Bästa carvingskidorna från Salomon?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
En vill uppgradera sina lagg och jag försöker få med honom på Salomontåget.
Han vill dock inte ha All-Mountain som jag har (QST98) utan carvingskidor.

Vilka bra carving-Salomons finns det?
Väldigt avancerad åkare.

Kan rekommendera just Salomon Addikt Pro 76 som jag provade i Kläppen - riktigt rolig skida, med bra bett. Var till och med inne på att köpa den själv, men insåg att den kostade massa pengar.
Varför begränsa sig till Salomon?
Kan tänka mig åtminstone en anledning. Frugan min var med som ledare på Run Academy ett par år, och där fick alla ledare 50% på Salomons samtliga produkter. Bra skäl! :giggle:

Kan tänka mig åtminstone en anledning. Frugan min var med som ledare på Run Academy ett par år, och där fick alla ledare 50% på Salomons samtliga produkter. Bra skäl! :giggle:

Onekligen! Då gissar vi att Nyslipade Kanter också är med i Run Academy (men inte är din fru). 😉

PS. Hon är alltså inte med där ännu? En kompis som undrar.

Onekligen! Då gissar vi att Nyslipade Kanter också är med i Run Academy (men inte är din fru). 😉

PS. Hon är alltså inte med där ännu? En kompis som undrar.
Nej, det tror jag inte. Jag må vara lite förvirrad, men är nog ganska säker på att han inte är min fru. Hoppas jag i alla fall.

Och nej, hon är inte med längre utan tröttnade efter ett tag på planering/administrativt, tex att förbereda alla pass.

Håller helt med om Salomon Addikt Pro 76.
Testade vanliga Pro (66 midja) på förra årets test och ångrar inte en sväng att jag valde 76:an. Klarar t.o.m. av enklare bredvid-(off)-pist med hård bas utan att gräva ner sig direkt.

Underbar där en pistskida skall vara och så mycket kantgrepp man önskar samtidigt som de är löjligt lätta att få loss när det krävs.
Inget vidare i vårslask men det beror ju oxå på kg/cm2.
Finns stabilare skidor i högsta fart men då blir de inte lika svängvilliga istället.
Inte så kul bland spontan-puckelpisten men vilken pistskida är det...

Orkar han med tok-sväng hela dagen lång så är 66:an ännu svängigare men för mig blev 76:an den perfekta pistskidan när underlaget håller.
//Avancerad (nåja, allt är ju relativt) men ej skolad åkare

Håller helt med om Salomon Addikt Pro 76.
Testade vanliga Pro (66 midja) på förra årets test och ångrar inte en sväng att jag valde 76:an. Klarar t.o.m. av enklare bredvid-(off)-pist med hård bas utan att gräva ner sig direkt.

Underbar där en pistskida skall vara och så mycket kantgrepp man önskar samtidigt som de är löjligt lätta att få loss när det krävs.
Inget vidare i vårslask men det beror ju oxå på kg/cm2.
Finns stabilare skidor i högsta fart men då blir de inte lika svängvilliga istället.
Inte så kul bland spontan-puckelpisten men vilken pistskida är det...

Orkar han med tok-sväng hela dagen lång så är 66:an ännu svängigare men för mig blev 76:an den perfekta pistskidan när underlaget håller.
//Avancerad (nåja, allt är ju relativt) men ej skolad åkare
Tack för svar och recension! 💪

Snödjup

Tillbaka
Topp