Avstånd i centrala Schweiz

Mbyrod

Medlem
Såg att det finns ett säsongkort för centrala Schweiz. Om mamn t.ex. bor i Engelberg vad har man då för transporttider till de andra orterna och vad kostar det om man inte har bil?

Lokaltrafiken i Schweiz är inte billig men fungerar bra. Med ett "Halbtaxabo" för CHF150 (ca 900sek) åker du i alla fall för halva priset, vilket man generellt snabbt sparar in.

För att kolla både tåg- och bussförbindelser går du in på www.sbb.ch. Dessutom anordnas ofta andra, mer lokala resor från orter till andra, som då naturligtvis inte står med på SBB:s hemsida.

MVH
Daniel

Haaller med Daniel ovan. Skaffa ett halvpris-abonnemang, det tjänar du in pa ett par resor. Om du flyger in tilll Zürich, kan du köpa det direkt pa tagstationen vid flygplatsen pa vägen till Engelberg (om du tar taaget dit vill säga!).
Tagen i CH är kanon. Bra förbindelser och oftast i tid. Dock dyrt, om man saknar "kortet"...

Vad är det egentligen du pratar om för kort? Vilka är de andra orterna? Ska du åka mycket tåg så kostar GA (general abonnemang = tågkort som gäller nästan överallt i hela schweiz) 299chf i månaden.

Kanske blev lite förvirrat här. Jag pratar alltså om ett liftkort för centrala Schweiz. Och funderar på hur mycket man skulle använda det samt hur lättanvänt det är om man bor i Engelberg.
Kortet i fråga är "Snowpass Central Switzerland":
Andermatt Gotthard Bahnen / Bergbahnen Beckenried-Emmetten / Bergbahnen Engelberg-Titlis / Bergbahnen Sörenberg / Luftseilbahn Engelberg-Brunni / Meiringen-Hasliberg Bahnen / Schwyz-Stoos-Fronalpstock / Skiregion Mythen / Sattel-Hochstuckli / Sedrun Bergbahnen / Skilifte Mörlialp / Sportbahnen Hasliberg-Käserstatt / Sportbahnen Marbachegg / Sportbahnen Melchsee-Frutt / Rigibahnen

Frågan är om du utnyttjar kortet? Har haft det två säsonger och jag utnyttjade det inte till det priset det kostade. Var inte i väg från Engelberg tillräckligt många gånger för att det skulle löna sig.

//H

Snowpass kanske inte lönar sig om du ändå är i Engelberg under säsongen ifall du nu inte vill åka till ett nytt ställe varje helg? Om du vill åka runt och testa olika ställen så är det hursomhelst bra med halbtax, gäller alla bergbanor, tåg, spårvagnar, allt som är kopplat till sbb och om jag inte minns helt fel så var det även reducerat pris på dagsliftkort iallafall i Andermatt förra året om man hade halbtax kortet. Annars ligger dagsliftkortpriserna på runt 50 CHFR. I vilket fall så tar man sig runt till det olika ställen till mkt rimliga priser och det lönar sig verkligen snabbt om man har halbtax. Snowpass vet jag inget om men det verkar dyrt och man måste ju ändå ta sig runt till det olika ställena. Rekommenderar verkligen halbtax om du ska vara i schweiz under en längre tid och att sedan se ifall man får något reducerat pris på liftkort när man har det. / S

Tillbaka
Topp