Bank?

• Trådstartare Trådstartare Kay
  • Start datum Start datum

Kay

Ny medlem
Bank?
Har funderat över detta med hur man ska hantera sina pengar där nere. Känns ju inte för kul att behöva betala överallt med kort (i st anton) men att ta ut pengar kostar väl ungefär 40 spänn per uttag. Vill heller inte stoppa madrassen full med kontanter.

Kan man fixa ett österrikiskt kort (och bank)? Eller, hur har ni löst det?

Tack på förhand!

Bank?
Varför inte betala med kortet för?? Funkar ju hur bra som helst!!

//Hasse

Ps. skön signatur Ds.

Bank?
fråga din bank...min bank (swebank) lovade mig att jag inte skulle betale en spänn för uttag i andra euro länder...och så blev det...jag kunde ta ut när jag ville!

Bank?
Kolla med banken.. skiljer en del mellan dem... Om de är för dyra skaffa ica-kort sprättlätt och asbra... Hade mitt utan problem under en jordenrunt resa...

Bank?
Uttag inom EU är gratis. I andra utländska länder är det banken själv som har satt pris på vad uttag kostar. Och brukar ligga på 25-50 kr/uttag. Så ligger det till!

Bank?
Att ta ut pengar i EMU unionen e gratis dock lägger banken/kortföretagt på valutakurs. alltså så betalar amn lite mer än vad kursen står i dock bara något öre!! Det finns alltså ingen fast avgift(monitära unionen har förbjudit det)! Dock kostar det mkt pengar att tex ta ut pengar i Englad som har £ som valuta!
varför inte använda kort, om de lurar dig ringer du till banken sen kommer kortföretaget att säga upp avtalet med stället du handla på!!

ha det

Bank?
Tänkte mest på att det var besvärligt i krogkön och i baren. I annat fall kan man ju använda kortet.

Det är inte gratis i EU-länderna (om det inte har ändrats de senaste månaderna), betalade 30 spänn när jag tog ut i Danmark senast i augusti. Det borde dock vara gratis..
Men jag tar snacket med min bank, tack för hjälpen.

Bank?
DasKnitter sa:
Det är inte gratis i EU-länderna (om det inte har ändrats de senaste månaderna), betalade 30 spänn när jag tog ut i Danmark senast i augusti. Det borde dock vara gratis..
Men jag tar snacket med min bank, tack för hjälpen.
Är Danmark med i EMU??? nej!! E england med?? Nej!! Det är därför det kostar pengar att ta ut i de länderna! Det kostar inte att ta ut pengar i EMU(tyskaland, frakrike österrike) länder typ de flesta i EU förutom de nya som blev medlemmer 06 sverige danmark och England(storbritanien)!! så e det med den saken!!
det e väll lika besvärligt i sverige som någon annan stans med kort på krogen det e aldrig smidigt!!

frågor??

Bank?
Take a chill-pill, skulle precis redigera det efter att jag snackade med min bank.. syftade mer på föregående inlägg från rydellen och lommasurfarn. Men det stämmer att man tar ut gratis i länder som har euro.

Det är exakt lika jobbigt med kort på krogen i Sverige, därför har jag aldrig det.

Hur jävla bitter får man bli?

Bank?
Betalade med mitt kort hela säsongen i Frankrike, både tog ut pengar o betalade direkt. I alla fallen drogs det direkt på summan o sen växlat till svenskar draget från kontot (fick lite sämre växelkurs av banken såklart men alltså inga avgifter).
Beror lite på vilket kort/bank man har o var man är såklart. Lättast är ju att ringa banken o kolla. Att skaffa kort utomlands är inte alltid det lättaste. I Frankrike måste man ha "fast bostad" o man måste "sätta in pengar på det så man inte bara gör ett konto o sen har det tomt", typ 6000 tror ja de va, inte så skoj heller.
Lycka till!

Bank?
Eller så skaffar du ett österrikiskt konto så får du in lönen på det kontot o du kan stå helt inomhus i värmen vid sparkasse dygnet runt o göra dina uttag. Annars blir det ju kontant hantering....

Bank?
Jag behövde liksom ovan skribenter inte betala någonting för uttag i Österrike plus att jag fick den kursen som € stod i, inga påslag alls.
Annars skötte jag allt kontant, fick lön kontant, handlade kontant.
De tar ju inte kort på så många ställen ändå, knappt några! Inte i BG iaf.

Bank?
Jag ska ju bege mig till swiss. Efter en del sämre erfarenheter i alpländer (där mastercard å maestro verkade vara tha shit) undrar jag om VISA är mer accepterat i dessa kretsar?

Är verkligen det enda alternativet där det är gratis att ta ut i Schweiz ICA? Kostar trots allt 240 spänn om året, å vetifan om man tjänar igen det.

Kan för övrigt rekommendera Länsförsäkringar som har i princip inga avgifter för sina betalkort, förutom då givetvis om man skall ta ut pengar i icke EU-land...

Bank?
VISA har funkat överallt i Schweiz där jag betalat nåt de senaste 2.5 åren. Så det borde inte vara några problem.

Huruvida du får betala avgifter för det får nån annan berätta :-)

Bank?
Skaffa ett AMEX som väl funkar precis överallt där det finns en kortläsare och pröjsa med det förutom på krogen, då kan man väl ta ut och betala 30 kr för det besväret? Inser inte riktigt problemet.

Bank?
Varför skall du ha cash för då om du har visa kort?? Handla på kortet och ta ut pengar en gång i månaden så blir det inte så mycket pengar så.

//H

Bank?
Va i Bad Gastein i vintras, där var typ VISA bannlyst, ioaf på ortens enda centrala mataffär. Vet mycket väl vilka villkor som gäller, har ju spenderat hela dagen till att kika runt.¨

Tyckte att det framgick innan att det va uttagsavgiften jag opponerade mig mot, det är ju lite av en personlig princip att man inte vill betala 35 pix för att få sina egna pengar...

ICA verkar ju ha gjort det omöjliga möjligt å har faktiskt ingen avgift på detta, men har en kortavgift på 240 kr om året. Men ICA kan ju inte vara ensamma i bankkortsdjungeln om detta, därför måste det finnas fler alternativ, som jag inte har varit kapabel att hitta.

Hasse, utan kontanter på sig känner man ju sig naken :) Sen blir det så klurigt att dela upp när man åker ner några stycken å ska dela upp allt, cash is king, så är det ju :)

Men som sagt, det är i det stora hela mest en principsak...

Bank?
Enkelt:

ICA-banken är den enda banken som mig veterligen har gratis uttag över hela världen och INGET valutaväxlingspåslag som annars brukar ligga på 1,6 - 2 %. Alltså: Tänkte du göra av med mer än 15 000 under en säsong via VISA-kortet tjänar du igen ICA-kortets 240 kr/år. Och är du i Schweiz/utanför EU tjänar du ännu mer på alla gratis uttag.

Bank?
Jag har flashat mitt ICA-kort jorden runt på de mest avlägsna tänkbara ställena, och det har alltid funkat och dessutom kännts jävligt coolt med ett rosa mastercard :)

Tillbaka
Topp