Backland 107 eller Tracer 108

Fatboy

Aktiv medlem
Hej
Har tänkt att skaffa ett par skidor med Shift. Jag kommer mestadels åka liftburen offpist men vill också ha möjligheten att tura. Har tidigare mest bootpackat men vill nu kunna gå lite längre. Har av olika anledningar snöat in på Atomic Backland 107 eller Armada Tracer 107 av årets modell. Är mest sugen på Atomicen men lite orolig att en så lätt skida blir lite okänslig och inte så följsam. Har läst nånstans också att den kan bli lite orolig i fart för tyngre åkare (83kg så jag är väl inte supertung), åker väl inte heller superfort nu för tiden. Vill att skidorna ska vara lite allround och klara de flesta förhållanden. Någon som har erfarenhet av dessa skidor som ni skulle vilja dela med er av?

Jag har ett par Tracer 108. Tycker att de är superroliga. Mycket rocker fram men nästan ingen bak vilket gör att de är ganska stabila för sin vikt men ändå svängiga. Om det är hårt så gör vikten att de blir lidande och ganska nervösa i jämförelse med en tyngre skida. Men om du tänkt att köra mest offpist och i mjuka förhållanden så tycker jag att den är grym. Enda nackdelen är väl att det svarta topsheetet är ganska känsligt. Men samtidigt så kanske inte det är hela världen?
En grym skida som är riktigt bra utan den kanske sticker ut extremt mycket någonstans.
Vad jag har förstått i recensioner av Backland så är det en ganska krävande skida med sin hårda tail? Det skulle inte jag säga att Tracern är.

Fatboy

Aktiv medlem
Tack för bra input! Jag vill gärna ha en skida som klarar det mesta utanför pisten och då blir det kanske som du nämner en skida som inte riktigt är bäst på nåt. För några år sen hade jag nog kollat på nån mer chargig skida men man ju även komma runt i lite tät skog och smalare korridorer. Tracer verkar vara ett bra alternativ.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Jag har ett par Tracer 108. Tycker att de är superroliga. Mycket rocker fram men nästan ingen bak vilket gör att de är ganska stabila för sin vikt men ändå svängiga. Om det är hårt så gör vikten att de blir lidande och ganska nervösa i jämförelse med en tyngre skida. Men om du tänkt att köra mest offpist och i mjuka förhållanden så tycker jag att den är grym. Enda nackdelen är väl att det svarta topsheetet är ganska känsligt. Men samtidigt så kanske inte det är hela världen?
En grym skida som är riktigt bra utan den kanske sticker ut extremt mycket någonstans.
Vad jag har förstått i recensioner av Backland så är det en ganska krävande skida med sin hårda tail? Det skulle inte jag säga att Tracern är.
Också intresserad av Tracer så fliker in en fråga. Varit fundersam hur den beter sig med mycket rocker fram och lite bak, som du nämner. Du upplever den inte "obalanserad"?

Jag har testat Backland 107 samt äger ett par 117. Jag har numera skaffat Black Diamond Helio carbon 104, och är lyrisk. Väldigt lekfull som iofs Backland också är, men suverän i hög fart i pist, går som på räls.

Fatboy

Aktiv medlem
Jag har testat Backland 107 samt äger ett par 117. Jag har numera skaffat Black Diamond Helio carbon 104, och är lyrisk. Väldigt lekfull som iofs Backland också är, men suverän i hög fart i pist, går som på räls.
Var det årets modell av Backland du testade? Jag tolkar dig som att du inte tycker Backland är lika bra när det är hårt? För min del är det väl mest egenskaperna utanför pist som är viktiga men det är ju trevligt om dom funkar skapligt när det är hårt också.

Också intresserad av Tracer så fliker in en fråga. Varit fundersam hur den beter sig med mycket rocker fram och lite bak, som du nämner. Du upplever den inte "obalanserad"?
Den är ju relativt mjuk bak så jag tycker inte att den upplevs som obalanserad. Det gör ju också att den är enkel att trycka runt i skogen etc. Jag hade ett par QST 99 tidigare, modell 18/19. De upplevde jag däremot som svårare i djupare snö med sin styva bakdel där man fick lätta baken mycket för att få runt skidorna i tajtare terräng. Tracern är mycket mer ”svängig” och man straffas inte om man har lite bakvikt.

elvha

Medlem
Jag har tracer 108 18/19 årsmodell. Tycker den är så bra och allsidig! Lätt på tur men ändå stabil i de flesta förhållanden, med reservation för viss fladdrighet vid hårt underlag. Ger bra surfkänsla i puder och är rolig att åka på även i icke perfekta förhållanden och pist!

Var det årets modell av Backland du testade? Jag tolkar dig som att du inte tycker Backland är lika bra när det är hårt? För min del är det väl mest egenskaperna utanför pist som är viktiga men det är ju trevligt om dom funkar skapligt när det är hårt också.
Det var årets modell av Backland, samt nua Helio, jag upplevde Helion som styvare än Backland, mindre fladdrig, trots att den har lite rocker även bak

mac-O

Medlem
Citat från alpingaraget.se - och jag kan bara hålla med, köp Backland 107. Fantastisk skida både off och on pist.

" Ibland måste man ge en skida en andra chans, Atomic Backland 107 är en sådan. Efter vårt första test så var vi inte jätteimponerade men när vi fick reda på att Henrik Windstedt körde på den 9 dagar av 10 så fick vi dra på oss pjäxorna igen och kliva ut i snöstormen.
Och fasen vad kul det var och vilken jäkla bra skida Atomic Backland 107 är och detta trots att de bara väger drygt 1500 gram. Fantastisk uppför berget och trygg och pålitlig utför med en prestanda som verkligen imponerar. Kärna av bok och poppel med carbonsträngar som ligger längsledes för maximal stabilitet och mångsidighet till minimal vikt "

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp