Bank/Finans-Jobb i alperna?

hanchi

Ny medlem
Vart i alperna är det bäst att göra säsong om man avser att få jobb på bank eller annat finansistitut i alperna?

Kommer avsluta en kandidat ekonomi i vår och har för avsikt att ta ett år nere i alperna.
Har sökt efter på forumet men ej funnit svar på min frågeställning.

Avser att vara på ort, så ex Geneve är inte det jag söker.

Tack för svaren så långt, skall kolla upp Ischgl.

De större orterna är de som är att föredra, så det är engelskan och det globala som jag kan tillföra inte Tyska eller Franska.

charles01 sa:
Hur mycket hinner man åka om man jobbar på bank egentligen?
Beror väl på om man kan få ett 50% jobb eller liknande?
Jag jobbar 100% (120% om man jämför med de flesta jobb i Sverige, längre arbetsvecka osv) och bor inte i en skidort men har iaf hunnit med drygt 20 dagar på skidor i år. Om man jobbar "bredvid liften" och deltid borde man kunna få in en hel del åkning. Eftersom hanchi dessutom tänkte vara nere i ett helt år kan han ju planera sina semesterdagar på vintern?

Jag jobbar heltid. Har familj. Bor inte i fjällen. Har ändå åkt 30 dagar denna säsong, som ändå inte är slut...så visst går det att få ihop åkning, även om man skall jobba.

Tvärtemotförslag: München, Zurich, Milano. Ha bil och kör alla lediga dagar. Katolsk innebär mkt helgdagar dessutom.

Telislinkan sa:
Jag jobbar heltid. Har familj. Bor inte i fjällen. Har ändå åkt 30 dagar denna säsong, som ändå inte är slut...så visst går det att få ihop åkning, även om man skall jobba.
Håller med men då måste man ju inte flytta till alperna för att få ihop 30 dagar.
Då hade jag hellre stannat i Sverige och åkt iväg på helger och helgdagar.

Telislinkan sa:
Håller med men då måste man ju inte flytta till alperna för att få ihop 30 dagar.

Swedish-banana sa:
Telislinkan sa:
Hade hellre bott här i Schweiz än i Sverige även om det inte fanns några berg här... :P

delta sa:
Tvärtemotförslag: München, Zurich, Milano. Ha bil och kör alla lediga dagar. Katolsk innebär mkt helgdagar dessutom.
Kan inte annat än att hàlla med. München, Zurich, Milano och Geneve. För det första finns det mànga jobb där du klarar dig med engelska. För det andra ett bank/finnans jobb är inget du vill missköta och det är lätt att ha en dàlig dag pà en skidort. Skador, fyllor och bakfyllor är standard. Alla som har gjort säsong tror jag har en och annan arbetsdag de inte skryter om i cv:t.

Jobba när du jobbar och àk skidor nàr du àker skidor. Av det kan man göra 2 val, var pà skidort och ta ett skitjobb / jobba inte alls eller jobba seriöst i veckorna och helgkriga där det är mest snö eller hyr en lägenhet i alperna och en där du jobbar.

Blackriverpaint sa:
delta sa:
Kan inte annat än att hàlla med. München, Zurich, Milano och Geneve. För det första finns det mànga jobb där du klarar dig med engelska. För det andra ett bank/finnans jobb är inget du vill missköta och det är lätt att ha en dàlig dag pà en skidort. Skador, fyllor och bakfyllor är standard. Alla som har gjort säsong tror jag har en och annan arbetsdag de inte skryter om i cv:t.

Jobba när du jobbar och àk skidor nàr du àker skidor. Av det kan man göra 2 val, var pà skidort och ta ett skitjobb / jobba inte alls eller jobba seriöst i veckorna och helgkriga där det är mest snö eller hyr en lägenhet i alperna och en där du jobbar.
Kan bara hålla med...
Det är ju inte direkt några avstånd vi pratar om iaf. Sitter du inom banksektorn lär det iaf blir svårt att åka i veckorna då man jobbar rätt hårt (i.e. långa dagar).
Jag har ju hellre 30 skid-dagar utgåendes från Bern/Zurich/Geneve/etc.. än 30 skiddagar utgåendes från Stockholm... Om jag ska begränasas av 2h bilåkande så är det för mig inte direkt ett svårt val...

Vad jag vet är det rätt svårt att få jobb utan franska eller tyska som nyutexaminerad utan kontakter och med ambitionen att hinna med mycket på sidan om. Men total koll har man ju aldrig tills man försökt.

Kan definitivt rekommendera Geneve. Själv bott här sedan 10år och kombinerar jobb inom finansbranschen med ca 40-50dgr skidåkning per år.

Vill man maximera åkningen skall man dock jobba på FN. Lite mera flexibilitet med arbetstider: har kompisar som går på randonee innan jobbet utan att cheferna klagar. T.o.m ett åk på GrandsMontet i Chamonix innan jobbet har funkat:)

Go for it!

Låter strålande det här, får nog väga över Geneve eller annan stor stad.

Sitter nu med finansieringskalkylering och Wilsonformlen dessa toppar och dalar som man ser i Excelen gör en inte mindre sugen på att ha en bra basstation kommande år. Kan ju om man bor nära flyg även ta sig bort till annan del av världen om snön saknas på hemma plan.

ShredTed sa:
Vad jag vet är det rätt svårt att få jobb utan franska eller tyska som nyutexaminerad utan kontakter och med ambitionen att hinna med mycket på sidan om. Men total koll har man ju aldrig tills man försökt.
Man klarar sig ok med bara engelska i Zürich och Geneve, har en del kontakter i banksektorn i Zürich och de kan inte direkt skryta med bra tyska kunskaper någon av dem. Svåra är väl snarare att överhuvudtaget hitta ett jobb i dåliga tider som nyexaminerad.

Bern kan jag annars lätt rekommendera som året runt ort, närmare bergen än Zürich och mkt trevligare. Snabbare i bergen och mer filuftsliv att erbjuda på sommaren också. Huvudstad, så bra mix av folk från hela världen, dock större fördel med lite tyskakunskaper än i Zürich. Brukar själv kalla Zürich för Schweiz Stockholm, och inte på ngt positivt sätt. ;)
Från Bern: 1h till Jungfrau, 1.5h till Verbier/Nendaz, knappt 2h till Engelberg, drygt 2h till Zermatt, Chamonix mm mm.

Jag ser inte anställningsbarheten som något problem i nuläget.
Och får ta in den variablen vid senare efterforskningar, har för avsikt att först välja ut ett/antal spots att inrikta mig på.

Har 7år skolfranska och klarar mig bra när jag är nere i alperna, men ekonomiska glosor saknar jag helt.

Kalle_Bern sa:
Bern kan jag annars lätt rekommendera som året runt ort, närmare bergen än Zürich och mkt trevligare. Snabbare i bergen och mer filuftsliv att erbjuda på sommaren också. Huvudstad, så bra mix av folk från hela världen, dock större fördel med lite tyskakunskaper än i Zürich. Brukar själv kalla Zürich för Schweiz Stockholm, och inte på ngt positivt sätt. ;)
Från Bern: 1h till Jungfrau, 1.5h till Verbier/Nendaz, knappt 2h till Engelberg, drygt 2h till Zermatt, Chamonix mm mm.
Jag har varit och jobbat i Bern några veckor under några somrar, och jag skriver lätt under på att det är dit jag helst skulle flytta om jag skulle bli erbjuden ett utlandsjobb. Det finns till och med en handfull bra skivaffärer där!

Jag skulle kolla med svenska banker som har kontor i tex just Genève (så stavas det) om praktikplats eller liknande. Förmodligen kasst betalt (en kand-examen från någon halvkass svensk högskola på landet är inte mycket att skryta med) men bättre än ingenting.

Fan, kör ett off-cycle internship i London 3 månader och bränn inte allt på Whiskey Mist och boende. Då har du en säsongarbudget som är 3 gånger så stor som någon annan säsongare...

JanN sa:
Kan definitivt rekommendera Geneve. Själv bott här sedan 10år och kombinerar jobb inom finansbranschen med ca 40-50dgr skidåkning per år.

Vill man maximera åkningen skall man dock jobba på FN. Lite mera flexibilitet med arbetstider: har kompisar som går på randonee innan jobbet utan att cheferna klagar. T.o.m ett åk på GrandsMontet i Chamonix innan jobbet har funkat:)
Det ses säkert också positivt av arbetskamraterna. En tidigare arbetskamrat följde med sin man som hade ettårskontrakt i Geneve, fixk hon inget jobb skulle hon studera franska istället. Men hon fick jobb på FN, och det enda problemet var att hon ständigt fick sänka arbetstempot för att inte de andra skulle se helt slöa och värdelösa ut.

Kruxet med val av ort i Schweiz är väl att Zürich (i mitt tycke) ganska väl delar landet i Öst och Väst avseende skidåkning.
Bor norr om Bern och det är rätt långt till östra Schweiz (dvs, Graubünden - Davos, Disentis, Engadin etc..) men i gengäld nära till Engelberg, Vallis, Chamonix och Berner oberland med Jungfrau regionen..

Letar man "bas-ort" kanske det är en parameter.

Fördomsfullt skulle jag också säga att Zürich är enklare om man inte har språket än Geneve (alla "institutioner" undantagna) - men jag har inga bra fakta på det...

hanchi sa:
Vart i alperna är det bäst att göra säsong om man avser att få jobb på bank eller annat finansistitut i alperna?

Kommer avsluta en kandidat ekonomi i vår och har för avsikt att ta ett år nere i alperna.
Har sökt efter på forumet men ej funnit svar på min frågeställning.

Avser att vara på ort, så ex Geneve är inte det jag söker.
Har du som mal att vara iväg en säsong eller ett ar? de flesta skidorter förutom Chamonix är stendöda "offseason", 7ar skolfranska är en jättebra grund fôr att jobba i frankrike, men som andra säger, bättre att bo i en redig stad, Lättare att fa ett jobb som ar skapligt betalt, jag tar mig friheten att skapa en annan trad som tar upp möjligheterna att jobba i Frankrike, där jag själv bor,,

Har som mål att vara iväg ungefär ett år, innan jag fortsätter med mina masterstudier.

Har börjat väga över mot att placera mig i en storstad.
Nu blir det att börja ringa lite vänner och höra om de har några bra erbjudande.

Tillbaka
Topp