Bästa sätt att transportera utrustningen på?

axelson

Ny medlem
Vilket är egentligen det bästa sättet att transportera skidor och snowboards på? Använder ofta bilen och tänker framförallt på lösningar utanpå denna så som takbox, skidhållare, magnethållare, surra fast dem på takräcket, ställning på dragkroken osv. För och nackdelar med dessa? Finns det andra sätt än de gamla hederliga som skulle vara bättre? Någon som hittat på några egna lösningar? Alla åsikter är välkomna!

Allra bäst är att lägga skidor och snowboards inne i bilen om man kan göra det på ett säkert sätt! Bra för miljön och drivmedelsförbrukningen samt oftast enklast att hantera.

Har man inte plats i bilen är en takbox det absolut bästa. Utrustningen är skyddad och i de flesta fall ger en takbox mindre luftmotstånd än fodral på takräcke ... Nackdelen med takboxen är att den oftast får sitta kvar även när den är tom, men vem åker någonstans utan sin skidutrustning?

Men ... vad är det egentligen du funderar på?

/MM

Senast ändrad:
Kan bara hålla med MM.

Direkt jag har möjlighet så får skidor åka inne i bilen. Men om det ej går av utrymmesskäl är helt klart takbox det smidigaste.

Värt att notera är ju att det går betydligt mkt snabbare att montera av både takbox och räcken med nya moderna saker än det som fanns för 10-15 år sen. Powergrip är helt klar en uppfinning från Thule som jag lovordar.

Håller med om att inne i bilen är smidigt men många gånger inte möjligt och ur säkerhetssynpunkt inte det bästa om du skulle krocka och skidor med vassa stålkanter flyger runt.

Antar att takboxen ger mindre luftmotstånd än fodral för att de är mer aerodynamiskt utformade, men skulle man inte kunna utforma skidfodralet mer aerodynamiskt så det skulle funka lika bra som takboxen då? Nackdelen med takbox är som sagt när den inte används, struligt att förvara. Men även när takboxen används stör jag mig på att det är bökigt att packa och ofta blir jackan nersmutsad när man står och ska komma åt det som ligger mitt i boxen.

Baktanken med tråden är att jag själv inte är helt nöjd med de alternativ som jag testat och undrar om jag är själv om detta eller om det finns lösningar som folk är helt nöjda med. Det finns många faktorer som väger in och jag är nyfiken på att höra vad folk har för synpunkter och hur ni prioriterat. Finns det kanske några lösningar jag inte är medveten om?

Fattar ingenting! Transporten sköter ju Butlern...
Problem...?
...näe

Ace von DG ;)

Senast ändrad:
detroit-electrics_4.jpg

Ok, du måste bo nära backen med en Tesla...

Senast ändrad:

@Utter
Det där är utan tvekan det näst sämsta sättet att frakta ett par skidor. Det enda som är sämre är att låta dem släpa efter bilen i bogserlinan ... men iofs. handlade ju inte tråden om att man skulle åka på skidorna efter transporten, bara om själva transporten ... :cool:

/MM

Tillbaka
Topp