Bäst topptur skidorna för junior

Som alltid så är det många saker som spelar in i vilken skida som passar.

- Hur mycket pengar vill du lägga på utrustningen?
- Vad väger du?
- Hur lång är du?
- Åkstil, hur aggresivt vill du köra?
- Vad åker du på för skidor i pisten, gillar du dom?

Dynafit gör en toppturskida för juniorer https://www.freeride.se/prylar/skidor/dynafit-sl-80.html och du bör skaffa en binding för lättare åkare typ atk crest 8 eller dynafit st rotation 7. Om du inte har tech pjäxor kanske hitta en beg lättare rambindning.

Precis! Vad är junior? Är du 12 och väger 40 kilo eller är du 16 och väger 87? Vad har du för pjäxor idag? Vad har du för skostorlek? Växer dina fötter fortfarande? Växer du fortfarande? Har du race-åkt i 10 år och bara vill gå lite uppför också eller har du precis börjat åka skidor?

Till min 10-åring blev det dynafit sl80, atk crest 8 och ett par scarpa pjäxor. Inväntade reor under förra året för att komma ner i pris något. Kan rekommenderas!

Tråkigt svar incoming...
Hyr eller låna, köp inte turprylar medan du växer om du inte har pengar som gräs! (dock fortfarande väldigt onödigt om du har pengar som gräs!)
Antar att du ska tura med någon vuxen som kan hjälpa dig?
Hur långt ska du tura?
Funkar ypperligt att gå med snöskor som du spänner fast på ryggan när du åker ner sen!

Jag satte billiga Dynafit på mina döttrars lätta å fladdriga jibbskidor. Nackdelen är Din 50 å den minsta väggde då 40. Hon skulle fylla 9-10. Flyttade den bindningar vidare.
Kompletterande senare med fetare skidor med rambindninga för lift och liftnära topturer.
Men.....
Utrustning är absolut inte de viktigaste för att det skall bli en bra tur.
Utan det är valet av turen.
Alla gånger.
Sedan kommer väder och förhållande.
Turen skall vara variationsrik. Dagens ungdomar kan inte hitta något mediativt i monotont å jobbigt.
Det måste va variation. Min erfarenhet är att de går lättare nedan trädgränsen. Ovan blir det monotont.
Stanna där ofta å uppskatta vyerna å peka ut påtäkta snöfält.
Gör dom delaktiga i plan å tankar.
Du behöver endå fatta en djävla massa beslut under turen. Dela med dig. Har du gjort rätta beslut så överlever ni å dom kan ta med sig det vidare.
Jag har knutit en gummicord, en sån tjock sak man har till båtar på 8-10mm mellan oss.
Det gör att vi håller samma tempo och barnet får stöd å draghjälp.
Många ggr så har skarjärn varit mer än bra att ha. Barnen är lätta för sin längd å missar i teknik. Så när det blir lite brant på skrå å lite packat så får dom inte grepp.

Om jag var du vilket jag inte är (men har iaf en dotter på 11 som jag så smått börjat introducera till att gå uppför) skulle jag tänka såhär. Lagomt bred skida(säg 85-90 i midjan) i ca 160-165 cm lång. Skidtips:
Fischer Ranger FR
Blizzard RUSTLER TEAM
Extrem Roots 90
Är du hyfsat van offpiståkare tycker iaf jag att det är dumt att gå kortare såvida det inte är SKIMO (alltså toppturstävla i tight åtsittande dräkt) du ska pyssla med och då ska du även titta på helt andra skidor.

Bindning är ju egentligen det luriga. Där är alternativen Marker Tour F10 eller Tyrolia ambition 10 som du kan använda med dina vanliga alpinpjuck (funkar kortare turer men blir rätt olidligt om du går längre). Annars går du på Dynafit eller ATK som nämnts ovan och får det lättare och bättre uppför men då behöver du pjäxor med dynafit-inserts.

Hoppas du blev klokare och lycka till.

Snödjup

Tillbaka
Topp