Bäst åkning just nu?

leffemangan

Medlem
Bäst åkning just nu?
På en massa ställen har snön blåst bort på högre höjder. Riksgränsen, Hemavan, Storulvån, etc.

Vart är det bra offpiståkning för tillfället här i norden? Myrkdalen verkar i vanlig ordning ha det bra. Åre fick snö härom dagen igen? Kittel var grymt bra för några veckor sedan när jag var där, samma sak fortfarande?

Obs, tänker på ställen med bra fallhöjd - så områden som Funäsfjällen/Sälen går bort. :-)

Bäst åkning just nu?
Jag har bara gått där en gång. Enda (?) vägen in till Sånfjället utan för mycket snö på vägen var via våffelstugan vid Nysätern (?). Vi gick in till Gråsidan och åkte bara ett åk. Hade nog varit bra att fortsätta åka ner på andra sidan och upp på toppen. Någon som är mer insatt får komplettera med mer info.

Bäst åkning just nu?
leffemangan sa:
Vilken sida går ni upp från?
Pratar vi fortfarande om Sånfjället så är planen att gå in från nysätern till sododalen och upprätta basläger med tält där. Jag vill åka ravinerna på ostsidan av fjället, där det borde ligga bra med snö. Sen tänkte jag försöka åka ner mot nyvallen också, vilket är ett åk jag hört mer om.

Jag tänkte eventuellt lägga upp en liten TR om det funkar någorlunda som jag tänkte mig.

Bäst åkning just nu?
Det är visserligen mindre snö än normalt i Riksgränsen, men åkningen är inte dålig (med undantag av den mest liftnära off-pisten där man hämtat snö till liftspåren och lämnat efter sig spår som gör åkning där minst sagt guppig). Även problem för små barn i knappliftarna - då får flyga.

Bäst åkning just nu?
Gällande Sonfjället;
Jag har turat från Nysätern upp till Sododalen. Vi tältade vid stugan och kunde spendera tid i den. Dessvärre var det rejält sönderblåst inne i massivet.
Jag skulle gärna försöka ifrån Nyvallen ( speciellt i år då det mycket snö i området) men vägen plogas inte och det kommer att vara svårt att ta sig fram via vägen med bil en bra bit in i april skulle jag gissa. Jag har funderat tom på skaffa skoter för ta mig till Nyvallen innan vägen är fri (det skyddade området börjar vid Nyvallen, sedan är det bara samer som får vistas med skoter i området). När vi var uppe var vädret mycket hårdare än vad prognosen hade gjort gällande. Vi fick ta det försiktigt och turandet blev lidande.

Senast ändrad:
Bäst åkning just nu?
Tänkte ev. prova Sonfjället i Påsk, är uppe 25 - 30/3.
Siktar på dagstur. Undviker helst gå själv, så pm gärna om någon annan går i samma tankar.
Startar från Nysäter.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp