Bästa piståkning nära Geneve

esteen

Ny medlem
Hej!

Har sökt och försökt hitta ett riktigt klart svar på min fråga men inte lyckats.

Vi är fyra grabbar som ska flyga till Geneve i februari för att åka skidor.
Vi kommer att åka två dagar och vill ha bästa möjliga piståkning, inte off-pist.
Det ska vara långa utmanande välpistade backar, vilken anläggning ska vi välja.

Bra om man även kan ha en backup inom nära avstånd om anläggningen man är på är väderkänslig.

Vi kan tänka oss att åka bil i max 3 h från Geneve men så kort som möjligt är bra men skidåkningen går först.

Party kan vi klara av hemma så det är inte viktigt alls, det ör skidåkning vi är där för. :)

Tackar på förhand!
Hälsningar
Mats

Skulle kolla på Italienska sidan. Min personliga åsikt är att fransoserna har pisterna lågt prioriterat jämfört med italienarna. Både när det gäller preparering och hur man har dragit pisterna på berget. Dessutom är maten bättre.
Generellt hela Aosta dalen är mit tips!

Eric_W sa:
Skulle kolla på Italienska sidan. Min personliga åsikt är att fransoserna har pisterna lågt prioriterat jämfört med italienarna. Både när det gäller preparering och hur man har dragit pisterna på berget. Dessutom är maten bättre.
Generellt hela Aosta dalen är mit tips!
Italien är dock inte särskilt nära Geneve, förutom Courmayeur vilket är kanon, men systemet har inte särskilt manga pister.

Portes du Soleil kunde vara ett alternativ nära Geneve. Enormt utbud av pister.

Senast ändrad:
Några snabba:

Frankrike:
Morzine, Avoriaz (Portes de Soleil), bil eller taxi,
Chamonix, (men glöm TÅGET! he he) bil eller taxi
Le Trois Valée (3 dalarna), bil eller taxi.

Schweiz:
Champery (Portes de Soleil - ansluter till Avoriaz bl a), tåg!

Italien:
Courmayeur, bil. Man måste bl a igenom Mt Blanctunneln...

Hyrbil för 4 pers, visst, ok.
För 6-8 pers kan en förbokad taxibuss från Genevé vara ett riktigt bra och hyfsat ekonomiskt alternativ. Har dock bara provat det i FRA.
Tåg i Schweiz funkar mkt bra!

/A

Senast ändrad:
Italien är dock inte särskilt nära Geneve, förutom Courmayeur vilket är kanon, men systemet har inte särskilt manga pister.

Portes du Soleil kunde vara ett alternativ nära Geneve. Enormt utbud av pister.
Mja, LaThulie och Pila/Aosta är inte att underskatta heller.
Courma är fint att bo i, men lite litet system kanske.

PdS är stort och fint, och har man inte bil så vill jag minnas att det är ett av de största sammanhängande liftsystemen på planeten.

Ace_DG sa:
Några snabba:

Frankrike:
Morzine, Avoriaz (Portes de Soleil), bil eller taxi,
Chamonix, tåg!
Le Trois Valée (3 dalarna), bil eller taxi.

Schweiz:
Champery (Portes de Soleil - ansluter till Avoriaz bl a), tåg!

Italien:
Courmayeur, bil. Man måste bl a igenom Mt Blanctunneln...

Hyrbil för 4 pers, visst, ok.
För 6-8 pers kan en förbokad taxibuss från Genevé vara ett riktigt bra och hyfsat ekonomiskt alternativ. Har dock bara provat det i FRA.
Tåg i Schweiz funkar mkt bra!

/A
Tåg från Geneve till Chamonix, har du åkt det? Hur lång tid tog det?

3,5 timmar! Det låter som om tåget tar en omväg jämfört med "landsvägen". Sist jag åkte med Chamexpress tog det runt timmen om jag minns rätt. Men tåget har förstås sin charm.

Om du ska till Cham och har lite bråttom, bara två åkdagar etc, är varken tåg eller buss ett alternativ. Med de olika shuttlebolagen brukar man kunna åka för max 25€ enkel väg. Minns inte vad de största heter, men välj ett stort bolag med många bilar, då slipper man vänta in andra flighter på GVA. De har bilar som går hela tiden. Men för fyra är hyrbil ett prisvärt alternativ. Hyr på den franska sidan av flygplatsen, klart billigare än i Schweiz.

Förrutom Avoriaz och Morzine har du Chatel i Portes du Soleil som du når på 1,5 h från Geneve med bil eller taxi.
4 Vallees med Verbier, Nendaz och Veyzonnaz når du på 3 h med tåg och buss.
Bägge dessa områden har bra långa pister.
Kolla också in Grand Massif (Flaine mfl) samt Megeve ifall det kan vara ett alternativ. Ligger 1-1,5 h från Geneve med bil.

Skare sa:
Om du ska till Cham och har lite bråttom, bara två åkdagar etc, är varken tåg eller buss ett alternativ. Med de olika shuttlebolagen brukar man kunna åka för max 25€ enkel väg. Minns inte vad de största heter, men välj ett stort bolag med många bilar, då slipper man vänta in andra flighter på GVA. De har bilar som går hela tiden. Men för fyra är hyrbil ett prisvärt alternativ. Hyr på den franska sidan av flygplatsen, klart billigare än i Schweiz.
Chamexpress är just ett sådant shuttlebolag. Avgång typ varje halvtimme, och körning fram till dit du ska i Chamonix, mycket praktiskt.

@Kappakomplett. Tåg till Cham, det var några år sen och jag minns dåligt. Idag finns definitivt snabbare alternativ.
Sist vi var i 3-dalarna åkte vi med en shuttle/ taxi från Genevé. Vi var 6 pers, suveränt bra!
Instämmer angånde hyrbil. Hyr på franska sidan, klart billigare!
/A

Senast ändrad:
Har ni kort om tid skulle jag faktiskt avråda från områdena längst in i Tarentaise (Tre Dalarna, Valdi/Tignes, Les Arcs och La Plagne). Transfertiden dit från Geneve är tre timmar en bra dag – en trafikstockning efter Annecy eller uppe på serpentinvägarna senare så snackar vi snarare det dubbla. Det är väl okej om man har en vecka och kan vara lite seg i skallen första dagen, men med bara två dagar hade jag definitivt siktat på Portes du Soleil, Cham eller Flaine istället.

Ace_DG sa:
@Kappakomplett. Tåg till Cham, det var några år sen och jag minns dåligt. Idag finns definitivt snabbare alternativ.

(...)
/A
Och det här du skrev nyss "Chamonix, tåg!" hur skulle vi tolka det menar du? Som att du minns dåligt om du åkt tåg till Chamonix men att det nu finns snabbare alternativ?

kappakomplett sa:
Ace_DG sa:

(...)
/A
Och det här du skrev nyss "Chamonix, tåg!" hur skulle vi tolka det menar du? Som att du minns dåligt om du åkt tåg till Chamonix men att det nu finns snabbare alternativ?
Det är absolut inte lätt att komma ihåg det man har glömt... :/

xSooLx sa:
kappakomplett sa:
Ace_DG sa:

(...)
/A
Det är absolut inte lätt att komma ihåg det man har glömt... :/
Borde säkert glömma hela den här tråden...

@Kappkomplett, tja minnet är ju inte att leka med... GÅR det nu nåt tåg till Cham överhuvudtaget ...vette f-n det! Det kanske var Bolzano... hmmm, lätt att blanda ihop alla bergsorter:P

Äh, ta en taxi!

Glömde vad jag ville nu igen... eh... :/

Hej!
/A

- Shuttlebus Geneve flygfält-Chamonix är det enda vettiga alternativet. Snabbt, billigt, säkert. Kolla ChamExpress.

- Tag till Chamonix...Nej, Nej...byte i Geneve & Bellegarde. 2h+

- GrandMassif är ett stort system med mycket bra pister. Undvik dock att bo i Flaine.

- Chamonix är inte ett ställe jag skulle rekommendera för pistakning, men eftersom ni endast stannar 2 dagar kanske det inte är sa dumt. Samma sak gäller Courmayeur. Man tröttnar pa pisterna efter nagra dagar, men som helhet (maten!) är det inte alls dumt.

- Haller med om att Italien vinner med tanke pa pister, mat, atmosfär etc!

- La Thuile är bra för familjer men det är rätt enkelt akning.

Jag bor i Geneve. Hyfsat bra koll pa avstand etc. :) Skicka PM ifall fragor.

Tillbaka
Topp