Avoriaz i vinter!

SteffeL

Ny medlem
Avoriaz i vinter!
Jag har tänkt att jag ska dra ner till Avoriaz i vinter och kikar nu upp lite om boende och sånt å tänkte om det är nån mer som tänkt sej Avoriaz i vinter och kanske vill fixa boende ihop? Har även lite andra orter i mina tankar också. Bor nu iaf i Oslo å sliter som ett djur för å slippa jobba så mkt i vinter så om nån e sugen på å fixa boende ihop äre bara å skriva!

Tjao

Avoriaz i vinter!
finns det inte en tråd för avoriaz redan? månne misstar jag mig, men ett tips kan vara att kolla det först, om du inte redan gjort det.

Avoriaz i vinter!
Jag ska till avoriaz i vinter!! Tyvärr har ja redan fullt boende men kolla på chevet immobilier och prata med Karen. Bäst är det att bo i Morzine, mkt bättre fest och affärer och sådant. Plus att det är billigare, det rekommenderas starkt.

Avoriaz i vinter!
Jag ska till avoriaz i vinter!! Tyvärr har ja redan fullt boende men kolla på chevet immobilier och prata med Karen. Bäst är det att bo i Morzine, mkt bättre fest och affärer och sådant. Plus att det är billigare, det rekommenderas starkt.

Avoriaz i vinter!
Hur är offpisten i Morzine/Avoriz? Jobbade på ett hotell i Les gets i sommar och är sugen på en vintersäsong i området, men vet inte riktigt...hur är det att säsonga där? Bara britter?

Avoriaz i vinter!
Har pinsamt nog inte sj åkt så mkt offpist, men har hört av diverse vänner att d ska finnas rikigt bra offpist. Många guldklimpar tydligen. Jag tycker d var hur bra som helst, väldigt mysig by. Det är lätt att lära känns mycket människor och ja då mest britter. De flesta som är säsongare är britter och fransmän, lite svårt att hänga med fransmännen när d inte pratar engelska. Men jag tycker det var kul att träffa annat folk än bara svenskar som d brukar bli annars, för det är väldigt lite svenskar där. Men rekommenderar verkligen Zine/Avo starkt!

Avoriaz i vinter!
Gjorde en säsong i Avoriaz förra året. Sjukt värt det, riktigt bra variation av åkning.
Angående offpist så finns där precis som "Snusolga" säger, bra grejer. Inte riktigt chamonix/verbier-klass kanske. Men där finns absolut riktigt bra ställen om, både med och utan hike!

Hoppas det blir en lika bra vinter som förra nere i alperna!

Avoriaz i vinter!
Låter grymt!!!! Lutar nog åt Morzine för min del, verkar ju som det finns puckelpist där och allt...

Jobbade som skidlärare i Trysil förra säsongen och även om offpisten där är bra för våra förhållanden (tusen ggr bättre än sälen!!!!!) så kommer nog det mesta trots allt kännas som ett lyft ;-)

När drar ni ner? Har ni skaffat jobb än?

Jag kommer att åka ner den 26 november, sökt lite jobb hemifrån men räknar med att jag kommer att få söka där nere också :).

Är det förresten något ställe man INTE ska bo på?

Avoriaz i vinter!
Tjena är även jag i oslo o sliter :) Är inne på Morzine, Val D'isere eller Verbier. Jag undrar mest hur man söker jobb på bästa sätt? Förutom att åka ser "in person" då.. Nårgra bra sajter m.m.? Ses där!

Avoriaz i vinter!
Tjena är även jag i oslo o sliter :) Är inne på Morzine, Val D'isere eller Verbier. Jag undrar mest hur man söker jobb på bästa sätt? Förutom att åka ser "in person" då.. Nårgra bra sajter m.m.? Ses där!

Avoriaz i vinter!
till 95% britter och fransmän i morzine, några svenskar, austraiensare och andra förra säsongen tror jag. boendemässigt så tror jag inte marmotte är att rekomendera, har för mig att detvar ganska risigt ställe, men billigt.

Turbidblue om du jobbat på hotell i les gets gissar jag du har ganska bra franska och då är det nog lättare att hitta jobb, men i o med att det är måna engelsmän så kanske det räcker med engelska för barjobb o liknnade. Dixies, rodhos, buddabar, cavern, le crepu, lodge, är några ställen som kan vara värda att testa (kan ha stavat fel på en del..)
Annars man kan köra transfer mellan morzine-geneva, Skiidy gonzales, skilifts, skitrasfer tror jag några heter. skimorzine heter ett annat företag som har chalets och selfcatered ap, de kan behöva städare (övriga positioner är nog redan tillsatta.)
Har för mig att om man vill jobba som skidlärare eller liftie måste man kunna franska. Bra franska. men det finns en del engelsk privata företag som kan ha andra regler, mint är ett.

Testa och sök på engelska sidor som snowboardclub.co.uk, seasonaries och liknande då många företag där nere är baserade i UK och främst söker britter.

Lycka till!

Avoriaz i vinter!
För att jobba som skidlärare i Frankrike måste man ha fransk skidlärarexamen vilket innebär att man också måste klara "Speedtest" i bana har jag för mig, på skidor, även om man ska jobba med snowboard...och jag är ljusår ifrån det just nu ;). Tänker satsa på ett Chalet-jobb eller nåt, eller i vart fall något som innebär en del tid över för skidåkning.

Jag pratar rätt hyfsad franska men jobbade på ett engelsk företag, var en ungefär 3 personer som kunde franska, de resterande tjugotalet kunde på sin höjd säga bonjour, så chanserna är nog rätt goda om man pratar bra engelska. Många företag är dock engelska i grunden,´alltså skrivna i england, och då behöver du ett sk National security number samt engelskt bankkonto, vilket du måste bo i England en viss tid för att kunna få ut, så det kan vara lite trixigare...men alla företag har inte så, vad jag har förstått det som. Ska man bara städa ett par dagar i veckan så kan man nog lösa det på något sätt, vet jag att många gjorde i Cham i alla fall...

Avoriaz i vinter!
Justdet så var det, kom bara ihåg att det nåt svårt man skulle ha för att bli lärare i frankrike...

Det där med national security nr och engelsk bank konto är det lite så och så med. Det finns säkert någon liten lagmässig poäng med varför de gör så, men mest verkar det ju vara för att sålla bort oss ickebritter. jo,för utländska bankkonton måste betala 10£ varje gång de gör insättning, erbjuder man sig att få lön månadsvis istället för veckovis (veckovis vanligare där nere) så kan man kanske ha bättre chans.

jag har fått jobb utan något av detta (inte svart) testa och ring företagen och se hur hårt de håller på det egentilgen.

Avoriaz i vinter!
28 dagar kvar tills jag åker ner...och imorgon får jag reda på om jag har fått det jobb jag vill ha eller inte!

Vilken bar brukar bummarna hålla till på mest?

Senast ändrad:
Avoriaz i vinter!
The Cavern, tisdagar är det mest på g, brukar vara utklädningsteman med pris bakom baren. Robinsonbar (?)/Robbos. Var nog en hel del folk på Cafe Chaud alla ställen jag nämnde tidigare, och ett annat ställe som jag inte kommer ihåg vad det heter, ligger en bit ner på huvudgatan, de brukar ha bbqs och rubdykvällar.
Men följ bara cheesy music och skränet så du hittar ställena, britterna brukar inte vara så tysta och diskreta!
Lycka till med jobbet!

Avoriaz i vinter!
Garage, robinson bar, rhodos, cafe chaud å cavern är cream de la cream, Opera när man är sugen på mer när allt annat har stängt, men där rekommenderas att vara pruttfull.

Avoriaz i vinter!
hej

Har selv været i Avoriaz sidste år og rejset med noget kaldet aplservice
Du kan booke for en 1 måned eller en sæson. Hjalp mig med at finde job dernede, super fedt firma. Har også en speciel hjemmeside til svenskere, tror jeg nok.
Alpservice.com

God Tur

Avoriaz i vinter!
Verkar ändå som d kommer bli en del svenskar i morzine/avoriaz i vinter. Himla trevligt! Om ni ser en blond svensk tjej med tjurring i näsan så får ni säga hej!

Avoriaz i vinter!
Självklart!:)

Jag har börjat skicka runt lite mail om boende de första nätterna innan jag hittar något på plats, men det går lite trögt... finns det något bra vandrarhem hyfsat nära centrum?

Tillbaka
Topp