Badgastein och Zermatt - Hjälp!

Ogge93

Ny medlem
Jag och en vän är riktigt sugna på att dra ner till alperna i början av Januari. Vi har tänkt att vara där till mars om allt funkar bra och snön är kvar. Detta blir då första gången vi "säsongar" i alperna så vi är inte särskilt erfarna med detta. Jag har kollat runt lite på badgastein och även zermatt och har lite frågor om dessa skidorter som jag hoppas någon som har varit där och är hjälpsam kan svara på.
är det försent att åka ner till i januari om man ska få jobb?
är jobb svårt att skaffa? måste man t.ex. kunna tyska?
är det vanligt att man får boende genom jobbet?
har på nätet kollat upp priser på liftkort och hyrning av skidor, men där står det bara vad det kostar under max 7 dagars tid, finns det t.ex. månadsliftkort? och vad kostar det ungefär?

Zermatt:
http://www.zermatt.ch/de/page.cfm/p_skipass
1600chf för säsongspass, 670chf om man har jobb. 1200chf för en månad kanske 500chf om man har jobb.
Jobb inte jättelätt att hitta i januari, krävs en hel del tur, särskilt om man inte har erfarenhet, utbildning eller tyska-kunskaper. Boende är heller inte helt enkelt att få tag på.
Lediga jobb: http://www.jobszermatt.ch/jobs_in_zermatt.html
Badgastein:
Ingen aning, aldrig varit där men troligtvis enklare än zermatt på alla sätt, men sen tjänar du nog heller inte så bra där som i zermatt.

Tackar för hjälpen, kollade runt lite på den jobb-hemsidan och såg att det fanns något städarjobb ex, då behöver man inte tyskan kanske. tror du det är möjligt att man kan få ett sånt jobb där och sedan bo gratis utan lön? kanske inte så lätt för dig att veta men undrar mer om sådana dealar görs därnere=)

När jag fick mitt första hotell-jobb (utan relevant utbildning, men med lite tyska-kunskaper) i zermatt så fick jag mat, boende och 2400chf netto/månad, så nöj dig inte med för lite :) Vet inte om det finns så mycket svartjobb, du bör vara försäkrad och så, sen är minimilönen rätt hög också. Det är inte heller som i sverige där 60% av lönen går till kommunen/staten....
Sök allt vad du hittar, det är det som gäller. Finns en lista någonstans på zermatt.ch över hotell och affärer, skicka iväg ansökningar där till allt som verkar vara av intresse. Lycka till!

Jag har gjort säsong i båda orterna och det är lite att jämföra Östermalm med en sommar ort i Thailland(har dock aldrig varit där). Alltså Zermatt är en av alpernas kronjuveler, behöver inte närmare förklara vad det innebär. säsongen varar fram till mitten av maj(finns chalet girls). Majoriteten som åker till Zermatt är där för francs och inte berg. Vilket har sina fördelar ;) Alla pratar Franska tyska Italienska och Engelska. Tyska är ett måste för majoritetn av alla jobb.

Bad Gastein är som en ö full med fulla feta svenskar som åker på charter med STS. Där alla säsongare kanske åker skidor kanske köper säsong kort eller bränner pengarna på sprit. Alla har kul säsongar med vad det som ingår i det. Kul om man gillar sådant. Alla kan svenska om inte det engelska eller danska

Så vad jag försöker säga är Zermatt måste du kunna Tyska för att jobba BG räcker det gått och väl med skånska. BG är det lätt att få jobb där du blir ersatt med cents efter en kväll. I Zermatt om du hittar ett jobb kommer du få minst 3200 chf i månaden netto... I Zermatt brukar det ingå ett mögligt personal boende vanligtvis singel rum. I BG får du dela ett mögligt boende kanske med en person som just pratar skånska( kan vara välldigt billigt).

Så till min åsikt: om du hittar jobb i Zermatt och känner att du vill göra pengar och kanske bort prioritera skidagar och "spring showers" visst. Om det är din första vinter(som min) åk till bg jobba lite svart drick dig full på någon bar bli ut slängd, åk skidor var dag, försöka åka nordabfahrt 6 gånger etc. Egentligen är det bara upp till dig vilken upplevelse du vill få. För skidåkningen är 1000x bättre i Zermatt, men missförstå mig rätt den är jävligt bra i Bad Gastein med!

Ps. Jag har inget emot skåningar, men det är uppenbarligen verkligheten i Bad gastein ds.

Tomtefar sa:
När jag fick mitt första hotell-jobb (utan relevant utbildning, men med lite tyska-kunskaper) i zermatt så fick jag mat, boende och 2400chf netto/månad, så nöj dig inte med för lite :) Vet inte om det finns så mycket svartjobb, du bör vara försäkrad och så, sen är minimilönen rätt hög också. Det är inte heller som i sverige där 60% av lönen går till kommunen/staten....
Sök allt vad du hittar, det är det som gäller. Finns en lista någonstans på zermatt.ch över hotell och affärer, skicka iväg ansökningar där till allt som verkar vara av intresse. Lycka till!
Aha, nu är det så att jag inte har någon utbildning i tyska alls, inte ens någon "allmän" bildning inom språket.
Låter som zermatt blir rätt omöjligt för mig, utan jobb ingen säsong:/ men kan försöka, tack för all hjälp

kalle188 sa:
Jag har gjort säsong i båda orterna och det är lite att jämföra Östermalm med en sommar ort i Thailland(har dock aldrig varit där). Alltså Zermatt är en av alpernas kronjuveler, behöver inte närmare förklara vad det innebär. säsongen varar fram till mitten av maj(finns chalet girls). Majoriteten som åker till Zermatt är där för francs och inte berg. Vilket har sina fördelar ;) Alla pratar Franska tyska Italienska och Engelska. Tyska är ett måste för majoritetn av alla jobb.

Bad Gastein är som en ö full med fulla feta svenskar som åker på charter med STS. Där alla säsongare kanske åker skidor kanske köper säsong kort eller bränner pengarna på sprit. Alla har kul säsongar med vad det som ingår i det. Kul om man gillar sådant. Alla kan svenska om inte det engelska eller danska

Så vad jag försöker säga är Zermatt måste du kunna Tyska för att jobba BG räcker det gått och väl med skånska. BG är det lätt att få jobb där du blir ersatt med cents efter en kväll. I Zermatt om du hittar ett jobb kommer du få minst 3200 chf i månaden netto... I Zermatt brukar det ingå ett mögligt personal boende vanligtvis singel rum. I BG får du dela ett mögligt boende kanske med en person som just pratar skånska( kan vara välldigt billigt).

Så till min åsikt: om du hittar jobb i Zermatt och känner att du vill göra pengar och kanske bort prioritera skidagar och "spring showers" visst. Om det är din första vinter(som min) åk till bg jobba lite svart drick dig full på någon bar bli ut slängd, åk skidor var dag, försöka åka nordabfahrt 6 gånger etc. Egentligen är det bara upp till dig vilken upplevelse du vill få. För skidåkningen är 1000x bättre i Zermatt, men missförstå mig rätt den är jävligt bra i Bad Gastein med!

Ps. Jag har inget emot skåningar, men det är uppenbarligen verkligheten i Bad gastein ds.
haha Ja skånska är jag väl rätt hyfsad på=) av det du säger så verkar det som BG passar mig mycket bättre. Man behöver ju inte åka på "kronjuvelen" första vintern i alperna. Så det enklaste för att fixa jobb i BG är att bara åka dit och se om man kan fixa ett svartjobb? Hur ska man då hitta en billig lägenhet att dela med nån, ska man först fixa ett boende på något vandrarhem och sedan hoppas att man träffar nån skön snubbe som har plats över? Kanske kan hitta nån här på freeride som redan har ett boende med plats över=) Tack för gjälpen förresten

Ps. Jag tar inte illa upp, vet att vi skåningar kan va svin haha

så om jag skulle vara du Ogge93 skulle jag åka till Bg se till att ha 2-4 sköna månadslöner på kontot och se vart det bär alltid bra med livserfarenhet... Finns mkt "svartjobb" i alperna och Österrike... man skall bara se till att vara på rätt plats vid rätt tid.

Tillbaka
Topp