backflip

backflip
Är du verkligen så outvecklad att du inte kan dra dina egna slutsatser. Trodde faktiskt att man hade lärt sig det vid en ålder över 14 år.

Och nu till saken: Din förmåga att ta dig runt med en backflip beror till stor del på din smidighet och andra kroppsliga förhållanden. Det är väldigt svårt att ge dig tips innan man sett dig försöka, görs lämpligast på studsmatta eller i badhus. När du känner dig redo är det bara att dra ut i backen och göra som du lärt dig.

Try on/

Veiron i ottan, slänger i sig en stock snus varje morgon

backflip
jag hade samma problem när jag började öva på det

När du kommer till uthoppet lite innan ska du börja vicka lite fram o bak och just i uthoppet kastar du dig så mycket du kan bakåt i luften kryper du ihop som en köttbulle.håller synen på landningen under hela luft färden när det känns som att du har flippat färdigt sträcker du ut dig sedan är det bara hoppas att du står i landinigen

backflip
prova först i ett välshapead hopp med puderlandning.. ta lite extra fart än normalt och kasta dig rakt bakåt. kryp gärna ihop lite så går rotationen snabbare. du ser landningen ganska snabbt (om du inte tvekar, för då landar du på huvudet) sikta in dig där du tänkt landa och stanna rotationen genom att räta på dig i luften....

nästa gång tar du mer far och slänger på en grab och längre häng uppochner.

lycka till

backflip
Har en liten fråga här jag med!
Hur lätt är det att landa på huvet? Jag menar det borde gå ganska lätt att bryta nacken? Hur stor är risken?

backflip
Jakobs tricktips på backflip rekomenderas starkt!

Visst finns det risk att man landar på huvudet om man tar i alldeles för lite, prova därför ALLTID bakåtvolt i vatten först, först från ev. sockerbit och sen från 1:ans svikt, klarar du det inte där, försök inte ens i backen.

Det viktiga vid alla sorters rotationer är blicken, kastar man sig allt vad man kan bakåt men glömmer bort att titta runt hela vägen kommer man ändå landa på huvudet. Blicken styr rotationen, slutar man titta runt slutar rotationen!

I början tog jag i väldigt mycket men nu är det ändå jag tänker på, ta det lugnt, ta det lugnt. Men i början vill man ju absolut komma runt, man överroterar ju hellre och landar på rumpan än underroterar och landar på huvudet.

Rock on!

backflip
Hmm... Okej! Jag klarar lätt av en bakåtvolt i vatten från ettans svikt, men det måste ju vara en avsevärd skillnad med ett par tunga skidor under fötterna!

backflip
Självklart är det stor skillnad mellan att göra en bakåtvolt från 1:ans svikt och att göra det med skidor på. Men vad jag försökte få fram är att klarar man det inte från 1:ans svikt är risken stor att man heller inte klarar det i backen med skidorna på. Bättre att krascha i vatten än i backen, vatten svider bara lite.

Lär man sig att utnyttja svikten bra så är det ingen fara att man landar med huvudet på svikten. Du måste ha lite fart bara, spring fram, hoppa upp, landa bra på svikten, inte för nära kannten, vänta tills svikten kastar iväg dig, börja titta med blicken bakåt och fortsätt göra det hela tiden, kurra ihop dig lite om du känner att du roterar för sakta, sträck på dig och landa, var glad! Jag drog några ryggplask i början men det värmer bara lite skönt på ryggen och så ser det ut som man har solat för länge utan solskydd. Det är ju bara att välja, landa på ryggen i vatten eller på fruset vatten, vad är skönast? Än värre, landa på huvudet?

OBS. Innan Ni provar bakåtvolten från svikten, springades framlänges, lär Er först att få bra höjd från svikten med raka hopp, dyk etc. Prova gärna några bakåtvolter ståendes med ryggen mot vattnet, utan fart alltså, och bara tryck ner svikten lite så du får en liten luftfärd. OBS.

backflip
det är lungt att ta sig runt. man får hjälp med rotationen från hoppet.
mitt tips är att bara kasta sig backåt och krypa ihop

backflip
Jag tycker det är läskigare att göra den i simhallen än i skidbacken...
Kommer man åkandes i en relativt brant kick så vill ju skidorna fara uppåt i luften, då är det bara att luta sig bakåt å följa med. Våga titta efter landningen! Och det viktigaste är att bestämma sig innan man hoppar, för annars går det åt skogen! Inte kul att ångra sig när man ligger upponer i luften...
Det är inte så svårt som man tror, det är bara att VÅGA. jag tycker det är svårare att snurra åt andra hållet (360 mm)
Lycka till!

backflip
Kasta sig bakåt funkar men risken finns att man tar i så pass mycket att man råkar vrida volten lite och då kan det gå illa. Risken finns också att man överroterar volten om man kuperar (drar upp knäna mot brösten) volten allt för mycket. Gör istället som Karin säger, tänk på blicken, och bestäm dig till 100 % innan du åker iväg mot hoppet.

backflip
Precis, bara för att man klarar den på studsmatta eller på trampolin eller på marken säger inte det att man klarar det på skidor men då vet man i alla fall ungefär hur man ska göra så att chansen är större att man klarar det. Precis, BLICKEN styr alla rotationer!

backflip
håll stavarna upp och ner.. i upphoppet stå så mkt frammåt du törs och när du har lämnat uthoppet så börjar du rotera med stavarna bakot.. kraftigt.. sen böjer du ryggen och sedan kommer resten av kroppen också att följa med.. om du är sen vid landningen kan man andvända benen.

vill du ha ett tipps så kan man åka till ett bad ställe och testa göra en bakotvolt från en pall eller ett lågt hopptorn.. bara för att få in känslan att hänga upp och ner i luften.. lycka till!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp