Bästa pistskidan dam o herr utan tanke på budget ?

Materialisten

Ny medlem
Är på jakt efter ny utrustning till mig och min sambo och jag är en person som aldrig vill kompromissa med material utan köper det som fungerar bästa oavsett pris.

Åker ca 3-4 veckor om året i både sverige och alperna

Är själv 182cm ca 90kg och gillar lite mer längre svängar och fart men vill att skidan ska pass till allt, kommer bli väldigt varierad åkning där man ibland kör själv på morgonen i nypistada backe och ibland på eftermiddagen och även en hel del av tiden skall barnen läras upp.

Jag har kollat på följande modeller

Head Head i.Supershape Titan
Head i.Supershape Speed
Völkl Racetiger Speedwall GS

Min sambo gillar lite lugnare körning men även här skall det funka både på morgonen samt eftermiddagen.

Så vad hade du valt till mig o min sambo?

Senast ändrad:
Senast ändrad:
om inte priset var avgörande och du vågar åka på lite radikalare former osv så skulle jag gå på hendryx.. då kanske du kommer ha roligt också när du ska lära upp barnen, ett par head supershape GS kommer bli lite långa och styva att glida runt med i låga farter.

Jag kör på ett par Nordica Firearrow 74 i pisten, riktigt rolliga, pigga och snabba in i svängarna samtidigt som de går att gör lite allt möjligt med. Har tidigare varit negativ mot nordica skidor med efter dessa så har jag totalt vänt.
Om du skulle vilja ha en ännu styvare så finns årets firrearrow i en EDT edition. Ännu styvare än den vanliga.
Det finns även en lite bredare modell som heter 80. Skidan är lite jibb/freeride insprerad vilket gör den lite mer lekfull än en valig pist racer. Går att "Slö" åka men är klart roligast att bränna på orednligt med.

Allt som allt en väldigt allround skida som klarar det mesta om du orkar trycka till dom ordentligt.

Själv är jag 182 cm och väger runt 85+ med alla kläder på.

Enda nackdelen för dig är att radien är ganska kort, 14.5 på mina 172 cm. blir nog lite längre om du går upp till 180 cm.

Kan inte så mycket om dam skidor, men om du är från malmö området så kör in till Snö och Sjö i Limhamn, grymt kunnig och trevlig personal.

Senast ändrad:
Kästle mx88 i 188 till herren. Har ingen koll på damskidor. En fråga bara, 3-4 v men enbart pist?

Nu ska man inte ha några förutfattade meningar om damer eller damåkare, men rent spontant skulle inte ställa en dam på ett par Hendryx 917, såvida inte damen i fråga besitter avsevärda kroppskrafter, har en väl utvecklad carvingteknik och sist men inte minst väger minst, tja... 75-80 kg (...känsligt det där med damer och vikt). Om allt detta är uppfyllt, visst -KÖR!
Man bör ha i åtanke att 917 är kanske det spettigaste och bettigaste på marknaden just nu i den här skidkategorin. Funken är mer allround men ligger inte långt efter.

Vad gäller pistlagg har jag alltmer blivit övertygad om att ett par något bredare lagg, kanske 75-95 mm under foten, gör sig bäst i blandat pistföre.

Kika lite på lagg i dom bredderna hos t ex:
Dynastar
Extrem
Völkl
Stöckli

Ber att få återkomma lite senare...
/Ace DG

Ace_DG sa:
Nu ska man inte ha några förutfattade meningar om damer eller damåkare, men rent spontant skulle inte ställa en dam på ett par Hendryx 917, såvida inte damen i fråga besitter avsevärda kroppskrafter, har en väl utvecklad carvingteknik och sist men inte minst väger minst, tja... 75-80 kg (...känsligt det där med damer och vikt). Om allt detta är uppfyllt, visst -KÖR!
Man bör ha i åtanke att 917 är kanske det spettigaste och bettigaste på marknaden just nu i den här skidkategorin. Funken är mer allround men ligger inte långt efter.
Det är väl ingen som nämt 917 till damer här... Men om det skall inhandlas Hendryx kan man ju kanske snegla på
http://www.hendryxskis.se/index.php/skis/18-voodoo till damen, detta om damen i fråga behärskar carvingteknik hyfsat.

Köp ingen skida innan du testat hendryx 917. Eller pröva den inte alls om du köpt något annat ;)
Finns en bra beskrivning på skidan i skidtestet här på freeride. Med sin 98mm midja har du en grym skida för alla förhållanden. I pisten trivs den helt klart bäst om du kör hårt på den, jag upplever skidan som ganska stum och tråkig vid slöåknin, men det är kanske bara när man upplevt dom sjuka svängarna i högre farter :) Har hunnit med ett par åk i offpisten som Åre bjuder på och tycker den får mycket godkänt! (då har det också snöat endel på senaste) kan dock tänka mig att folk upplever den som lite väl styv för offpiståkning.

Jag prövade ett 10tal skidor innan jag fick dessa på fötterna, och valet var sedan enkelt. Nr två på listan skulle vara extreme PT som är relativt lik 917 men kanske inte lika "krävande" för att få ut de rätta egenskaperna.
Hendryx funcallistic upplevde jag som lite väl mycket skida under foten då jag annars är van vid smalare skidor. Men helt klart också en grym skida. Men jämför den gärna med 917 innan köp.

Jag skulle inte välja 917 för barnbacken heller...jag tycker Supershape passer OPs behov mycket närmare. Titan lite mer allround, Speed en renodlade pisteskida. Eller varför inte Head Chip 71 om budgeten är obegränsad? lite imellan Speed och Titan om man titta på bredd/radie och en riktig vass skida om man hålla sig till preparerade backe.

Min absoluta favorit i pisten genom alla tider är liksom flera föregående talare Hendryx 917 i 186cm. Det förutsätter iofs att man är van vid att åka på lite bredare skidor, men den slår för mig allt i pistväg tack vare kombinationen av mångsidighet i olika snöförhållanden och en fullständigt fantastisk känsla av kraft. Annars är ju de flesta top-of-the-line pistlagg från de stora tillverkarna bra och racestock finns ju alltid som alternativ, men för mig är de i ärlighetens namn inte ens nära 917.

Jag har precis testat en ny skida från Extrem också förresten som var RIKTIGT bra (det är ju Extrem som bygger 917...). Det var en ny modell inför nästa vinter som enligt Extremrepresentanten förmodligen kommer att heta Project 100, dvs en smalare variant av den lite väl biffiga Project (110) från i år. 10mm smalare på mitten och aningen mjukare ger en skida som verkligen levererar när det gäller prestanda. Relativt lättkörd, men med en stabilitet och grepp av yppersta klass. Project 100:an har mer rocker än 917 och är därmed lite mer lättsam, men ändock har den samma känsla av världsherravälde i botten. Den ligger också i breddklassen 95-100mm, vilket för mig som bredlaggsåkare känns rätt optimalt när man vill gå ner i bredd för att fokusera på pist utan att tappa den kraftfulla känslan som bredare skidor ger. Ett par testdagar var nog för att den ska hamna högt upp på min önskelista inför nästa år.

Till tjejen är det svårare. Det är alltid svårt att tipsa om skidor för åkare som hamnar i en annan kategori. Där har man ju av naturliga skäl inte testat något...

Och... man kan väl för fasen inte välja skidor efter hur dom känns i barnbacken. Ta bästa möjliga för din egen åkning och sen får du väl acceptera att det går lite småsegt i flackbackar. Men där är väl det roliga att spendera tiden med barnen och inte själva åkningen...

Magngan sa:
MnO sa:
(det är ju Extrem som bygger 917...).
Nja... Åre skidfabrik tillverkar Hendryx skidor OCH Extrems skidor, inte så att Extrem är Hendryx.
Men 917 är grym.....
Korrekt... såklart. Det är lätt att göra misstaget att säga att Extrem=Åre Skidfabrik, eftersom det typ är samma folk som ligger bakom, men rent formellt är det ju som du säger.

MnO sa:
Magngan sa:
MnO sa:
(det är ju Extrem som bygger 917...).
Nja... Åre skidfabrik tillverkar Hendryx skidor OCH Extrems skidor, inte så att Extrem är Hendryx.
Men 917 är grym.....
Korrekt... såklart. Det är lätt att göra misstaget att säga att Extrem=Åre Skidfabrik, eftersom det typ är samma folk som ligger bakom, men rent formellt är det ju som du säger.
Det är samma folk bakom Skidfabriken och Extrem men inte bakom Hendryx. Åre skidfabrik tillverkar bara skidor efter Henrik Luthmans ritningar och specifikationer. På samma sätt som tex Elan tillverkar vissa skidmodeller till Tecno Pro (Intersports egna märke)

Angående damskidan vet jag endast att völkl kenja varit mycket populär bland tjejkompisarna. Finns i hos Skistar om man vill testa.

Magngan sa:
MnO sa:
Magngan sa:
Men 917 är grym.....
Det är samma folk bakom Skidfabriken och Extrem men inte bakom Hendryx. Åre skidfabrik tillverkar bara skidor efter Henrik Luthmans ritningar och specifikationer. På samma sätt som tex Elan tillverkar vissa skidmodeller till Tecno Pro (Intersports egna märke)
Och Elan tillverkar skidor till typ massa andra märken... Och liksom Elan sneglar på skidor som de tillverka och tar efter lite så är Extrems och Hendryx skidor väldigt lika varandra i skärning, rocker och styvhet om man jämför dessa side by side....

För att återgå till frågan så skulle jag säga Völkl The Code är en riktigt fin skida för herren eller Extrem PT som är en riktigt storsäljare till "racingpappor" på grund av dess pist och allround egenskap. Fast för bästa egenskapen i pisten så kolla på riktiga race skidor. Går oftast att få tag på via butiker...

Till damen skulle jag lätt säga Elan Speed Magic som har fått sjukt bra betyg av de flesta som har testat den...

Senast ändrad:
Hmm, är också en av de förfördelade där priset inte spelar ngn roll och på jakt efter ngt roligt.
Aldrig hört talas om Hendryx tidigare och blir minst sagt förvånad när jag läser recensioner om att dessa skall vara ngt utöver det vanliga för carving i pisten. Detta då de har 97cm midja.
Kör idag på ett par K2 Rictor med 80 midja och har provat skidor med 68-72 midja och upplever att dessa är klart snabbare än mina från kant till kant. Blir inte 97 i midjan lite segt från kant till kant?

Som sagt skall man tro på recensionerna så är 917 grymma.

hassel99 sa:
Hmm, är också en av de förfördelade där priset inte spelar ngn roll och på jakt efter ngt roligt.
Aldrig hört talas om Hendryx tidigare och blir minst sagt förvånad när jag läser recensioner om att dessa skall vara ngt utöver det vanliga för carving i pisten. Detta då de har 97cm midja.
Kör idag på ett par K2 Rictor med 80 midja och har provat skidor med 68-72 midja och upplever att dessa är klart snabbare än mina från kant till kant. Blir inte 97 i midjan lite segt från kant till kant?

Som sagt skall man tro på recensionerna så är 917 grymma.
Självklart blir en bredare skida segare kant till kant.. Och ja jag har kört Hendryx skidor...

Varför körs inte annars breda skidor i WC?

hassel99 sa:
Hasse_Lindborg sa:
Självklart blir en bredare skida segare kant till kant.. Och ja jag har kört Hendryx skidor...

Varför körs inte annars breda skidor i WC?
Och hur upplevde du 917?
Betydligt långsammare kant till kant än mina GS skidor.

Tilläggas bör väl att jag inte är en skolad åkare men har åkte en del skidor i mina dagar. Så hur min teknik är vete fan. Ja åker mest skidor för att det är så jävla kul...

Senast ändrad:
Självklart blir en bredare skida segare kant till kant.
Världskuppåkare som verkligen kan åka skidor protesterar vilt för varje mm som FIS vill öka bredden.
De åker betydligt snabbare med en smalare skida i pist
Skulle en bred skida vara bättre skulle naturligtvis alla åka på sådana
FIS vill öka bredden för att minska skaderisken och göra skidan mindre dynamisk.

Tycker det är genomgående att rockerlagg är sega ur sväng.
Bästa pistskidan? Om den fortfarande hade tillverkats så hade mitt svar varit Atomic b5i
Annars är Völkl ac-50 och rtm84 värda att slå ett getöga på.

Har man alltid hyffsat nypistat underlag så är väl en ren pistmaskin att föredra men så är ju inte fallet i dagens lägen, verkligen inte i svenska fjäll där det tar två timmar sen är det bara modd och uppkört för det mesta. Hade helt klart gått på en 917 med en 97 i midjan då den bara plöjer igenom allt skit som om det vore nypistat :) enligt mig är det mer underhållande än att bara kunna njuta av dagens första 3-4åk.

Men som sagt det är en smaksak!

Sveda_och_verk sa:
Bästa pistskidan? Om den fortfarande hade tillverkats så hade mitt svar varit Atomic b5i
Atomicen är en fantastisk skida, men den den har kort sväng, 12m i 178cm. Blir lite jobbigt att köra på en hel dag om man kantar mycket (tycker jag). Har ett par själv...

Skulle jag köpa en ren pistskida så skulle jag satsa på en Völkl racestock modell, typ GS Speedwall. Men det finns nog många fantastiska skidor på marknaden, alldeles för många!
Hendryx väcker ju också en del habegär! Varför inte hans senaste skapelse, GLH...

mountainbear sa:
Sveda_och_verk sa:
Atomicen är en fantastisk skida, men den den har kort sväng, 12m i 178cm. Blir lite jobbigt att köra på en hel dag om man kantar mycket (tycker jag). Har ett par själv...

Skulle jag köpa en ren pistskida så skulle jag satsa på en Völkl racestock modell, typ GS Speedwall. Men det finns nog många fantastiska skidor på marknaden, alldeles för många!
Hendryx väcker ju också en del habegär! Varför inte hans senaste skapelse, GLH...
Verkar som om du har någon annan skida eftersom att den bara finns i 152, 162 och 172?
Själv har jag ett par 172or (med salomon 914-bindning då originalbindningarna inte riktigt hängde med). Enligt mig så behöver man inte utnyttja den korta svängradien hela tiden, jag hänger på och kör om de flesta med längre svängradie.

Sveda_och_verk sa:
Lite dubbla budskap, med tanke på att rtm 84 är en rockerskida.

gillen-falk sa:
Har man alltid hyffsat nypistat underlag så är väl en ren pistmaskin att föredra men så är ju inte fallet i dagens lägen, verkligen inte i svenska fjäll där det tar två timmar sen är det bara modd och uppkört för det mesta. Hade helt klart gått på en 917 med en 97 i midjan då den bara plöjer igenom allt skit som om det vore nypistat :) enligt mig är det mer underhållande än att bara kunna njuta av dagens första 3-4åk.

Men som sagt det är en smaksak!
Just vad jag menar. Racelagg och raceinspirerade butiksskidor är suveräna på jämnt och hårt underlag, eller på underlag som påminner om en stenhård slagig stakad bana, eftersom dom är byggda just för det. Raceåkare behöver inte bry sig om hur skidorna går i mjukare snö eftersom de aldrig behöver prestera i den typen av förhållanden. Även om det är mjukt just för dagen så prepareras ju i princip alltid en tävlingsbana till att vara stenhård med vanliga åkares mått. En bredare skida blir mycket jämnare i prestanda för de varierade förhållanden som man ställs inför som vanlig piståkare.

Sen har det ju med referenser att göra. En åkare som har nött i flera säsonger på <70mm:are kommer att uppleva en 95-100mm:s-skida som bred. Om man istället har de flesta åkdagarna på skidor som är över 110mm kommer 100mm att kännas smalt, rappt och smidigt, men med bibehållen känsla av kraft och stuns från breda skidor.

Eftersom Du själv nämner Racetiger speedwall GS. Jag har ett par RD (ej butik) av den skidan och den är bland det bästa som finns. Men det är en ren race skida med de begränsingar som det ger för pist.
Har kört Völkl Superspeed i flera år och precis nu bytt ut dom till par Völkl Code Speewall och det är den skidan du skall köpa, absolut senaste teknik, helt grym pist skida lite bredare och med lätt nose och tailrocker. Prata om skidkänsla löper på, nästan som ett par riktiga GS Race samt lätta att växla till kortare sväng.
För damen i fråga så nämns ovan Extrem och min dam har för några veckor sedan fått ut sina Extrem PT vi var på Åre Skidfabrik guidade av Stefan Cederholm och hämtade dom. Hel trevligt och intressant besök. PT är en all mountain som är helnöjd med, rikitig bra. Jag testade även pist skidan Speedwall (påminner om Völkls Code) och en klart bra pistskida om hon är en j-l på att bränna lagg.

Sveda_och_verk sa:
mountainbear sa:
Sveda_och_verk sa:

Verkar som om du har någon annan skida eftersom att den bara finns i 152, 162 och 172?
Själv har jag ett par 172or (med salomon 914-bindning då originalbindningarna inte riktigt hängde med). Enligt mig så behöver man inte utnyttja den korta svängradien hela tiden, jag hänger på och kör om de flesta med längre svängradie.
Och 178. Står åtminstone ett par sådana i min källare. Kan hålla med om att bindningen inte riktigt pallar med dock. Tjuvlöser om man åker lite hårdare.

mountainbear sa:
Sveda_och_verk sa:
mountainbear sa:

Och 178. Står åtminstone ett par sådana i min källare. Kan hålla med om att bindningen inte riktigt pallar med dock. Tjuvlöser om man åker lite hårdare.
Nope, se bl.a här: https://www.freeride.se/prylar/category.php?t=1&brand=7&modell=b5&year=
Om du har ett par 178 så är det nog inte en B5 eller B5i du har utan någon utav de mesigare sxb5 eller m10 b5 osv osv...

Edit: bildbevis vill jag ha. dessutom är radien 12=172ans modell, 11=162an 10=152an

Senast ändrad:
Sveda_och_verk sa:
mountainbear sa:
Sveda_och_verk sa:
Nope, se bl.a här: https://www.freeride.se/prylar/category.php?t=1&brand=7&modell=b5&year=
Om du har ett par 178 så är det nog inte en B5 eller B5i du har utan någon utav de mesigare sxb5 eller m10 b5 osv osv...
Edit: bildbevis vill jag ha. dessutom är radien 12=172ans modell, 11=162an 10=152an
Skit också!!!:rolleyes:
Du har rätt, jag hade fel! Hur kunde jag ha så fel. Skulle just fota mina lagg och insåg mitt misstag...
Men det är fantastiska skidor...

Senast ändrad:
mountainbear sa:
Sveda_och_verk sa:
mountainbear sa:
Du har rätt, jag hade fel! Hur kunde jag ha så fel. Skulle just fota mina lagg och insåg mitt misstag...
Aha, förlåt för att jag är så f**dryg när det gäller petitesser :/
=)

Sveda_och_verk sa:
mountainbear sa:
Sveda_och_verk sa:
Aha, förlåt för att jag är så f**dryg när det gäller petitesser :/
=)
Rätt ska vara rätt;)

Sorry för all OT!

Precis åkt på Funäsberget. Uppkört och jäkligt(+2 grader)
Extrem PT var fantastisk men The Code körde över den totalt! Vilken skida.... Den piskade igenom allt även när det var uppkört!

Hasse_Lindborg sa:
Extrem PT var fantastisk men The Code körde över den totalt! Vilken skida.... Den piskade igenom allt även när det var uppkört!
The Code? (ursäkta min okunnighet)

Magngan sa:
Hasse_Lindborg sa:
Trodde du som rekommenderar Hendryx till alla hade testat massa olika skidor??? Hur kan du annars säga att de är de bästa skidorna till allt? ;)

Hasse_Lindborg sa:
Magngan sa:
Hasse_Lindborg sa:
Trodde du som rekommenderar Hendryx till alla hade testat massa olika skidor??? Hur kan du annars säga att de är de bästa skidorna till allt? ;)
ouch

Tillbaka
Topp