Balaklava (rånarluva)

cozemo

Ny medlem
Balaklava (rånarluva)
Hej där!
Någon som vet något ställe där jag kan köpa mig en riktigt bra balaklava som täcker allt på huvudet förutom ögonen typ, som man kan ha gogglarna ovanpå ?

ELLER..

finns det något annat väldigt bra alternativ istället för en balaklava som fungerar mot isiga vindar på kinderna uppe på skutan ?

/MVH Jocke the Joke

Balaklava (rånarluva)
Ett väldigt bra alternativ är att odla lite skägg. Värmer gott.

Annars är det nog bara att leta rånarluva som sagt.

Balaklava (rånarluva)
Jag säger go for en balaclava från ett riktigt friluftsmärke. Jag köpte en på Naturkompaniet för 350:- som var gjort i Gore Winstopper tyg. Den släpper inte igenom någonting över huvudtaget. Grymt skön. Är precis kass om man ska pressa (som man får göra) på en hjälm ovanpå då tyget är så strävt att den "fastnar" i hjälmens stoppning...... Men om du bara ska köra med en balaklava. .köp en sådan... minnet sviker just nu då jag försöker minnas vad märket hette. Men iaf... happy hunting!

Balaklava (rånarluva)
"Den ihopsydda halsduken" som eveline syftar pa, kallas buff har jag for mig.De finns i tva olika varianter, en utan fleece och en med.Buffen ar som en tunn (som eveline sa) ihopsydd halsduk, som en ganska lang tub som man trar over huvet om man ska anvanda den som vanlig halsduk. Men man kan aven anvanda den till massvis med andra grejer, t.ex som bandana, ranarluva, mossa, mm mm.
Ett praktiskt satt att anvanda buffen pa (om man som jag kor med hjalm o goggles) ar att forst tra buffen over huvet , sa att den tacker oronen och nasan. (alltsa de mest exponerade omradena kinderna och nasa) Sedan tar man pa sin hjalm sa att den haller fast buffen vid oronen, och sedan nar man satter pa gogglesen sa stoppar man bara in "toppen" av buffen under kanten. Sen ar man HELT tackt fran yttre vaderforhallanden och det ar bara att kasta sig ut i backen. ;)
Buffarna finns saklart i massor av olika farger och monster for alla smaker, bara att valja den som passar din outfit bast ^^
Har for mig att de vanliga buffarna utan fleece kostar ngn stans mellan 120-150 skr, fleece borde vara ngt dyrare, och de finns i nastan alla sport affarer.
Modellen med ca halften fleece kallas for ovrigt "vinter buff"

MVH Swartfalk/Mattias

Balaklava (rånarluva)
turtle fur eller nått sånt heter det, vet icke hur det stavas, men den är iaf i fleece och värmer mycket bra :)
kostar väll 150-200 kr,
det kan vara den Eveline menar tror jag.

ciao bello!

Tillbaka
Topp