Bästa puder paradiset för en säsong?

Ryuujin

Ny medlem
Tja alla fellow ski addicted
Planerar att säsonga i alperna 07/08 o letar nu efter bästa orten att vara i?... Vet att denna fråga har ställts många gånger föut men vi har lite annorlunda kriterier. Vi är stenhårda skidentusiaster och vill ha den absolut bästa skidåkningen, i flera månader :D. Pengar är inte ett problem det jobbar vi ihop innan, alltså skidåkningen över allt. Så kan ni ge förslag på de bästa skidorterna för fin puderåkning, är ju alltid trevligt med fina pister också för lite omväxling.

MVH
Lukas

alta/snowbird i usa ska tydligen ha bästa snön i världen enligt tidningen "Åka skidor"
men utelivet ska tydligen inte existera där...

Om pengar inte är ett problem och ni enbart är ute efter skidåkning, varför inte säsonga på något annorlunda ställe? Tex Japan, som Stadig föreslår, eller Alaska. Japan lär vara bra för att frossa i puder.

Japan låter iofs intressant, visste inte att man kunde åka där. Men hur är det med alperna? Andermatt?

Alperna tröttnar man ju på efter 4 veckor :] om inte 2. Iallafall om ni skall ligga på samma ställe.

Var i whistler i 2 månader, det slår allt jag varit på iallafall.

En nyfiken som undrar vart säsongen spenderades? :) Vad rekommenderar ni för någon som i nuläget vill göra en resa med väldigt lika kriterier?? //sanna

Vi slutade faktiskt i Verbier. Sådär i efterhand ångrar man att man inte gjorde något mer galet som Japan, eller Sydamerika men vi resonerade att det var vår första säsong så vi nöjde oss med en "vanlig ort". Men vi hade otroligt bra åkning ändå så det gör inte så mycket. Det handlar mer om att åka med någon som kan visa de olika åken. Sen är det klart att det är lättare att hitta softa åk i Andermatt eller Disentis tex. Har fortfarande inte varit i Japan, och helikopter i Alaska står högt upp på listan när man har pluggat färdigt :) Kan tänka mig att det inte blir 6 månader då dock. Alaska tex så blir "orten" isolerad av allt snöfall, det går sällan åka pga att det snöar så mkt + lavinrisk och när du väl ska åka så är det väll inga direkta liftar att tala om utan man är förvisade till helikopter, flygplan eller liknande. Japan har jag inte hört om på ett tag men de orterna ska också vara ganska små och inte så många människor som säsongar i så att säga. Då har man mindre puderorter i alperna samt Kanada kvar. Kanada är nog jättesoft, har själv aldrig masat mig dit men kan säkert bli riktigt najs. Lite annorlunda åkning än från alperna. Småorter i alperna har man ju mer offpist som inte blir uppkört lika snabbt däremot tar man ju lite mer risk, om det inte snöar på ett tag önskar man att man hade valt en större ort med ett större system, simhall och mer fest kanske. Summa summarum är det svårt att ge er ett ultimat svar. Oavsett kommer ni ha det sjuuuukt kul!

Ryuujin sa:
Vi slutade faktiskt i Verbier. Sådär i efterhand ångrar man att man inte gjorde något mer galet som Japan, eller Sydamerika men vi resonerade att det var vår första säsong så vi nöjde oss med en "vanlig ort". Men vi hade otroligt bra åkning ändå så det gör inte så mycket. Det handlar mer om att åka med någon som kan visa de olika åken. Sen är det klart att det är lättare att hitta softa åk i Andermatt eller Disentis tex. Har fortfarande inte varit i Japan, och helikopter i Alaska står högt upp på listan när man har pluggat färdigt :) Kan tänka mig att det inte blir 6 månader då dock. Alaska tex så blir "orten" isolerad av allt snöfall, det går sällan åka pga att det snöar så mkt + lavinrisk och när du väl ska åka så är det väll inga direkta liftar att tala om utan man är förvisade till helikopter, flygplan eller liknande. Japan har jag inte hört om på ett tag men de orterna ska också vara ganska små och inte så många människor som säsongar i så att säga. Då har man mindre puderorter i alperna samt Kanada kvar. Kanada är nog jättesoft, har själv aldrig masat mig dit men kan säkert bli riktigt najs. Lite annorlunda åkning än från alperna. Småorter i alperna har man ju mer offpist som inte blir uppkört lika snabbt däremot tar man ju lite mer risk, om det inte snöar på ett tag önskar man att man hade valt en större ort med ett större system, simhall och mer fest kanske. Summa summarum är det svårt att ge er ett ultimat svar. Oavsett kommer ni ha det sjuuuukt kul!
hur kan man heta ryuujin (drakguden på japanska) och inte ha varit i just japan? :)

Låter bra! :) jag är sjukt sugen på en säsong och är övertygad om att den kommer att bli grym, tack för svaret... det är skitbra att höra sådant från folk med erfarenheten :D

Tillbaka
Topp