Bästa all-mountain-pjäxor?

patrikt

Medlem
Hej!
Söker tips om bra all-mountain-pjäxor - dvs offpist, stakning, promenad och även lite pist. Vill inte ha för mjuka rando-pjucks men ska ändå funka att staka iväg från liften med och en promenad på max 30 minuter till något trevlig repa.
Idag åker jag old-school med bakistegs-Salomon SX91E som är suveräna att staka och gå i, uppknäppta är de supersköna att gå och åka lift med men de är mer än pensionsfärdiga.

Ersättare sökes:
Har hittat Lange XT som har promenadläge enligt annonser
och i katalog har jag sett flera pjäxor med gå-läge:
BlackDiamond factor 130
Salomon Ghostmax 110

Några plus eller minus på dessa?
Eller tips på andra kandidater?

Såg freerides pjäxöversikt men 224 olika för män och ingen möjlighet att sortera på hur jag vill åka kändes lite mastigt.

Det är helt OK att förklara för mig vad siffran flex betyder - den kunde man ju sortera på.

/Patrik

Det enda vettiga tipset är att gå in i en ordentlig skid/pjäxbutik och få hjälp att prova ut ngt vettigt till dig. Det går liksom inte att över internet berätta vad som passar dig, men du har helt rätt i att dina gamla behöver pensioneras ;)

Enkla svaret; dom som passar dig. Tyvärr går det inte att säga mer.

Pjäxor är en sak som man ska köpa i en butik som har koll, t ex Alpingaraget, Verksta´n i Åre, Åre Skidsport är några som jag vet har bra koll och bra bootfitters som kan ta hand om dig efter köpet.

I princip alla märken har pjäxoe med gåfunktion nu om du ska tura, om du inte ska tura så finns det ingen anledning att välja ett par med gåläge.

Jag vill ha gå-funktion - det är viktig för mig. Jag formulerar om frågan lite - är det stor skillnad i gå-lägena mellan pjäx-märkena?

Visst har jag tänkt köpa i välsorterad pjäxaffär: Schnell sport i Cham var välsorterade senast jag var där.

Lite intressant att läsa att freeride-artikeln säger att formgjutning är överskattat.

Ja det är ganska stor skillnad på gåfunktionen på dom olika pjäxorna även om dom flesta eller kanske tom alla nya modeller funkar helt ok. Men om du inte ska tura men ändå vill ha "promenadläge" som du uttrycker det så spelar det nog inte så stor roll. Finns många olika modeller så det är nog bara att prova sig fram.
Flexsiffran innebär styvare pjäxa ju högre siffra, men detta är alltså ingen standard utan det varierar mellan olika tillverkare.
Skulle rekomendera att du läser på lite om bootfitting tex på blistergear så har du en bättre uppfattning om hur den delen går till.

Letade själv efter ungefär samma sak för ett år sedan och fann lyckan i Salomon Quest 14.
130 i flex, gåläge och hyfsat "allround" trots att de är förhållandevis hårda.
Vad du än väljer kommer det troligen att bli en ganska härlig upplevelse i förhållande till dina Salomon SX91E.
(Dom ska du dock spara och ha som prydnad:)

Bumpar tråden för jag har inte handlat ännu och i senaste Åka skidor dyker 4 nya kandidater upp:
Rossignol Alltrack Pro 130
Scarpa Freedom SL
DalBello Lupo S.P.
K2 Pinnacle 130

Har läst tråden om K2 Pinnacle som pratar lite om snöläckage framtill men annars någon som kan säga något plus eller minus.

Jag vet att jag ska prova men tekniska grejor som att de läcker snö har ju inte med mina fötter att göra...
Shopping planerad till v406 i Argentiere/Chamonix.

Senast ändrad:
patrikt sa:
Bumpar tråden för jag har inte handlat ännu och i senaste Åka skidor dyker 4 nya kandidater upp:
Rossignol Alltrack Pro 130
Scarpa Freedom SL
DalBello Lupo S.P.
K2 Pinnacle 130

Har läst tråden om K2 Pinnacle som pratar lite om snöläckage framtill men annars någon som kan säga något plus eller minus.

Jag vet att jag ska prova men tekniska grejor som att de läcker snö har ju inte med mina fötter att göra...
Shopping planerad till v406 i Argentiere/Chamonix.
En grej när det gäller pjäxköp kan vara att inte göra det långt hemifrån, ifall du inte ska tillbringa väldigt lång tid i Cahmonix-trakten? Räkna med att du behöver återkomma till butiken ett par ggr iaf och har du bara en vecka i Cham så kan det bli jobbigt att behöva springa in till butiken hela tiden. Ska du däremot vara där länge så är det förstås ypperligt att köpa dem där istället för i Sverige

Det är både för- och nackdelar med pjäxor med gåläge. Ofta är det en rejäl räfflad gummisula vilket är en nackdel vid tappad skida i hård pist, sulan greppar direkt och du slår näbben i backen obönhörligt istället för att åka på pjäxan som det går med plastsula. Om du inte går mycket utan skidor på fötterna så är alltså plastsula att föredra.

BD Factor har ju t ex utbytbar sula där alpinsulan inte är så räfflad och greppig. Välj dock som alla andra påpekat pjäxa efter foten och övriga finesser i andra hand. Mina fötter passar dock både SX91 och BD Factor så det kan ju vara värt ett försök.

Har funderat på att köpa pjäxor i Sverige men i Blekinge som är min hemvist är det ont om kompetenta skidbutiker med utbud som jag söker. Därför blir det shopping när jag har en vecka där (brukar bli en vecka om året där) utbudet finns i alla fall. Tror inte Sälen/Stöten och Idre har det utbudet jag säker heller - de passeras också under vintern med en vecka vardera.

Tack för tipset om att pjäxåkning begränsas av gummisulor men å andra sidan halkar jag inte i liftkön med gummisulor. Bar dock med utbytbara - mina gamla har slitits rejält av att gå asfalten mellan UCPA - Argentiere och Dalstationen på Grand montets - samt allt bussåkande i savojen.

Hoppas ju åka mestadels på skidorna så jag röstar nog på gummisula och helst enkelt utbytbar.

Fler saker att fundera på?

/Patrik

Utter sa:
I princip alla märken har pjäxoe med gåfunktion nu om du ska tura, om du inte ska tura så finns det ingen anledning att välja ett par med gåläge.
Där tycker jag du har fel. Afterski samt "skidàkning" med smàbarn sà är det grymt trevligt med bàde gàfunktion och gummisula.

Ska du köpa pjäxor i Chamonix så rekommenderar jag antingen Sanglard eller Sole Boot lab. Guiden vi hade tipsade om Sanglard men många andra sa att Sole var riktigt bra så de blev mitt val. Sole är otroligt proffsiga och kunniga men det kan vara lite kö så kontakta dem gärna innan så avsätter de nog lite tid åt dig. De är ganska aktiva på Facebook så du når dem enklast där.

Ska du absolut ha pjäxor med gå-läge så minskar ju utbudet ganska mycket men det räcker ju att ett par sitter som de ska. Jag har ett par Garmont Palau och är helnöjd med gå-funktionen men tycker att kvaliteten på spännen och plast är ok men inte mer. Jag har aldrig varit med om att gummisulan gjort att jag fått tvärstopp vid tappad skida och det går att glida lite snyggt nerför kullen till lunchstället när man ställt av sig skidorna :)

Jag tycker det är riktigt skönt med gå-läget när man knatar (både med hudar och med skidorna på ryggan/axeln) och övrig tid då man inte åker skidor men i de flesta fall får man ändå kompromissa med styvhet och urval.

Lycka till!

Kanske ska tillägga en sak för att ge kraft åt vad de andra skriver - Skit i diverse tester, dina fötter är unika och en pjäxa som får högt betyg i ett test kanske inte passar din fot alls. Gå till en seriös bootfitter helt utan förutfattade meningar om vilken pjäxa du vill ha. Berätta för dem vilken typ av pjäxa du vill ha och hur den ska användas och låt dem välja pjäxa åt dig. Då blir du med högsta sannolikhet nöjd.

Pjäxor är ju väldigt individuellt men själv fann jag lyckan i ett par fischer vacuum ranger 120. Formbart skal, gåläge, gummisula. I mina ögon (och fötter..) den perfekta allmountainpjäxan!

Så blev det: Det blev Sanglard som fick sälja mig pjäxor. Fick lära mig att man bokar tid för att köpa pjäxor men de hade tid redan dagen efter och dessutom en svensk bootfitter vid namn Maria som gjorde ett kanonbra jobb. Ett par Lange XT med 100läst och 130 flex. Gjutna sulor och lite värme i skorna med påklistrat på mina tryckpunkter och det blev ett par mycket bra pjäxor. 1,5h senare och 587€ - prisvärt. De funkade utmärkt redan dagen efter då vi avslutade med Pas De Chevre (variante centrale) och pjäxorna funkade utmärkt i pudret, i slagsmlået med buskarna på vägen ner till glaciären samt på promenaden upp från glaciären.
Kan verkligen rekommendera Sanglard om du vill få väl passande pjäxor.

/Patrik

Tillbaka
Topp