Barnskidor - K2 Indy eller Gotama

Nina72

Ny medlem
Här verkar ju finnas folk som vet hur mycket som helst så nu ber jag om hjälp att lösa mitt huvudbry.
jag har en dotter 7,5 år, 130 cm lång, hon älskar att åka skidor och är ganska duktig. Har börjat åka lite i skogen, hoppar små hopp så fort hon hittar nåt lagom och börjar släppa plogsvängarna.
Har läst mycket här på forumet och står nu mellan K2 Indy och Gotama Jr. Vilka tycker ni jag skall välja? Hur långa skall de vara?
Jag har två yngre tjejer också så skidorna lär gå i arv och därför är kvalitet viktigt.
Snälla hjälp
tack

Skulle köpa k2 juvy till en tjej i den åldern

Har lagt ut den hr länken tidigare men gör det igen.
Den här tjejen åker Juvy och är 9 år när filmen spelades in

Senast ändrad:
En fråga till då: Kan inte hitta K2 Juvy med längt 129 men det finns K2 Missy i den längden
Är detta samma skida med olika färg? Det står att Missy är för tjejer?
Du verkar ha lite bättre koll än jag så jag frågar på:)

Åker två dagar och två kvällar i veckan med barn i den här åldern. Juvy är helt ok, men Gotama JR är en långt mycket mer välbyggd skida. Precis som att en sandwich tävlingsskida är mer välbyggd än en hyrskida. Barn som börjar med Gotama kliver verkligen upp en nivå (så länge det inte är isig pist) jag har inte märkt med med Juvy.

Längdrekomendationen du fått är helt ok!

Nina72 sa:
En fråga till då: Kan inte hitta K2 Juvy med längt 129 men det finns K2 Missy i den längden
Är detta samma skida med olika färg? Det står att Missy är för tjejer?
Du verkar ha lite bättre koll än jag så jag frågar på:)
Du har helt rätt. Det är samma skida i olika genusversioner...

Har en son som kör Gotama. Han kör nu 158cm. Han bytte från 148cm till 158cm året och då var han ca 150cm och 9år. 148 började då tveklöst kännas för kort. Så jag jag röstar på att gå upp en längd, 129cm låter kort i mina öron.

Skare sa:
Åker två dagar och två kvällar i veckan med barn i den här åldern. Juvy är helt ok, men Gotama JR är en långt mycket mer välbyggd skida. Precis som att en sandwich tävlingsskida är mer välbyggd än en hyrskida. Barn som börjar med Gotama kliver verkligen upp en nivå (så länge det inte är isig pist) jag har inte märkt med med Juvy.

Längdrekomendationen du fått är helt ok!
Tjejen är bara 7 år , då tycker jag juvy är ett bättre val.

Pistgubbe sa:
Har en son som kör Gotama. Han kör nu 158cm. Han bytte från 148cm till 158cm året och då var han ca 150cm och 9år. 148 började då tveklöst kännas för kort. Så jag jag röstar på att gå upp en längd, 129cm låter kort i mina öron.
Det ska vara lätt när man bara är 7 år. Tjejen har nyss lämnat plogsvängarna

Senast ändrad:
Knappt 130 cm är helt rätt. Dottern gick över till 138 på Gotama när hon var 7,5 år. Det var väl långt, (128 var slut) då åker hon säkert 60 gånger på en vinter och dansar ner Stövelbranten i Åre.

Vill inte på något sätt battla, men Gotama är inte på något sätt svåråkta. Tvärt om.

Dess enda nackdel, som jag fått erfara, är att de är så lättåkta att dottern är svår att locka tillbaka på carvingskidor när det är dags för slalomträningen. I bana på kvällspolerad pist är de svåra att få fast. Ger inget stöd, det blir inte carving. Men dottern är nöjd. Svårt att lära sig gammal hederlig carvingteknik. Skidan är så förlåtande att man kan stå på innerskidan eller göra något annat utan att det straffar sig. Lär man sig åka med rocker som barn blir man bra att bränna ner för pist som offpist, skogsbanor men det är inte helt enligt skolboken, mer som en bummare i miniformat. Man ser ju faktiskt samma sak med vuxna som kör på ett par fullrocker. Har man inte lärt sig carva innan kommer man inte lära sig med fullrocker. Men det spelar ju egentligen ingen roll. De har ju skoj, tar sig ner för alla backar.

Skare sa:
Knappt 130 cm är helt rätt. Dottern gick över till 138 på Gotama när hon var 7,5 år. Det var väl långt, (128 var slut) då åker hon säkert 60 gånger på en vinter och dansar ner Stövelbranten i Åre.
Här har vi helt enkelt olika erfarenhet. När min son var 9år och 150cm lång kändes 148cm Gotama tveklöst för kort. 158cm fungerade bättre på alla sätt. Då åker han ändå inte alls lika mycket som din dotter utan snarare 25ggr / år. Väldigt stark förvisso. Han fick sina Gotama 148cm när han var 8år och ca 140cm lång. Det var inga som helst problem. Han åkte i tight skog, hoppade på allt som gick att hoppa på etc med en gång.

Skare sa:
Lättåkta, carving etc.
Här håller jag verkligen med. Detta är lättåkta skidor.

Min son har ett par jättefina race-skidor i lagom längd i arv från sin bror, men precis som din dotter vägrar han använda dem. Han har jättekul på sina Gotama och det är ju huvudsaken! Jag hade som villkor (som jag förmodligen inte skulle hållit alltför strikt om det verkligen kommit till krita) att han skulle visa ren carving på sina Gotama för att få köra på bara dem. Det går utmärkt. Här tycker jag dock att längden spelar in. Lättare att få skär med lite längre längd som får mer skida mot snön. Jag tyckte att när han blev 9 så fladdrade 148cm mest omkring och att han hade sämre carving än året innan. När han bytte till 158 blev det mycket bättre. Man får ju speciellt tänka på att med twin-tip går det ju bort nästan 10cm jämfört med en pistskida.

Salomon rocker2 finns ju också till barn, vet ej hur lättåkta eller så dom är. Dottern min har ett par, svårt att få fram ett mer specifikt omdöme förrutom "att det går bra att åka"

Tillbaka
Topp