Bästa pistort-Flachau,Badgastein,Ischgl?

Anzom

Aktiv medlem
Har kollat upp flera alporter i Österrike (Ischgl, Badgastein och Flachau) och letar efter den som har det bästa i pistväg. Hur är kvalitén på backarna, blir det snabbt uppåkt eller håller dom hela dagen.
Är det en risk att åka till Ischgl iom att större delen ligger ovanför trädgränsen. Blir det för likt de svenska fjällen i Flachau? Håller Badgasteins backar hela dagen?

Senast ändrad:
Har varit på alla tre ställen och kan säga att ischgl har helt klart bäst backar av de tre. Det är dock som du säger att de flesta backarna ligger ovanför trädgränsen så sikten kan bli lite jobbig när det snöar, det finns dock backar längre ner också.

Nej, det spösnöar ju inte varje dag och det går ju att få ut mycket av skidåkningen så länge det inte är riktigt jobbigt flatljus.

Vet inte hur det är Flachau och Ischgl, men de olika områdena i Badgastein är inte ihopbyggda, så ska man någonstans får man åka skidbuss till förbannelse.

Instämmer med att Ischgl är bästa valet, kan iof inte säga något om Flachau... Men flera 8 sittsliftar och en dubbeldäckar kabin från en skattefri zon är starka argument för Ischgl. Plus en lift från centrum. Sen finns ju Fire und ice också...

Flachau har ju fått många utmärkelser för deras pister. De är dessutom duktiga på att pista, något jag har erfarat är något många andra anläggningar är dåliga på.

Att det sedan är Hermann Maiers hemmaställe gör inte saken sämre, de har tagit tillvara på den PR det innebär och jobbar hårt på att få pisterna så bra som möjligt. Jag har varit dät många gånger med blandat före, allt från slask till bottenlöst, och är föret "dåligt" (ouder osv får väl räknas som dåligt före för piståkare) går pistmaskinerna varma dagarna i ända för att hålla pisterna i bra skick. En stor del av pisterna ligger under trädgränsen vilket gör att det sällan är bekymmer med ljuset. Dessutom har de helt makalös skogsåkning, den bästa jag har vart med om.

Jag har dock inte besökt de andra anläggningarna

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp