Bäst för familj Nendaz, Veysonnaz eller Grimentz?

uttryck

Ny medlem
Ska till Schweitz på sportlovet med våra två grabbar som är 8 o 10 år gamla. Vi är medelgoda/medelvana åkare men är mest van piståkning dock. Vi kommer att bo privat i en liten by som heter Mase som ligger mitt emellan Veysonnaz o Grimentz. Närmast är det tydligen till lilla stället som heter Nax. Ska vi skippa Verbier, är det för dyrt och för mycket folk där?

Nähä, ingen som kan eller vill svara? Eller är alla så intjatade på Verbier kanske? Anzere, kan det vara en lagomt stor ort med långa röda åk? Inte dyraste stället heller kanske?

Hej,

Jag antar att ni kommer att åka bil till backen, jag skulle kolla in var det är bäst snö och åka där, testa gärna flera olika system, det finns mycket att välja på i grannskapet.

Val d'anniviers (Grimentz, Zinal & St Luc)är suveräna små skidystem med bra pister och nära till både lätt och svår offpist, de kan tyckas ligga nära men det är en bit med bilen upp i dalen.

Kolla gärna in andra sidan av Rhône-dalen, det är ganska nära till Crans Montana och Anzère. Anzère är ett riktigt bra litet system om det är tillräckligt med snö.

Jag kan även rekommendera en tur till Arolla, här finns ett par liftar och backar som går högt upp på berget samt en fantastisk naturupplevelse.

Angående Verbier tycker jag själv att det inte är så mycket till bra piståkning där, tänk även på att ni i Veysonnaz är långt ifrån både Mt Fort och Attelas.

/Lars

Tack Lars! Vi har även kollat in Anzere och tyckte det såg bra ut, lite modernare liftar där också verkar det som m en gondollift till toppen, sånt uppskattas, ger mer effektiv åkning om man kommer snabbare upp. :-) Arolla såg ju otroligt fint ut men kanske blir man lite less på att åka en o en i knappliftarna där. Vi ska dit 2-9 mars så förhoppningsvis är det inte för sent för att det ska vara hyffsat m snö där. Ev tänkte vi kanske ta en hotellnatt i Verbier för att komma närmare där innan vi åker hem från Geneve igen. Kan ju vara kul att se det också. Men kanske är smockat m folk där. Var i franska Avoriaz i mellandagarna för något år sedan o där var det som värsta boskapsfållan när man skulle in mot liftarna. Lite panikkänsla nästan...

Snödjup

Tillbaka
Topp