Bästa lavinryggsäcken utan airbag

linkan.moa

Medlem
Halloj! Tänkte köpa mig en Lavinryggsäck inför säsong i Alperna. Behöver inte vara en ryggsäck med airbag men gärna med fack för lavinutrustning samt spännen för skidor och hjälm. Vilken är den bästa? Hur stor borde man ha? Vill inte ha för stor men ändå så att saker får plats. Uppskattar alla tips. Prisklass typ 800-2000kr 🥳🙌

Då söker du inte en lavinryggsäck utan en freeride-/turryggsäck. Kom ihåg plats för hudar. ☝️
Jag är väldigt nöjd med min Ortovox Haute Route 32. De har en del andra modeller också om mindre volym eller kortare rygg är önskvärt. Haft ett par evoc tidigare, också ok men lite bulkigare på ryggen så fick ta av i sittliftarna.
Bäst är som vanligt att prova passformen i butik om du har möjlighet.

En stor ryggsäck går att göra mindre men en liten går inte att göra större.

Jag hade inte köpt mindre än 35 liter.

Märke är det som sitter bäst på ryggen, bara att testa i affären. Enligt mig vill du kunna bära skidorna med A-fäste.

Ett märke som gör bra ryggsäckar är Osprey.

Håller med de andra i tråden. Köpte tyvärr en Mammut Nirvana 25. Får plats med allt men det är tight och stort minus är att skidorna inte går att fästa i ett A. Ok för kortare utflykter men det är bökigt.

Cody: "Om du precis har börjat åka offpist, fungerar förmodligen vilken ryggsäck som helst med ett fack fack för lavinutrustning och fäste för skidorna."

Jag har ”budget alternativt” millet tour 28w. Den har levererat på alla de punkter jag behövt

Senast ändrad:
Min Ortovox Freerider har jag varit väldigt nöjd med. Den har allt jag efterfrågar och sitter grymt bra på mig. Kör med 28 liter och har aldrig saknat mer utrymme.

+1 för Ortovox Freerider. Jag har 30 L, och tycker det räcker bra för dagsturer. Har inte hittat någon annan ryggsäck som sitter lika tight mot kroppen, och som är enkel att komprimera ihop så saker inte skakar runt, vilket jag uppskattar. Jag kör mest med det smidiga diagonalfästet när jag har skidorna på ryggen men finns även A-frame.

Gregory Targhee 32 är mitt tips! Sitter fint på min rygg, bra fack och bra dragkedjor!
Har bara turat med skidorna på fötterna än så inte testat A-frame skarpt men testat hemma och skidorna satt stadigt och fint utan att slå i ben eller svaja runt. Gick runt på tomten lite 😄

Hade en Ortovox Freerider innan (dock ett gäng år gammal) och den här sitter mycket bättre på mig och dragkedjorna är fantastiska i jämförelse! Kan inte uttala mig om nyare modeller.

Tillbaka
Topp