Backar runt Fagersta

freeride_nu

Aktiv medlem
Backar runt Fagersta
Hej,
Jag ska åka Kristina loppet(skidor på tvären) i Norberg och undrar om det finns några trevliga kullar i omgivningen för lite brädåkning?
/Johanna

Backar runt Fagersta
Hej!

Snömängden är ju tyvärr begränsad i vår del av Sverige... Men om du kan ta dig till Romme Alpin i Borlänge hittar du mycket fin piståkning i de snökanonbearbetade backarna. Det är ungefär 8 mil från Fagersta via Smedjebacken.

MVH/mountain Man

Backar runt Fagersta
Hej Borlängebo!

Visst bor jag i Borlänge... Ser du någon i backen (eller på någon öde fjällsluttning) med svart hjälm (såklart), röd-svart NF overall (ja faktiskt...) och mangofärgade (gul/orange) telemarkspjäxor är det jag! Du lär knappast hitta mig i "det stora hoppet" eller i "halvröret" utan snarare nötande i en brant skogssluttning... Old School forever!

Glory to the brave! /MM

Backar runt Fagersta
Tack för hjälpen!
Jag letade vidare och kom fram till att det inte är så långt till Säfsen heller!
Men om jag hamnar i Borlänge lär jag hitta dig i mha din outfit-beskrivning.
/JOhanna

Backar runt Fagersta
Hej Johanna!

Om du väljer Romme Alpin och åker från Norberg/Fagersta är den kortaste vägen att svänga in i Smedjebacken och köra över Ulvshyttan.

Jag var och drog några svängar där i dag och backarna är som alltid i perfekt skick! 250 fallhöjdsmeter är ju inte så illa för en skogsbacke.

Lycka till på Kristina Loppet!

MVH/ MM

Backar runt Fagersta
I Fagersta finns annars Högbyn, en liten anläggning med ett par liftar och korta åk. Ingen höjdare men duger om man känner att man absolut måste får fallhöjd i benen. Backarna är branta i början och flacka på slutet och det är ingen vidare åkning men i förhållande till priset så går det ner... dessutom så kan det vara skaoj att ha åkt ytterligare en anläggning, ytterligare ett hack i kolven (staven).
Men, ärligt, har du tid så åk till Romme istället.

Tillbaka
Topp