Avoriaz

mandreasson

Ny medlem
Avoriaz
Tjena skidvänner!

Jag och polarna sticker iväg till Avoriaz v 5. Skulle uppskatta om någon vänlig själ kunde skänka oss både nödvändig och mindre nödvändig info om detta ställe. Har inte varit där innan. Allt från grymma offpistrepor till billiga ölställen är intressant.

Vem vet de kanske är fler som skall dit denna vecka. De är bara att höra av sig.

Tacka och bockar på förhand

Avoriaz
Åka Skidor har nån sorts offpist-guide här http://www.akaskidor.se/IziPage/LayoutSkidresenyheter.asp?LID=1&STMID=13&STSID=131&PageID=205

Jag kollade på den som hastigast men lyckades inte fatta nån av beskrivningarna men ni är kanske smartare än mig. Det som gör mig lite orolig är beskrivningarna av åk 2 och åk 5. På sluttningen mot Les Lindarets i åk 2 finns det betydligt fler höga klippor än de som är skiers right. Bestämmer ni er för att ta denna gäller det att reka mycket från stolliften när ni åker upp. Åk 5 fattar jag inte alls, "baksidan på Chavanette" borde bli ner i dalen med Col du Fornet (mot Avoriaz) men dit kommer man automatiskt med nån av stolliftarna där (Choucas eller den nybyggda Fornet-stolliften t.ex.)

Edit: Stavning.

Avoriaz
Leder:

Som vanligt kanske det är så att man vill se om det är någon som varit där nyligen? Man kanske är ute efter fler nyanserade tips? Förvånas lite över att du inte är inne och härjar i de betydligt fler obetydliga trådar som figurerar på forumet? Nu vet alla att du hittar ganska hyffsat på sidan....räcker inte det?

Avoriaz
Missa inte som dom flesta. "Andra sidan" På andra sidan Morzine upp mot point Nyon tror jag det heter finns riktigt fina löpor efter ett snöfall. Vid låg lavinfara går det att åka ända ner i dalen ovanför Morzine. Men lokalkännedom ett måste!
Från bergsryggen mellan Campossin och Morgins finns riktigt rejäla skogsåk som slutar i ett längdåkningsspår till Morgins.
Men hyr en guide första dan. Det är definitivt värt pengarna.

Avoriaz
Jag var där i januari -04.. Generellt var pisterna bättre preparerade på schweiz-sidan än på den franska sidan av systemet.
Kan rekommendera backen mittemot liften som går upp till "Pointe de mossette" på just den schweiziska sidan. Även backen från mossette-toppen som rundar själva toppen (högervarv) är att rekommendera, dock tidigt på dagen innan den blir sönderkörd.
Du har även den beryktade "muren", där det även går att åka lift ner :)

Du har en riktigt trevlig vecka framför dig, bara vädret är på din sida :) och glöm inte, "det går inte att åka fel" i transporten från mossette till les lindarets ;)

Avoriaz
Jibberisch:

Klart man vill ha uppdaterad info om en eller annan skidort men man bör då således också informera om detta i frågan. Om en fråga ställs noggrannare får vederbörande också noggrannare och bättre svar. Kommer fortsättningsvis att svara på samma sätt tills ifrågavarande lär formulera sina frågor på sådant sätt att det framgår vilken information som söks, nog om detta nu.

Mandreasson: Sorry, då har jag för tillfället ingen mer info tillägga. Hoppas du får en trevligt skidvecka och glöm inte att dansa snödansen nu!

/Leder

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp