bästa offpist orten

bästa offpist orten
själv har jag bara åkt i kläppen, vemdalen, sälen och lofsdalen. Vemdalen var ganska nice, med skogen under sitt liften i björnrike som rankade högst på min lista. Frågan är då alltså vart finns det bäst offpist åkning!
Vare sig det vara snabba svänger i relativt men inte super tät skog eller om det är på ett boot hiking avstånd till någon form av öppnare fjäll!

bästa offpist orten
La Grave
Edit: Oups, såg inte att tråden låg i Nordiska Fjäll. Stranda i Norge borde väl vara snäppet bättre än vad Svenska fjäll kan bjuda på.

Senast ändrad:
bästa offpist orten
Världens roligaste ämne men oxå svårast å svara på :)

Den bästa offpistorten är det Det här snöat rejält med rätt temperatur och rättcförutsöttningar för just den dagen ..

Jag har haft bättre dagar i Tandådalen ( gå 500 meter åt vänster från liften längst mot högis) än vad jag haft i Canada..
Jag har kört enormt bra offpist i Trysil och i Val Thoréns för att nästa gång jag åkte där så var det helt värdelöst .
Jag kom till Serre Chevalier och det var barmark för att 3 dagar senare kunna köra i 90 cm puder :).
Jag har isat mig ner i Åre för att sen fluffa mig ner nästa gång.

Så nja..
Alla orter är bra när snön har kommit ner på rätt sätt:)

bästa offpist orten
Wangler sa:

Den bästa offpistorten är det Det här snöat rejält med rätt temperatur och rättcförutsöttningar för just den dagen ..

Jag har haft bättre dagar i Tandådalen ( gå 500 meter åt vänster från liften längst mot högis) än vad jag haft i Canada..
Jag har kört enormt bra offpist i Trysil och i Val Thoréns för att nästa gång jag åkte där så var det helt värdelöst .
Jag kom till Serre Chevalier och det var barmark för att 3 dagar senare kunna köra i 90 cm puder :).

Så nja..
Du nämnde trysil, hur mycket snö och vart skall man åka där för att få det bästa åken? Kan tänka mig att skogen längs de långa backarna typ 13 och dem backar kan vara riktigt bra

bästa offpist orten
Vi hade tur när vi var där ?
Toppen var stängd så vi tog liften upp och sen gick vi upp resten och sen körde vi ner från toppen och i skogarna mellan det svarta området.
Helt orört hela vägen ner...
Å så började vi om..
Vi orkade med 3 varv.. jobbigt å gå upp sista biten när den delen var stängd.
Men klart värt det

Även hundfjället levererar både utanför väggen och på andra ställen. Det gäller bara å ha koll på vårt man kan ta sig över bäcken nedanför när man är klar.. annars blir det bada eller låååång väg å gå i djupsnö

bästa offpist orten
Alexander1 sa:
Wangler sa:

Så nja..
Du nämnde trysil, hur mycket snö och vart skall man åka där för att få det bästa åken? Kan tänka mig att skogen längs de långa backarna typ 13 och dem backar kan vara riktigt bra
I Trysil får du leta upp offpist beroende på hur det har blåst när det snöat. Har det inte blåst mycket så kan du åka uppe på hela kalfjället om det är tillräckligt med snö. Har det blåst så får du åka på läsidan. Men uppe på de branta fjällsidorna på kalfjället kan det vara stor lavinfara, men helt ofarligt uppe dom stora flacka områdena på Fageråsen. Backe 82 ner mot Högegga är en offpistbacke som inte pistas. Kan oxå vara grymt bra i skogen från toppen där liftarnas Hästen och Kanken kommer upp och ner mot dalstationen till Toppekspressen liften.
Men vid backe 13 finns det väl bara några spår i skogen som barnen åker i. Lutar allt för dåligt och är för tätt med träd nere i det området.

bästa offpist orten
GoranC sa:
Alexander1 sa:
Wangler sa:

Så nja..
I Trysil får du leta upp offpist beroende på hur det har blåst när det snöat. Har det inte blåst mycket så kan du åka uppe på hela kalfjället om det är tillräckligt med snö. Har det blåst så får du åka på läsidan. Men uppe på de branta fjällsidorna på kalfjället kan det vara stor lavinfara, men helt ofarligt uppe dom stora flacka områdena på Fageråsen. Backe 82 ner mot Högegga är en offpistbacke som inte pistas. Kan oxå vara grymt bra i skogen från toppen där liftarnas Hästen och Kanken kommer upp och ner mot dalstationen till Toppekspressen liften.
Men vid backe 13 finns det väl bara några spår i skogen som barnen åker i. Lutar allt för dåligt och är för tätt med träd nere i det området.
står på många sidor att det ska ligga 62cm hårt packat på toppen och 62 i mitten samt 62 i dalen, så ja antar att de är ganska offpist friendly?

bästa offpist orten
Alexander1 sa:
GoranC sa:
Alexander1 sa:
står på många sidor att det ska ligga 62cm hårt packat på toppen och 62 i mitten samt 62 i dalen, så ja antar att de är ganska offpist friendly?
Det är lite snö i Trysil, som på flera andra ställen. Var dubbelt så mycket snö i fjol vid denna tid. 62cm täcker inte stenarna på kalfjället. Men i skogen kan det säkert gå fint att hitta ställen där det blåst ihop en del snö.
Men du måste upp på dom övre delarna då skogen tätnar längre ner.

bästa offpist orten
Har åkt i Trysil ett antal gånger och kan säga att mellan liften F3 och H3 är det ofta väldigt bra offpist då det är brant och ligger i lä.

bästa offpist orten

@SpinL Gott! Ja, funderar på om lite hänt också med pisterna sedan den skrevs. Kalhygget är väl numera markerad som en opistad backe tex. Trysil är bra ändå, sjukt att så många fastnar på andra sidan gränsen på de olika Pinnipedia-bergen kan man tycka...

Tillbaka
Topp