Både jag och frugan var och köpte pjäxor på Udéns för några år sedan och tyckte att vi fick väldigt bra hjälp av bla. Åke och någon mer även om det initiala bemötandet inte var så bra (just det här att man ombeds komma tillbaka en annan dag för att det är för mycket att göra, är ju lite snopet), tyvärr blev inte resultatet helt bra.
Frugan fick gjuta om den ena conformable sulan inte bara en utan två gånger innan den blev bra (två skidveckor delvis förstörda pga. kramp i foten).
Eftersom jag har lite "Kalle anka" fötter (breda fram och smala bak) samt ganska stora fotknölar så har mina pjäxor har varit inne för tryckning två gånger efter att jag använt dom, utan att bli bra. Tog även en massa foton på fötterna efter åkning för att kunna lämna med och visa på problemområdena varje gång jag fick dom justerade.
Förra året fick jag tillslut panik och åkte till Kaisers skidbod vid sälfjällstorget för att få en second opinion på vad som gick att göra med pjäxorna. Han som jag fick hjälp av på Kaisers som var deras pjäx-kung dömde ut pjäxorna helt och ansåg att skalen var alldeles för stora och för tryckta för att kunna räddas ens med en sprutsko han var väldigt förtroendeingivande och påläst och förklarade ingående vad problemet var, fick rådet att satsa på en Fischer Vacuum som bästa medicinen för mina fötter men tyvärr hade dom inga hemma i rätt storlek så det blev ingen spontan investering. Jag åkte resten av veckan med halvknäppta pjäxor och beslutade mig för att gå till ytterligare en butik när jag kom hem.
Gick då till Sportspec och fick hjälp av Micael, som gav precis samma feedback på mina pjäxor, dvs att dom var fel tryckta och bortom räddning. Även sulorna visade sig vara felgjutna och saknade tillräckligt stöd i hålfoten vilket gjorde att mina fötter "ramlade inåt".
Det hela slutade med att jag köpte ett par nya Fischer RC4 130 Vacuum och nya gjutna Bootdoc sulor med hålfotsförstärkning (även om Sportspec tyckte att jag skulle satsa på en Stoltz). Tyvärr har jag inte hunnit provåka dom nya pjäxorna ännu, men jag ser mycket fram emot att äntligen få prova dessa under påskveckan och förhoppningsvis äntligen få åka en vecka utan kramp i fötterna.
Så, vem "är bäst på pjäxor i Gbg"?
Jag tror tyvärr inte det finns något enkelt svar på den frågan, jag tror att man får gå runt till Udéns, Skistore och Sportspec och prova sig fram och välja den som man får störst förtroende för, gissningsvis varierar det även lite från år till år beroende på personal i respektive butiker.
Jag har dock bäst förtroende för Sportspec som även säljer en hel del race utrustning till barn och ungdomar i Göteborg.
Jag tror dock att det säkraste kortet är att köpa pjäxor på plats i en seriös butik på en skidort där man har möjlighet att få hjälp med justering allteftersom. Tyvärr kan det bli väldigt dyrt, men det blir ännu dyrare om det inte blir bra som i mitt fall. Hade jag vetat att jag skulle till Sälen även i år hade jag avvaktat pjäxköp och handlat hos Kaisers.