Båslutsångest i skidornas djungel..

sboss

Ny medlem
Var hälsade freerides alla pryldoktorer! Jag behöver botas. Har drabbats av akut beslutsångest inför vinterns skidköp. Känns som jag läst alla trådar och sett alla filmer men trots detta har jag inte kunnat ta det avgörande beslutet och allt som behövs är kanske en knuff i ryggen. Jag har dock lyckats sålla ut tre heta alternativ ur skiddjungeln som passar min budget: SFB, Atomic BC och Extrem Big Pen (vet att SFB o BC är två av de mest diskuterade skidorna här på forumet men tro mig jag har läst allt och ändå befinner jag mig i denna jobbiga beslutssituation). Då till den stora frågan, vilken av dessa tror ni skulle passa mig bäst?

Info om mig och lite egna reflektioner:
Längd: 183cm Vikt: 77kg
Jag ska dra iväg och säsonga i Bad Gastein i vinter och är ute efter ett par sköna fatskis. Just nu äger jag ett par mittmonterade Völkl Wall 177 som också kommer följa med (framförallt som park/pistskida). Jag har åkt mycket skidor tidigare, på de senaste åren i stort sätt endast offpist, och kör relativt hårt. Dock känns det som att jag vill prioritera lekfullheten i skidan framför att kunna kötta feta linjer (även om det också tilltalar mig ngt enormt, men det går ju inte att få allt?!). Jag kommer köra mkt drops, en del Bc kickar men framförallt prioriteras att kunna shredda njutningsfullt ner för härliga skogs- o högalpina linjer. Skidan ska väl gärna överleva lite sämre förhållanden också (dock inte superviktigt). Jag testade Pontoon i vintras och föll pladask för rocker o taper (tror iaf att den har taper) därför är också alla mina alternativ rockade.

Tillbaks till skiiisen:
SFB 182 (142-115-139, sidecut 18m): har desvärre redan förälskat mig lite i denna skida (mkt pga den galet snygga designen och allas vår älskade pollard = farligt). Känns impulsivt som den skida som är mest allround men gör de 155mm i midja, jämfört med BC 123 o big pen 122, att flytet påverkas mkt? Är 182cm i kortaste laget för det typen av åkning jag eftersträvar? Hur står SFBs rocker (Tip & Tail 27.5cm x 15mm) mot BCs "POP Rocker 20" (och vad fasen menas med pop rocker) och Extrem som jag inte hittat ngn rockerspectfikation på? Är lite rädd för att tappa det goda flytet SFB, annars är jag fortsatt förälskad. Om någon hunnit testa årets modell av denna skida är jag extremt tacksam för synpunkter.

Det finns dock en lite röst bak i huvudet som viskar "ey dude, du kommer ha sååå mycker roligare om du kör på en bredare skida med mer rocker." Vet inte om jag ska lyssna på den rösten.

Atomic BC 183/192 (140-123-134, sidecut 19m): verkar också vara en grym skida. Frågan är bara om den är aningen för mjuk när underlaget inte är optimalt? Ganska skrikig o halvful design (ledsen alla bc-lovers).

Extrem Big Pen 178/187 (157-122-150, sidecut 18,5/21m): Blev extra intresserad av denna skida efter att den lovordats av bla. MnO i skidtestet 2010. Det som oroar mig mest med big pen är att den kanske inte har samma lekfullhet som SFB och BC (svårare att landa/köra switch med, få runt den i spinnen osv?), att den är för hård o tung helt enkelt. Vad tyckte du om lekfullheten och flexet i skidan MnO? Att det står på hemsidan "A rocker ski for Scandinavian terrain." avskräcker lite också då förhållandena under säsongen förhoppningsvis inte kommer vara skindinaviska. Gör väl iof att den är mer allround vilket kan vara en fördel.

Kom med andra skidförslag om ni vill men förvirra mig helst inte alltför mkt:)

Jäklar vad mkt text det blev. Aja, hoppas någon av forumets hjältar orkar läsa igenom allt och sträcka ut en hjälpande hand. Tack på förhand!
//Simon

För att röra till det ännu lite mer så kan du lägga till Moment Night Train på den listan, läs recension här, lite köttigare än SFB och BC men fortfarande väldigt lekfull och är riktigt bra allround.

Körde den själv varje dag hela säsongen i både Kanada och Sverige.

Early taper is the shit...

Senast redigerad av en moderator:
Ska sluta tjata om mina Völkl Katana. Överlåter skid-råd till de långt mer kunniga duds:en här denna gång! Tänkte bara säga att det där var den bästa presentationen/reflektionen/frågeställningen kring skidval jag sett hittills på freeride.

Phet med crädd fo' schizle! (var det rätt?)

Jarle: Night Train är lite lite annorlunda i år jämfört med förra året. Lite mer Rocker på den och lite med "rund" under foten. Men den är fortfarande en grym jäkla skida!

Måtten på 186 är: 140-123-135 Radius: 27,5 Tiprocker: 18 mm/40 cm Tailrocker: 20 mm/30 cm. Och så är det Carbonfiberstring i den i år som gör den lättare och mer vridstyv tydligen.

Tack för den ytterligare förvirringen Jarle:) Night train verkar helt klart vara ett alternativ, verkar ha det mesta som jag är ute efter. Var ngn stans köpte du dem? skepp från us?

Har dock jäckligt svårt att lämna de andra alternativen bakom mig. Vill gärna ha lite fler åsikter om SFB, BC o Big Pen. Någon som har erfarenhet av dessa skidor? Filosofering runt deras egenskaper (+ på frågorna ovan) uppskattas grymt mkt också!

bara jag som tycker du borde sätta ögonen på ep pron också? ledsen om jag bara gör det mer rörigt än vad det redan är men den skidan är grymm!!!!

cingston: har beslutat att inte köpa EPn efter att ha läst ganska många recensioner om den. Är säkert en tokkul skida i rätt förhållanden och om man inte väger lite mindre. Men om jag ska kunna trycka på med min 77kg och inte bara använda dem på puderdagar är jag lite rädd för att de kommer vara för mjuka och fladdriga. Sägs vara svårt att landa dropp med dem också?

Jarle: Hittade inte ngt i din recension om NT är sköna att köra switch o landa switch? Tror du ändringarna som Hasse nämnde kommer påverka skidan till det bättre eller sämre iår?

Night Train finns inom snar framtid i butik Sverige förhoppningsvis.... Och inte allt för dyr heller vad jag har hört...

Skippa SFB, den blir för kort för dig, skippa också EP pro som du sa.

Bent Chetler 192cm kan nog vara ett jävla bra alternativ för dig, dom tror jag mycket på.
Annars ska ju nya Nordica Radict vara en grym skida, jävligt kolt utseende med.
Vill du annars ha ett par Big Pen så tror jag nog inte det blir något problem för dig med dom.

Annars finns ju den klassiska Rossignol S7 i 188 och 195.
det bästa är nog bara att pröva dom olika modellerna!

Ahh måste jag lämna mina kära SFB?! ligger nog ngt i det du säger om längden men fy fasen vad snygga de är:P
Radict har jag kollat en del på också men den verkar lite svår att få tag på och dyr. Har inte hittat jätte mkt recensioner om den dessutom. Vet helt enkelt för lite om skidan för att våga köpa den just nu.

Det har inte klickat helt mellan mig och BCn ännu, men 192an är helt klart intressant (säljs som smör hos billiga conrad). Dock lite rädd för längden, aldrig kört så långa skidor tidigare, blir det mkt svårare att svänga runt dem i hopp osv?
Rossifnol s7 är jag vill jag inte ha av diverse anledningar.

hade gärna testat alla skidor om jag kunnat men jag bor just nu i skåne och snötillgångarna i höst lär bli minimala (underdrift). Kommer tyvärr inte kunna dra upp till ngn testvecka högre upp i landet heller. Eftersom jag inte vill slösa pengar på att shoppa skidor på plats i BG (troligen dyrare) och att sannolikheten att alla skidor som jag tvekar på finns där är liten så blir det till att lusläsa all info jag kan finna och shoppa från hemmet:) sedan får det bära eller brista..

http://www.momentskis.com/skis/bibby-pro.php
Jag är aningen större och tyngre än dig och några av mina funderingar var på Bibby 190 och Atomic BC 192. Längden behöver du INTE oroa dig över då rocker, monteringspunkt, flex och taper är fantastiska saker som gör så sjukt mkt bra för skidorna. Inte lika hookiga, lättare att hantera på stökigt underlag och i tight terräng. Så verkligen 0 worries om längden!

Big Pen ska du nog skippa, den har fått bra kritik här i Sverige men ska sanningen fram så är det inte mycket till rocker och det är i princip ingen twin öht. Iaf på de jag såg på skidtestet ifjol, dom har kanske gjorts om?

Hasse_Lindborg sa:
Jarle: Night Train är lite lite annorlunda i år jämfört med förra året. Lite mer Rocker på den och lite med "rund" under foten. Men den är fortfarande en grym jäkla skida!

Måtten på 186 är: 140-123-135 Radius: 27,5 Tiprocker: 18 mm/40 cm Tailrocker: 20 mm/30 cm. Och så är det Carbonfiberstring i den i år som gör den lättare och mer vridstyv tydligen.
Yes, vet att de har dängt i lite kolfiber och gjort rockern större. Fast ingen NT har större rocker än vad mitt par har. Min rocker är minst 165 lång (tip+tail) på 181-skidan :P

Vad var den gamla specen för rocker? Mina, när de var nya, var väldigt lika det du nämner, med undantaget att min tiprocker var högre än densamme i tailen. Fast det verkade ju vara rätt så blandat om man jämför med de som lagt upp bilder på TGR.

Har de för övrigt plattat ut nosen på årets? När nosen på fjolårets modeller hamnade under snön var det som att sätta ner ett schaktblad i snön. Vad är dealen med platt tip/tail egentligen? Tusen frågor :P

sboss sa:
Extrem Big Pen 178/187 (157-122-150, sidecut 18,5/21m): Blev extra intresserad av denna skida efter att den lovordats av bla. MnO i skidtestet 2010. Det som oroar mig mest med big pen är att den kanske inte har samma lekfullhet som SFB och BC (svårare att landa/köra switch med, få runt den i spinnen osv?), att den är för hård o tung helt enkelt. Vad tyckte du om lekfullheten och flexet i skidan MnO? Att det står på hemsidan "A rocker ski for Scandinavian terrain." avskräcker lite också då förhållandena under säsongen förhoppningsvis inte kommer vara skindinaviska. Gör väl iof att den är mer allround vilket kan vara en fördel. //Simon
Rockern på Big Pen är ganska moderat. Den har 7mm lyft från ordinarie kontaktpunkt i framänden och rockern når 40cm in i skidan. 7mm/40cm alltså med standardangivelse. Tailrockern är 6mm/30cm. I mitten är skidan från pressen helt plan, vilket borde innebär att skidan får en lätt continiuos rocker efter inåkning. Skärningen har ingen indragning eller early taper, utan det är en effektiv kant hela vägen fram. Det gör att skidan känns traditionell på snön vid kantning, och kanten kommer tidigt i jämförelse med mer rockade skidor. Även om jag inte har testat skidan i mjukt före, så fick jag känslan av att den kommer att vara ganska lättåkt och kvick på löst underlag. Däremot är den mer åt det kraftfulla och bastanta hållet på hårdare snö. Vad som gör mig lite tveksam är att du säger att du gillar pintailkänslan från Pontoon. Så är verkligen inte Big Pen. Den har en kraftig skärning och i jämförelse med medelskidan så har den ganska lite taper. Bakänden är bred måttmässigt och spelar en stark roll i skärets karaktär. Det var också så att jag ibland upplevde den som lite överstyrd när man hamnade bak på skidan och det är typiskt för en skida med lite taper. Den lätta tailrockern kompenserar lite för detta såklart, men rocker är så pass låg och kantnärvaron kommer så pass tidigt i svängen att man i princip kan bortse från rockern i skärets tryckfördelning och balans. Det är kul i pist, eftersom man kan liva upp en stor skida genom att ladda upp pop och retur genom att lägga på hältryck och använda sig av bakänden för svängväxlingen, men samtidigt kommer den att vara mer hooky än en mer taperad skida i lösare snö. Man kan inte få allt.

Extrem har ju tittat ganska mycket på Hendryx iom att de bygger skidor åt honom också. Idén med låga taper-mått och en dominerande bakänden som detunas en aning mha rocker kommer direkt från Hendryx som jag ser det. Även den fulla effektiva kanten utan indragen skärning härstammar därifrån, alternativt är inspirerade av, alternativt har inspirerat till... beroende på vem man fråga antar jag. Det är inte heller speciellt långsökt att tro att flexprofiler och rockerideér sammanblandas en del. Oavsett vem som inspirerar vem så Extrem i princip syskonlagg till Hendryx i många avseenden numera. Så gillar du balans och grundkänsla i Hendryx så kommer du också att gilla balans och känsla i Extrem.

I övrigt har jag inte testat de skidor du nämner tyvärr, så jag kan inte råda dig i frågan.

Tackar för det utförliga svaret MnO! På tal om Pontoon så testade jag mestadels skidan i sköna puderförhållanden och jag vet inte om det var just pintailen som jag uppskattade. De är dock de första (och enda) rockerskidor som jag hittills prövat och konstruktionen gjorde verkligen åkningen till en roligare upplevelse.
Är fortfarande lite orolig för lekfullheten hos Big Pen (verkar dock vara en riktigt bra skida i de flesta avseenden), men priset (3500kr) är grymt lockande.

Moment skidorna verkar för övrigt riktigt feta. Både night train och bibby pro, jäklar ett alternativ till! Det här blir bara svårare och svårare. Pris och tillgänglighet är dock ngt som oroar mig, är en fattig student och vill inte att priset ska sticka iväg mot skyn.

Hasse: har snokat runt lite och sett att ryktet går om att du ska ta in Moment i sverige. Men jag antar att prisuppgifterna fortfarande är hemliga?:)

PNyberg: du tror inte att Bibby pro 190 är för mycket big mountainskida o för lite lek? (recensionerna verkar dock lysande för denna skida) Bibby pro 186 är ju annars ett alternativ. räcker 118mm för gott flyt? (känns inte som att man ska hålla på att räkna ynka millimeter men kan inte låta bli)

Om någon känner till något om hur Atomic BC ter sig vid skitsnö förhållanden (bristande skare, kartongsnö, hårt osv.) så hojta till! Lr vad fasen berätta gärna allt ni vet om skidan:)

Tänkte vara otrevlig och komma ännu ett förslag. Völkl Chopstick. En helt symetrisk skida som kan mätas sig med Atomic bc och 4frnt crj. Önskar att jag kunde berätta lite mer om hur det fungerar i olika förhållanden osv men har själv inte åkt på den. Har dock hört att den är lite hårdare än tex hell bent och andra mjuka rocker skidor, kanske ett alternativ.

Har själv ett par hellbent som jag använder i alla möjliga förhållanden och tycker inte att det är ett problem med mjuka skidor. Klart att dom bli fladdriga i hög hastighet under sämre förhållanden, men de dagarna går det alltid köra lite lekfullare.

Hoppas att det inte bara förvirrade och att du hittar ett par grymma skidor!

Denne tråden har fått meg til å tenke på to skimodeller: 4front EHP 186, stabil men god i skogen, lang radie, men leken fleks. God flyt. Svikter vel i switchlandinger i pudder, men fikser alt annet med glans. Se selfediten til hoji, så skjønner du tegninga... Renegade er kanskje et enda bedre valg, men den er dyr.
Ellers vil jeg nevne skien jeg snakket om i sfb og prophet -tråden, men den kommer neppe på markedet før etter jul en gang. Bare for å være kjip og gjøre deg enda mer forvirret... :)

Alla Bibbys har gjorts om till i år och alla liknar mer på 190 skidan. 186an förra året var RIKTIGT mjuk. Nog väl mjuk för en varjedagskida om man väger 80+. Jag tror helt klart på nya 190skidan för allt. Leka och charga (i då snälla förhållande...inte is och puckel)

Tack för alla svar! Verkligen grymt med all kunskap som finns här på freeride!

Har tyvärr svårt att hitta ett par bibby lr nighttrain som passar min plånbok.
Så just nu är nog Atomic BC 192 det mest lockande alternativet. Enligt expertisen passar de nog mig bättre än de kortare 183orna, men vilka är fördelarna (förutom flyt) med ett par längre skidor? (tänker då också på SFB 182 som enligt koppen89 är för korta för mig)

Pnyberg: antar att du är lite insatt i BCns värld också då du funderat på att köpa den. Tror du 192an klarar hyfsat tuffa tag/linjer och inte bara lek? vilka nackdelar ser du jämfört med Bibby?

sboss sa:

Så just nu är nog Atomic BC 192 det mest lockande alternativet. Enligt expertisen passar de nog mig bättre än de kortare 183orna, men vilka är fördelarna (förutom flyt) med ett par längre skidor? (tänker då också på SFB 182 som enligt koppen89 är för korta för mig)

Pnyberg: antar att du är lite insatt i BCns värld också då du funderat på att köpa den. Tror du 192an klarar hyfsat tuffa tag/linjer och inte bara lek? vilka nackdelar ser du jämfört med Bibby?
Om du bestämmer dig för NT's så kan det hända att jag har ett par till bra pris

sboss sa:

Absolut! jag körde på ett par CRJ 188 (liknande skida) förra året och kände mig väldigt sällan hindrad av skidans lekfulla flex när det kom till att åka håriga linjer. Klart att det blev ju inga straightlines över puckelhav med dom...men nog så många straightlines i väldigt uppkört puder och de fungerade riktigt bra :)

Jarle sa:
sboss sa:

Med extra rocker? ;)

Hasse_Lindborg sa:
Jarle sa:
sboss sa:

Med extra rocker? ;)
Ja, eller ett par nya, ganska solklart reklamationsfall imo :cool:

Efter mycket säsongsfixande är jag redo att ta mig an skidfrågan igen och jag börjar närma mig ett beslut! Toppkandidaterna är Moment Bibby pro och Atomic BC.

Hittade följande info om BC 192 på Nimbus hemsida (Chris intervjuas) vilket låter ganska intressant:

"And you just got home from Chile, right? Where you skied your new 192-centimeter pro model. What's the story with the 192 compared to the 183 length?
The 192 is for a skier who is little bit taller and looking for more ski because when you ski a rockered ski, your contact point is shorter. So a 192 made sense and it was something I wanted when I was skiing big-mountain lines — something a little longer. It has the exact same sidewall construction, but we stiffened up the tail by 15 percent and we dragged out the contact point, which changes the turn radius. So it feels a little more stable and stiffer. In fact, I actually love the 192 so much that I'm thinking about stiffening the tail in my 183. And, yes, it'll have the same graphic as the 183. Both of which will be in shops this fall as soon as you finish watching the webisode."

Tillbaks till längdfrågan.
Om jag inte skulle få tag på ett par BC 192 (sjuukt svåra att hitta) är 183 också ett bra alternativ eller är de på tok för korta? känns inte som 9 cm kan göra supermkt skillnad (om man bortser från skillnaden i tailens styvhet) men det kanske det gör...

Anledningen till att jag också är lite sugen på de kortare alternativen är att smidigheten och lekfullheten, lättare att snurra med osv, ökar ytterliggare. Även om stabilitet o flyt också är helt ok egenskaper:) Men med tanke på min längd och vikt (183/78) kanske jag tappar mer än vad jag tjänar på att går ner i längd?

skulle va grymt med lite fler svar och längderfarenheter när det gäller denna typ av skidor

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp