Bästa skida 110+ mm

oskatra

Ny medlem
Bästa skida 110+ mm
Hej

Vilken skida med en midja 110+ funkar bäst i pisten ?

Har kollat lite på Line Influence 115 ,Rocker2 115 och Czar.

Kör just nu på en Mantra från 09/10. Känner jag vill ha en bredare skida men samtidigt vill jag inte den ska funka så mycket sämre än Mantran i pist.

Bästa skida 110+ mm
Är färgad av samarbete med Salomon så tänker bara jämföra R2 115 med Czar och där är det väldigt stor skillnad. R2 115 är långt mkt bättre i pist. Czaren tar sig fram helt bra i pist, men med R2 115 så kommer du tom ha roligt när du gör det...

Bästa skida 110+ mm
Om du gillar mantran så mycket så skulle jag säga Katana då. Det är ju typ en fetare Mantra och den går alldeles utmärkt i pisten

Bästa skida 110+ mm
har inte kört, men jag tror skidsport i åre gillar dom. du kan ju ringa dom eller garaget och höra.
är de inte ganska olika skidor r2 och influence?
jag tänker influence som mera charge
medans r2 som en lite styvare line opus eller våran cmd wizard

Bästa skida 110+ mm
Har kört både 186 och 193 på Influence 115. Jag gillade dom skarpt, Extrems P110 är väldigt lika i beteende. Har tyvärr inte åkt R2.

Bästa skida 110+ mm
Jag är 176/83 och äger ett par Influence 115 192 och har hunnit köra 8 dagar på dem.
Har även hunnit stå på R2 115/122, P100, Wizard, Mantra och Katana några få åk.

Om du med mantrans pistegenskaper med att man kan få mycket tillbaka genom att ge in kraft i skidan så tror jag det blir svårt att hitta i en skida över 110mm.

Influence 115 går bra i pist så länge du håller dig på skär och trivs med lite större radie. Rockerfladdret är inget bekymmer så länge det inte går i överljus-hastigheter.

R2 115/122 kom jag inte alls överens med och jag tyckte båda rockerfladdrade mycket.
Extrems skidor gillar jag inte känslan i, kan inte säga varför men de känns konstiga under fötterna.
Wizard var väl inget riktigt alternativ här.
Katanan påminner ju om Mantra men är mer dämpad och inte lika livfull.

Skulle jag välja en lite bredare skida som trivs bra i pisten skulle det bli Influence 105 som älskar att svänga och gör det riktigt bra!
Har du inte tillräckligt med alternativ än så får du väl titta åt Hendryx även om jag inte förstår hypen. Visst, dom ligger bra på skär men det finns det andra skidor som också gör.

Som vanligt är det mycket personligt så lycka till med att hitta något som passar :)

Bästa skida 110+ mm

@oskatra
Lite oklart vad det är för pistegenskaper du är ute efter ... men vill du kunna dra på med rent skär mer eller mindre oberoende av underlaget är Hendryx Funkallistic grymma. Mäter 110 mm i midjan och sägs gå riktigt bra även utanför pisten ... tror faktiskt inte det finns någon skida i den här bredden som kan konkurrera om man är ute efter raceliknande pistegenskaper.

/MM

Senast ändrad:
Bästa skida 110+ mm
Funken kräver ju å andra sidan sin man. Testade den i Sälen med lite trötta ben sista dagen och jag studsade mest ovanpå. ;)
Inte något jag känt igen från mina mantror.

Bästa skida 110+ mm

@lundatok
Beror naturligtvis vad man är ute efter ... känns ju knappast som Mantra 09/10 är en referens för "Bästa skidan ..." i kategoring + 110 mm. Vill man ha en skida i denna kategori som verkligen tål att pressa i hård pist och ger ett exakt grepp tror jag Funkarna är svårslagna. Nöjer man sig med att skidorna inte fladdrar och går att slarvecarva *) finns det med mängder med skidor att välja på.

/MM

Slarvecarva ... man ser mängder med feta skidor som framförs i relativt höga hastigheter i pisten. Oftast ganska rakt i falllinjen på någon form av mellanting mellan sladd och skär. Detta är ganska typiskt för feta rockade skidor med åkare som sannolikt aldrig stått på ett par "riktiga" pistskidor med racekaraktär. Mins Ross Super 7 är mästare på detta (går att åka på vilken ledd som helst...), går bra att carva med, men är inte speciellt exakta i skäret. Bara att rikta utför och carva och sladda efter behov. Jag kallar det slarvecarve! :-)

Senast ändrad:
Bästa skida 110+ mm
Mountain_Man sa:
@oskatra
Lite oklart vad det är för pistegenskaper du är ute efter ... men vill du kunna dra på med rent skär mer eller mindre oberoende av underlaget är Hendryx Funkallistic grymma. Mäter 110 mm i midjan och sägs gå riktigt bra även utanför pisten ... tror faktiskt inte det finns någon skida i den här bredden som kan konkurrera om man är ute efter raceliknande pistegenskaper.

/MM
Har väl ingen super carving-teknik utan kör mer i stora svängar på kant fort och vill detta ska funka. Vill även ha hyfsat kant-grepp (inte på is). För blir ändå en del pist .

Har nån testat Armada Norwalk eller Rossignol Super 7 ?

Senast ändrad:
Bästa skida 110+ mm
Ross Super 7 går förvånansvärt bra i pisten. Mina 195 cm är väl dämpade (två lager titanal) och förhållandevis hårda (för att vara en lössnöinriktad skida). På hårt underlag är dock skäret ganska odistinkt och jobbar man inte med kantisättningen går skidorna lätt över i sladd, dock fullkomligt odramatiskt. På lite mjukare underlag, läs fast natursnö, går det att carva riktigt bra, den aktiva kanten är dock mycket kort och stabiliteten och känslan är närmare SL än GS (så att säga). Njae ... ingen skida jag rekommenderar för den som uttalat vill ha en skida som går bra i pist (men det är helt OK med tanke på bredd (117 mm) och de höga tip & tailrockarna.

Kan dock vara superintressant att se vad Ross levererar nästa säsong. Tycks som man modifierat Super 7an rejält med lägre rockers och lättare tip och tail, kan bli riktigt, riktigt bra.

/MM

Bästa skida 110+ mm
Mountain_Man sa:
Ross Super 7 går förvånansvärt bra i pisten. Mina 195 cm är väl dämpade (två lager titanal) och förhållandevis hårda (för att vara en lössnöinriktad skida). På hårt underlag är dock skäret ganska odistinkt och jobbar man inte med kantisättningen går skidorna lätt över i sladd, dock fullkomligt odramatiskt. På lite mjukare underlag, läs fast natursnö, går det att carva riktigt bra, den aktiva kanten är dock mycket kort och stabiliteten och känslan är närmare SL än GS (så att säga). Njae ... ingen skida jag rekommenderar för den som uttalat vill ha en skida som går bra i pist (men det är helt OK med tanke på bredd (117 mm) och de höga tip & tailrockarna.

Kan dock vara superintressant att se vad Ross levererar nästa säsong. Tycks som man modifierat Super 7an rejält med lägre rockers och lättare tip och tail, kan bli riktigt, riktigt bra.

/MM
Har du läst av vad som står på skidan, 195an alltså... På mina står det 148,5-120-130.

Bästa skida 110+ mm
@Sveda_och_verk
Yes, det står 120 mm men skidan är 117 mm. Mkt märkligt! Skidan är (om jag minns rätt) snarare 146-117-128 (typ).

/MM

Bästa skida 110+ mm
Mountain_Man sa:
@lundatok
Beror naturligtvis vad man är ute efter ... känns ju knappast som Mantra 09/10 är en referens för "Bästa skidan ..." i kategoring + 110 mm. Vill man ha en skida i denna kategori som verkligen tål att pressa i hård pist och ger ett exakt grepp tror jag Funkarna är svårslagna. Nöjer man sig med att skidorna inte fladdrar och går att slarvecarva *) finns det med mängder med skidor att välja på.

/MM

Slarvecarva ... man ser mängder med feta skidor som framförs i relativt höga hastigheter i pisten. Oftast ganska rakt i falllinjen på någon form av mellanting mellan sladd och skär. Detta är ganska typiskt för feta rockade skidor med åkare som sannolikt aldrig stått på ett par "riktiga" pistskidor med racekaraktär. Mins Ross Super 7 är mästare på detta (går att åka på vilken ledd som helst...), går bra att carva med, men är inte speciellt exakta i skäret. Bara att rikta utför och carva och sladda efter behov. Jag kallar det slarvecarve! :-)
Kör själv just nu på Hendryx Ph 182 som allmountainskida och kan intyga att det är den bästa skidan i 110mm som jag iaf har provat i pisten. Helldoradon och Patronen funkar väldigt bra i pisten dom med, men är liite mera åt offpisthållet. Patronen lite ljusare och rappare i karaktären och Helldoradon är lite mera dämpad och mera åt åka fort hållet. Mycket roliga skidor på sitt sätt alla 3. Hur mycket väger du ? Om du väger över 80 och lite till eller är van att mata på så funkar Funken bra den också, lite styvare flex än Ph´n annars väldigt lik.

Bästa skida 110+ mm

@MM: Kommentaren gällde att Funkarna för min del är stora i känslan för min del och som var en handfull när man var trött i benen och åkte på uppkörd sälenbacke. Den känslan har jag inte fått från ett par Mantror utan dom har varit relativt väluppfostrade och krävde inte speciellt mkt tukt.

Min reflektion var mer att OP kanske skulle leta efter en mer lättåkt och förlåtande skida.

Bästa skida 110+ mm

@Lundatok
Helt rätt! Är man van att köra på ett par 98or är det faktiskt ett ganska stort kliv till ett par 110or, speciellt om de är hårt dämpade med ett exakt grepp (som Funkarna). Men TS frågar ju faktiskt efter vilka +110 "som går bäst i pist", inte vilka som är mest lättåkta eller mest lättsladdade ...

/MM

Bästa skida 110+ mm
Med övertolkning och trätvilja kan man ta sig hur långt som helst i en tråd.

Går verkligen Funkarna bäst i pist är väl motfrågan? Vad är "bäst"? Hur definierar du "bäst"? Är din referens likadan som OP?

Bästa skida 110+ mm
lundatok sa:
Med övertolkning och trätvilja kan man ta sig hur långt som helst i en tråd.

Går verkligen Funkarna bäst i pist är väl motfrågan? Vad är "bäst"? Hur definierar du "bäst"? Är din referens likadan som OP?
Min referens "bäst i pist" är ett par väldämpade och exakta skidor med racekänsla. Ett par skidor som inte begränsar din körning utan tål "obegränsat" med fart och kraft. En skida som svarar direkt och exakt på dina intentioner ... Man kan tycka både det ena och det andra om Hendryx, men på detta område är de svårslagna! :)

/MM

Bästa skida 110+ mm
Du prickar rätt MM förutom racekänsla vilket jag tycker att de saknar rätt kraftigt, jag tycker mig uppleva och se svårigheter med att hitta fart med hendryx.

Bästa skida 110+ mm
Flikar in med Atomic Automatic som förslag, som jag tycker går förvånadsvärt bra i pist trots 117 i midjan och mkt tip o tail rocker. Gillar den bättre än t.ex R2an i just pist. Funkar att carva riktigt smidigt med och biter bra så länge underlaget inte är allt för hårt och farten inte är tok hög.

Bästa skida 110+ mm
Hej igen

Tror ni Line Influence 115 i längden 192 blir bra för mig ? är 183.
Har Mantran i 177cm nu.

Skidorna känns väl kortare med rocker osv.

Bästa skida 110+ mm
oskatra sa:
Hej igen

Har Mantran i 177cm nu.

Är själv 183 och kör på influence 115 186 från 11/12.
Inte samma skida som årets, då årets är mjukare, mindre skärning, mer rocker, lekfullare.

Hade jag köpts årets hade jag gått på 192 pga det jag nämnde.

Sen så beror det på hur mycket du väger när det gäller längd på skidorna.

Grym skida tror jag iallafall den jag har är helt underbar i pist!

Ha det!

Bästa skida 110+ mm
oskatra sa:
Hej igen

Har Mantran i 177cm nu.

Är själv 183 och kör på influence 115 186 från 11/12.
Inte samma skida som årets, då årets är mjukare, mindre skärning, mer rocker, lekfullare.

Hade jag köpts årets hade jag gått på 192 pga det jag nämnde.

Sen så beror det på hur mycket du väger när det gäller längd på skidorna.

Grym skida tror jag iallafall den jag har är helt underbar i pist!

Ha det!

Bästa skida 110+ mm
Hej
Som sen årets säsong åkare av Hendryx PH 182, men ej rättroende klanmedlemm då jag även tror att andra märken kan vara bra vill jag framföra följande
Sålde mina Mantra 185 och Elan PogoHomes til förmån för PH 182
Jämfört med Mantran är PH bättre på allt förutom isgrepp, mot Elanen carvar dom betydligt bättre
Jag har nu kört med PH i 20 dagar i alla upptänkliga fören i pist, manchester, uppkört, isigt, mjuk "vårsnö"och offpist ett par dar i Hemsedal och skidorna fixar allt med bravur förutom att greppa i is.
PH upplever jag dom den lekfullaste av HX fetare skidor och kräver inte samma 100% iga engagemang i åkningen, men ger ändå mycket tillbaks när man lägger manken till. Funkisarna tycker jag är för tungåkta/krävande för min smak
Katana är annars trevlig bekantskap jag upplevde dom som precis vad dom är, en fetare version av Mantra. Samma ljud, samma känsla i snökontakt och dämpning och lika stabil i gången
Men som sagt skulle alla tycka lika räckte det med den berömda Folkskidan

Senast ändrad:
Bästa skida 110+ mm
Hej

Efter mycket velande står nu beslutet mellan tre skidor och tänkte bara höra om en sista åsikt innan köp.

Jag är 182,5cm och väger 79kg
Völkl Shiro 183cm
Black Diamond Zealot 13 182cm
Line Influence 11/12 185cm

Det jag egentligen vill ha är en skida så lik mantra som möjligt i pistegenskaper men bättre off-pist egenskaper.
Stabiliteten i alla förhållande är viktigt.

Vilken hade ni valt ?

Bästa skida 110+ mm
Tja! Jag köpte nyligen Rossignol S7 115mm midja 188cm 2013. Tycker att dom fungerar förvånansvärt bra i pisten. Dom är väldigt stabila och har inga problem alls med att ta snabba svängar och tycker inte dom fladdrar särskilt mycket så länge du har lite skär.
Det är mina första puderskidor så jag har inget att jämföra med i puder, men jag tycker dom fungerar bra där med.
Enda problemet jag ser är att dom är ganska tunga, speciellt mina men det är delvis för mina Duke Marker bindningar!

Bästa skida 110+ mm
Mountain_Man sa:
Sveda_och_verk sa:
Du prickar rätt MM förutom racekänsla vilket jag tycker att de saknar rätt kraftigt, jag tycker mig uppleva och se svårigheter med att hitta fart med hendryx.
Ta betäckning innan Hendryxklanen anfaller ... ;)

/MM
...grrr ...morrr ...ROARRHH ...AHHRRGH!

Äh håller ju bara med, mycke mer race & fartkänsla i mina Dynastar FIS SG 208 cm än mina Funkar
Jorå, bara så att så äre...
/A

Senast ändrad:
Bästa skida 110+ mm
Du har ju glömt SkiLogik Howitzer. Det finns en anledning till att den blev årets skida... Grym offpist och huuuuuuuuur fartstabil som helst men ett vansinnigt isbett. Lätt också.
Nu har jag bytt till Ullr's Chariot eftersom det mest blir Sverigeåkning med kidsen och då är kortare radie roligare men Howitzer eller BombSquad är oslagbara om man vill stå på lite utan att kompromissa vare sig i pisten eller utanför. Howitzern är lite mer pistinriktad av de två men också mindre förlåtande.

Bästa skida 110+ mm
dr-telemark sa:
Du har ju glömt SkiLogik Howitzer. Det finns en anledning till att den blev årets skida... Grym offpist och huuuuuuuuur fartstabil som helst men ett vansinnigt isbett. Lätt också.
Nu har jag bytt till Ullr's Chariot eftersom det mest blir Sverigeåkning med kidsen och då är kortare radie roligare men Howitzer eller BombSquad är oslagbara om man vill stå på lite utan att kompromissa vare sig i pisten eller utanför. Howitzern är lite mer pistinriktad av de två men också mindre förlåtande.
Årets skida? Inte i Sverige eller?

Bästa skida 110+ mm
Hasse_Lindborg sa:
dr-telemark sa:
Jag undrar precis samma som Hasse faktiskt.

Bästa skida 110+ mm
PNyberg sa:
Hasse_Lindborg sa:
dr-telemark sa:
Jag undrar precis samma som Hasse faktiskt.
Två år sedan, i Freeskier Magazines stora skidtest, för att svara på frågan.

Bästa skida 110+ mm
Sorry, glömde att skriva var :-)
Det var Freeskier Magazine som korade den till "Ski of the year" när den kom 2010 och man har filat lite på flex och rocker sedan dess. Jag vågar påstå att årets skida är fullständigt j-a lysande och står sig i jämförelse mot vad som helst. Vad som sedan är bäst eller inte är ju hemskt mycket beroende på tyck och smak. Jag är ju lite part i målet också men har inga ekonomiska intressen i Ski Logik och inget att tjäna på att någon köper dem.

http://ridestechtoys.com/2010/11/08/tested-tops-ski-logik-howitzer-skis/

Bästa skida 110+ mm
OT:
dr-telemark sa:
Sorry, glömde att skriva var :-)
Det var Freeskier Magazine som korade den till "Ski of the year" när den kom 2010 och man har filat lite på flex och rocker sedan dess. Jag vågar påstå att årets skida är fullständigt j-a lysande och står sig i jämförelse mot vad som helst. Vad som sedan är bäst eller inte är ju hemskt mycket beroende på tyck och smak. Jag är ju lite part i målet också men har inga ekonomiska intressen i Ski Logik och inget att tjäna på att någon köper dem.

http://ridestechtoys.com/2010/11/08/tested-tops-ski-logik-howitzer-skis/
Ja du menar den "oberoende" testen där det är 10 vinnare i varje kategori?

ON: Line är riktigt fin av de skidorna du har skrivit. Men har du inte möjlighet att testa skidorna?

Snödjup

Tillbaka
Topp