Bäst skidåkning vid säsongens slut?

JuliaSkaryd

Ny medlem
Som titeln lyder, vart finns den bästa skidåkningen vid säsongens slut? Jag är själv på säsong i sälen, slutar runt den 15 april och är sugen på att dra direkt till en schysst destination. Har tittat på både Riksgränsen, Åre och Alperna men lite osäker på vart snötillgången är bäst. Var har ni för tips? Vill veta vart ni hittat den bästa våråkningen!

Riksgränsen utan tvekan. Går ju att åka en bra bit in i juni om jag inte missminner mig.

Senast ändrad:
Allt beror ju på kunskapsnivå och benägenhet att traska. Bäst åkning den tiden på året lär du hitta i Alaska. Om budgeten inte riktigt tillåter det så skulle jag säga Alperna, t.ex. Chamonix eller nån annan ort med lite rejäl höjd över havet. I andra halvan av april finns det säkerligen kallsnö att tillgå i Mont Blanc-massivet tom. Det kan ju dock vara så att det krävs en hel del knatande/klättrande för att nå den men den finns. Vill du däremot ha åkningen enkelt tillgänglig från liften så misstänker jag att Riksgränsen är minst lika bra så sent på säsongen. Eller ja, andra halvan av april är ju inte ens sent på säsongen i Riksgränsen. Sen är det ju förstås omöjligt att veta hur vädret kommer att vara på respektive plats just det här året.

Alperna så pass sent känns som en ordentlig chansning, speciellt ett relativt kasst snöår som detta verkar vara(hittills iaf). Ifall det börjar snöa framöver kan det mycket väl vara något, men verkar en aning kasst med det. Fick dock en meter den 21:a april då jag säsongade i Valdi 2012-13 så ingenting är väl omöjligt.

Jag går hursomhelst i liknande tankar (pluggar dock) och funderade på att dra upp med ett gäng vänner till Riksgränsen kring påskhelgen 13-17 april (sådär lagom innan tentan den 21), vårt största problem är väl dock transporten - flyg nerifrån Skåne/Köpenhamn till Kiruna verkar vara en aning klurigt att få till på studentbudget.
Hur det ser ut med boende väl i gränsen har jag inte kollat på än, något tips för att komma undan så billigt som möjligt?

Tillbaka
Topp