Bästa kontrasten vid flatljus? - Quattroflex?

sjolund

Medlem
Halloj,

Kom just hem från en skidresa med väldigt blandat väder och nu vill jag få tag på ett par goggles som ger bästa möjliga kontrast vid flatljus eller helt enkelt bara senare på eftermiddagen.

Jag har sett flera åkare med Alpina-goggles som har Quattroflex-glas, är det bra skit? Finns det något som är bättre? Vid en övermogen ålder av 27 år har jag märkt att det är kört - jag kommer aldrig att se bra ut i backen, men jag vill se bra. Någon som har tips?

mvh
Andreas

Quattroflex har jag ingen aning om vad det är för nåt, men det är säkert bra!
Men annars är väl dom flesta gula linser bra mot flatljus:)?

Gult och rosa är bra vid dåligt ljus. Inget märke som har så mycket bättre kontrast än de andra utan det handlar mer om passform och övrig funktion. Samtidigt som många märken har speciella nyanser på linserna så det handlar mest om vilken du föredrar.

Jag har ett par Oakley med en high intensity yellow lins som är grym mot flatljus.
Innan jag hade dessa trodde jag inte det spelade så stor roll vad för goggles man hade men shit vilken skillnad.

Nu har jag ett par POC som har en ganska standard-gul lins, men när jag kollade genom ett par Alpina, kändes det som att man såg konturer bättre... Kan vara psykologiskt - därför undrar jag om det är nån som har gjort någon ordentlig undersökning.

Innan jag började fundera på saken lite närmare tänkte jag att det var lite same-same vilken lins man kör; huvudsaken att den är gul... men det kanske går att trolla lite... Vad är det som ska påverka?, polarisering?

Gul basfärg är vanligtvis använt i linser för flatljus/dålig sikt. Har ofta högt ljusgenomsläpp och den gula färgen är mycket kontrasthöjande. Olika linsfärger ger olika egenskaper beroende på hur det filtrerar och släpper igenom ljus.

Vissa gula linser t.ex. Oakley High Intensity Yellow har en mycket lätt spegelbehandling som även den är lite kontrasthöjande.

Polariseringsfilter ger också kontrasthöjning. Dessutom blockerar dom bländande reflektioner och blänk vilket är mycket skarpare än vanligt ljus (upp till 3x starkare). Bländande reflektioner ger också sämre djupseende då det "fräter ut och bleker" färgerna du uppfattar.

Kan bara stämma in i kören, kolla in Oakley's gula Hi Yellow lins, GRYM lins för flatljus. Har aldrig sett nått bättre till dåligt ljus!

Osannolikt nog tycker jag mest om clear lins i riktigt flatljus, dont know why...

Flatljus är ju skit, var man än stöter på den. Enligt min åsikt hjälper egentligen ingenting mot äkta flatljus, möjligen Vin Chaude eller Jägermeister på någon strategiskt placerad backrestaurang.
Nåväl, mna färgfavoriter är som följer:
I Sverige på den mörka årstiden, typ dec-febr: Ofärgad lins, ev. gul, ev. blå.
I Alperna där det normalt är ljusare än hos oss i Norden: Rosa, ev. blå.
Men som sagt, egentligen hjälper ju ingenting!
Eller så ser jag bara taskigt (...gammeln'!).
Irriterande!

eder,
Ace DG

Nånstans rosa-röd-lila borde vara mest kontrast höjande av färgerna, sen så skadar ju knappast en polariserande effekt...

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp