lungor eller lavinbollar hjälper mot laviner. Dom finns ju bara som en sista utväg när det gått riktigt åt helvete.
Word, Putte! Ärligt talat tycker jag att alla dessa Avalungs, ABS, Avabaloons, Avaballs och Avawhatevers mest är en samling stora skämt.

Avalung går bort, vem fan vill åka runt med ett munstycke i munnen? Visst, om man är inne på att det är coolt och kul att åka med snorkel kan det kanske vara ett alternativ.

Och ABS? Tillåt mig att skratta. Hur fasen ska man kunna åka ordentligt med en ryggsäck på 15l som väger 4 kg? Sen om man vill ut och tura med en större säck så blir vikten helt galen. Bara rep och firningsutrsutning utöver det vanliga offpistkitet väger en hel del extra. Lägg till en ABS på det...

Ärligt talat, kör med din vanliga rygga och lägg dom extra pengarna på att gå en lavinkurs istället. Sunt förnuft och kunskap slår korkade tekniska "innovationer" varje dag.

Avalung vs Airbag?
Mycket vettigt har sagts må jag säga.Instämmer ju lätt med att förnuft och kunskap vinner.Men lägg då till ABSryggan =P.. taadaaa.. ännu bättre hehe. Sen +A på lite benmuskler så du att orkar några burgers extra på varje ben.. sen var viktproblemet åxå löst... nice va.. Sen tror jag också att allt för många kör runt med allt för mycket i sina ryggor? Hänger ju mycket på vart man ska åka någonstans tycker jag, vilken typ av åk? man måste kanske inte ha klättergrejerna med sig om man ska softa några inte så krävande åk som man känner till bra..
förstå mig rätt nu..Allt kan hända överallt...jag vet- =P

Avalung vs Airbag?
Från Avalung:s websidor:

"Of 100 buried victims using a beacon, 50 die. With the Avalung, over 70% of these victims have a better chance of survival." Syftar de på 70% av de 100 begravda eller 70% av de 50 som dog? Det är rätt stor skillnad...

Innan hade de ännu mer förvillande statistik på deras websidor. I den här tråden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=27687 försökte jag få nån sorts ordning på vad de menade egentligen men eftersom de numera tagit bort den antar jag att det hela var fel.

I vilket fall som helst: Det säkraste sättet att överleva en lavin är som vanligt att låta bli att hamna i en. Krafterna man utsätts för är helt absurt stora och man vill *verkligen* inte vara i närheten (oavsett om man åker ovanpå tack vare ABS eller tumlar inuti). Färden kan lätt sluta med ett ofrivilligt klippdropp eller närkontakt med ett träd oavsett vilket...

Avalung vs Airbag?
FF
Nej jag har ingen men funderar allvarligt på att skaffa en. Ok det är sjukt högt pris för någonting som antagligen kostar 100spänn att tillverka. Men utöver allt "förebyggande" tänk kan faktiskt vem som helst hamna i en lavin och då tycker iaf jag lawinenball verkar vara en mycket smart grej! Självklart ska denna inte användas utan tranciever, spade och sond men det tror jag de flesta förstår att det är standard.

Så länge man inte åker helt själv tycker jag iaf i teorin att det vore lika bra att köra med bollen som absväskan.

Avalungen är jag lite mer skeptisk till. Teoretiskt verkar den va kanon men jag vet inte ja om det är så realistiskt att få kvar munstycket i munnen efter att du voltat och slagit dig överallt.

Ingen som vet någon svensk som kör med den röda lilla bollen? :D Vore kul att få snacka med någon som testat. Jag är rädd att den blir väldigt opraktisk pga att den sitter separat utanpå ryggan. Ska du ta av dig ryggan i sittliften är det problem mm. I-landsproblem visserligen, men du vill faktiskt att den ska vara så smidig att du inte behöver tänka på att den är ivägen hela tiden.

Emil

Senast ändrad:
Avalung vs Airbag?
Läste nyligen en interjuv med en av de produktionsansvariga på MSP, skaparna av Hitlist och Push bla. De använde enbart Avalung på sina åkare under filmningarna, de tyckte att ABS var för oprövat och för tungt och klumpigt...

Oavsett vad man kan dra för slutsats om ABSav deras åsikter, så verkar det iaf för mig att det var en rätt rejäl puff för Avalung. Själv har jag klämt på Avalungryggan och tänkte nog inhandla den inför vinterns åkning. Visst, sändare-sond-o-spade + en massa öva och försiktig inställning till snön och bergen är ju den bästa lösningen. Men allt detta till trots så kan man ju faktaiskt bara ha otur en vacker dag, och då kommer man vara glad över sin Avarygga, det kan jag lova...

Som tex den amerikan som jag läste om i vintras, han hade lyckats vurpa i en skogsfåra och bara hamnat på rygg och fått sluffet över sig. Men eftersom snön var så djup och mjuk så kom han inte upp utan höll på att kvävas under den lösa snön. Några som bara åkte förbi av en slump räddade den enormt panikslagna killen. Det är oxå ett tillfälle när man skulle kunna gilla sin Avalung...

Sist men inte minst tyckte jag dels att ryggan jag klämde på kändes både bra och funktionell, och dessutom kostade den ca 1800kr, vilket känns som ett rätt intressant när en en enkel Avalung kostar ca 1000-1200pris och en bra rygga en del oxå...

Mina 5öre...

Avalung vs Airbag?
Att ABS skulle vara oprövat är skitsnack!

Systemet rekommenderas av ICAR, internationella fjällräddningsrådet och används av bland annat Val d'Iseres pistörer och otaliga heliops i nordamerika.

Hela jämnförelsen haltar lite. Det rör sig om så olika saker. ABS:en ska se till att du inte hamnar under snön och Avalungen ska säkerställa dina luftvägar när du väl ligger där. Bedöm själva vad som är bäst...

ABS sytemet borde bli lika självklart som spade, sond och transceiver för oss som åker off-pist (i ett land där inte ens s,s & t är en självklarhet). All statistik talar för den utrustningen. Avalung är ett bra komplement till ovannämnda.

Avalung vs Airbag?
Jag håller nog med centralbyråkraten här. Argumentet "ABS/Avalung är onödigt eftersom jag är så säker på berget och kommer aldrig hamna i en lavin" är ungefär som att säga att man är så säker bilförare att man inte behöver använda bilbälte.

Synd bara att säckarna till airbagsen är tunga och verkar kassa att använda som just ryggsäckar. Och det är nog just det som MSP argumenterade emot. Skidåkning på hög nivå hjälps knappast av att man har på sig en ryggsäck som väger ett antal kilo extra. Och vid filmning av diverse puderåk har dom väl ett professionellt räddningscrew i standby som är på plats inom ett par minuter.

Som sagt, det borde egentligen vara standard att ha alla säkerhetspryttlar man kan ha, men det handlar ju också om användarvänlighet (läs: vikt och utformning av ryggsäck). Hur mycket grejer kan man tänka sig att släpa runt på?

När gör BD en ordentlig ABS-rygga som heller inte väger bly? Hmm, förmodligen inte inom en snar framtid, de väljer nog hellre att satsa på deras egen produkt - Avalung..

Avalung vs Airbag?
Peter_K sa:
Från Avalung:s websidor:

"Of 100 buried victims using a beacon, 50 die. With the Avalung, over 70% of these victims have a better chance of survival." Syftar de på 70% av de 100 begravda eller 70% av de 50 som dog? Det är rätt stor skillnad...

Innan hade de ännu mer förvillande statistik på deras websidor. I den här tråden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=27687 försökte jag få nån sorts ordning på vad de menade egentligen men eftersom de numera tagit bort den antar jag att det hela var fel.

I vilket fall som helst: Det säkraste sättet att överleva en lavin är som vanligt att låta bli att hamna i en. Krafterna man utsätts för är helt absurt stora och man vill *verkligen* inte vara i närheten (oavsett om man åker ovanpå tack vare ABS eller tumlar inuti). Färden kan lätt sluta med ett ofrivilligt klippdropp eller närkontakt med ett träd oavsett vilket...
De flesta statistiska fakta som har med laviner att göra är bullshit. Laviner där ingen skadas allvarligt anmäls sällan. Därför blir det väldigt svårt att avgöra om någon av dessa produkter är bra bara baserat på fakta.

Jeffa

Avalung vs Airbag?
centralbyrakraten sa:
Att ABS skulle vara oprövat är skitsnack!
Systemet rekommenderas av ICAR, internationella fjällräddningsrådet och används av bland annat Val d'Iseres pistörer och otaliga heliops i nordamerika.
Hur mycket kraft krävs för att den skall utlösas?

Är det ett lika ballt system som flytvästarna som bara är en slang runt halsen med kolsyrepatron? Dessa flytvästar smäller ju upp i tid och otid. Skulle abs:ens utlösningssystem vara lika känsligt kan det ge upphov till allehanda lustiga liftkö- och aftermonospratt, är det väldigt trögt kan det ju samtidigt medföra vissa funktionella hinder om det ska användas i skarpt läge.

Vad säger de som provat systemet?

Avalung vs Airbag?
Har aldrig sett en FTU på en ABS. Utlösningshandtaget sitter med en bajonettfattning så man har det bara på när man åker. I liften, på Chambre, Dicks eller Dippan hänger handtaget i en liten snodd så att man snabbt kan armera vid behov. Tror inte att heliskiföretagen skulle godkänna en ryggsäck som riskerar att blåsa upp och ut deras flygfän.

Sen undrar jag vart snacket om obekväma säckar kommer ifrån, de jag testat har varit helt ok. Tror att det är prat som lever kvar från ABS:ens ungdom för 10-15 år sedan. Idag görs de med riktig bra säckar.

Senast ändrad:
Avalung vs Airbag?
Hur undviker man att dö i en lavin?

1. Hamna inte i en lavin.

2. Om du hamnar i en lavin,
a, se till att inte bli begravd.
b, att inte kastas utför stup, slå ihjäl dig mot stenar, träd och dylikt.

3. Om du blir begravd, se till att någon hittar dig innan du kvävs, dör av trauma eller fryser ihjäl.

ABSn är den enda utrustning som verkar på steg 2.
Därför, FF, skulle jag välja ABS. Den ökar dina chanser oavsett vilka kamrater du har och är inte beroende av en komplicerad räddningskedja.

Nu väntar vi på lavinvarnaren, så man äntligen kan åka skidor med adrenalin och utan omdöme.

Avalung vs Airbag?
Hur funkar en ABS om man trillar i riktigt djup snö med huvudet före typ intill ett träd (utrymmet runt trädet är grundare men snön runt om kollapsar som en minilavin)? Det är ju ganska vanligt att folk kvävs på det sättet. Det känns som att avalungen har ett bredare användningsområde än ABS:en som verkar vara puderlavin specifik. Avalungen med en ansiktsmask som jag sett på flera bilder verkar det rätt smidigt. Jag vill se ett test med snowboardåkare med ABS i flaklavin innan jag blir övertygad om den funkar för mig. Sedan spelar ju ingen roll hur många lavinkurser man går när nån idiot utlöser en över dig och dina kompisar när man står i pisten.

Tillbaka
Topp