Vilken svensk skidort är bäst över nyår?

Ralii

Medlem
Tänkte ta en vecka i fjällen över nyår men vet inte vilken skidort jag ska välja. Jag undviker gärna de längsta liftköerna och tänkte ta någon dag i längdspåret också. Har ni några tipps på lämpliga fjäll?

Funäsdalen är trevligt. Inte mycket till liftköer men runt storhelger och lov kan det bli en del. Fortfarande inte mycket kö jämfört med tex Sälen och Åre.

Det som kan vara bra att tänka är att solen ligger lågt och på vissa ställen tar den sig inte över bergskanten ens mitt på dagen. Var tex i Stöten något år v1 där alla backar ligger på rad och trots klart fint väder ingen sol som når ner till backarna. Så mycket södervänt kan ju vara en faktor att titta på.

Nyår är det knökat på de större orterna i både Alperna och fjällen.
Undvik SkiStar och liknande om du inte gillar köer.

Lofsdalens backar ligger högt, snösäkert och i sydläge. Fin längdåkning åxå.

Eller kanske titta på norska fjellen..? (Beroende på var du bor)

Ja inte Åre i alla fall. Om du inte njuter av att trängas med hela mälardalen och halva Norge.
Jag som bor i Åre har ett förslag: alla ni som har boende här + alla andra åker någon annanstans på nyår för att få lite variation och vidga vyerna lite.
Ni berikar era liv och jag blir go och glad.
Se där, alla är nöjda!👍⛷️😃

Tänkte ta en vecka i fjällen över nyår men vet inte vilken skidort jag ska välja. Jag undviker gärna de längsta liftköerna och tänkte ta någon dag i längdspåret också. Har ni några tipps på lämpliga fjäll?
Hej,

Vi har varit i Tänndalen/Hamra ca tre nyår av de fem senaste. Det är generellt mycket skidåkning och väldigt lite köande. Du kommer inte bli besviken på den fronten. Någon enstaka kväll med kvällsåkning (ca 18-21) också. Är man däremot ute efter mycket svarta backar är det kanske inte rätt ställe. De få som finns är relativt korta partier och har ev. inte hunnit täckas av natursnö redan vid nyår. Annars kan jag varmt rekommendera Tänndalen/Hamra.

Jag är ingen längdåkare, men det finns typ 30 mil längdspår som går förbi bl.a. Tänndalen/Hamra av varierande svårighetsgrad.

Kolla in spårkartor för alpint och längd på deras hemsida.

Beror på hur långt du vill åka? Men Klövsjö som ingår i Vemdalsfjällen brukar sällan ha liftköer. Ett rätt trevligt område med varierande pister, men samtidigt nära om du vill testa Vemdalsskalet eller Björnrike någon dag.

Snödjup

Tillbaka
Topp