Bad Gastein

Bad Gastein
Hej!
Drar ner till Bad Gastein under vecka 9, och nu har jag lite frågor.

Hur ser möjligheterna ut att hyra lavinutrustning? Priser?
Hur stor är chansen att få böter/annat straff om man åker Offpist?
Hur stora belopp är det som man kan komma att betala?
Vart ska man hålla sig om man åka offpist?
Vart är den bästa lunchen? Priser?
Något annat jag ska tänka på?

Ska tillägga att detta är min första gång i alperna.

// MrEriksson

Senast ändrad:
Bad Gastein
Tjena!
-Du kan hyra lavinutrustning på First Descent & Sport Schober.
-Det är ingen böter på att åka offpist, har varit här 3 säsonger och aldrig hört talas om att man får böter.
Skulle någon av dem du åker med omkommer i en lavin och du inte har kunnat hitta dem så kommer polisen göra en utredning ifall du gjort allt för att hitta dem eller inte (ingen lavinutrustning). Förra året dömdes en pappa till fängelse i Österrike för att polisen påstod att han inte gjort allt för att rädda sina 2 barn och sin fru. Vållande till annans död.
-Bäst offpist finns i Sportgastein. Tänk på att alltid kolla med lokals/liftgubbar hur det är med lavinfara, mm.
-Det finns bra restaurangen överallt här, men tex vid dalstationen i Sportgastein.
-När du ska köra offpist, titta upp istället för ner innan du ger dig ut i offpisten.

Hoppas du får en trevlig semester här nere!

Bad Gastein
G' morrn unge man!
Du är visserligen 16 år vilket ursäktar en del, det roliga är dock att du upptäckt skidåkningens magiska värld.

Hur stor är chansen att få böter/annat straff om man åker Offpist?
Frågan är fel ställd. Om det är böter du är rädd för vid offpiståkning har du helt fel fokus från start.

Hur stora belopp är det som man kan komma att betala?
Beror ju på en massa olika saker, drar du en lavin i skallen på intet ont anande människor, sannolikt betydande summor. Det kan dessutom tillkomma betydande belopp för räddning, helikopterhämtning, etc. Hur är du försäkrad? Ett förslag är att köpa en lokal räddningsförsökring.

Vart ska man hålla sig om man åka offpist?
På säkra ställen. Som helt helt oerfaren är det således tammetusan obligatoriskt att åka med en certifierad bergsguide eller annan person med gedigen lokalkännedom tills man (efter mycket nötande...) själv fått den gedigna kunskapen om snön och bergen så att man kan hyfsat säkert åka själv. Erfarenhet och känsla för snön och berget betyder allt! Sen finns det naturligtvis grabbar & tjejer som utan koll hämningslöst ändå kastar sig utför "fina" face dagligen utan att det händer något. Du inser naturligtvis vilken risk dom tar...

Vart är den bästa lunchen? Priser?
Åååå, i Badgastein med omnejd finns många bra Hütten, Alm, m m med bra käk. Soppa med bröd och dricka , kanske 8-10€.

Något annat jag ska tänka på?
Ta reda på fakta om dagsläget på berget. Tänk först åk sen. Åk alltid i sällskap. Håll kontakt under åket. Håll koll på varandra. Följ inte blint gamla spår (klassiska "follow tracks - looks good", nån har åkt här före mig, säkert bra).

Ska tillägga att detta är min första gång i alperna.
Desto mer orsak att tänkta till innan du drar ut i offpisten.

Ha kul, var klok!
Ace DG

Senast ändrad:
Bad Gastein
Tack för bra svar!
Jag har viss erfarenhet av Offpist. Så jag är inte helt ute och cyklar. Det där med böter som sagt fel ställd. Jag undrade mera om man kan åka som i Sverige. Lite överallt vill säga. Utan olika typer av förbud etc etc.

Bad Gastein
Mitt intryck är att den personliga friheten att åka var man vill är stor i Europa jämfört med t ex Canada, USA och Japan t ex, men man måste som alltid ta ansvar för sina egna handlingar, inget nytt.

Ett mycket bra tips är dock att kolla över sin försäkringssituation, alternativt köpa en kortttidsförsäkring på plats. Jag minns inte vad det hette i St Anton nu december. I frankrike fins nåt som heter Carte d'neige. Kolla på giudekontoret eller skidskolan.

Ha det gott!
/A

Bad Gastein
Hej
De förbud som gäller generellt i Österrikiska skidområden är att åka i markerade områden på liftkartan eller skyltade i området med "jungwald" översatt småskog/skogsplantering. Blir du ertappad där är det dryga böter och förmodligen indraget liftkort. Dessa områden är skyddade och ingår i lavinbekämpningen.
Längre ut i naturen finns områden för utfordring av vilt, där finns vissa säkerhetsavstånd markerade med skyltar som skall respekteras.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp