Bästa skidåkning inom 3½ timme från STHLM?

Batmobile

Ny medlem
Tja,
Tänkte ta bilen och åka nästa helg - vart är bäst? Har åkt Bjursås, Kungberget, Romme tidigare men funtar på andra bra ställen inte allt för långt undan. Kan någon föreslå vart är bäst för skidåkning och billigt boende - tänkte lite på Järvsjö - men har hört andra nämna Gesunda och Hassela... vilka andra ställen finns som är värt ett besök ?

Visst Sälen är bara "lite till" i bilen, som för övright har ingen stereo :-( vilket är en av anledningar till att vi står bara ut med max 3½ timme i biljävlen (utan musik)

Finns det egentligen nåt billigt boende i Sälen - om man vill bo i närheten av backen ? SkiStar tar ju löjliga priser ... är mer inne på vandrarhem/sunkstuga nämlich

Vad är du ute efter?
Om du ska hoppa är nog Gesunda bäst.
om det är åkningen du är ute efter mer kan Järvsö varmt rekomenderas...

Hassela bör undvikas.

Så du väljer ett sunkigt B skidställe bara för att du inte har nån stereo i bilen... oh hooi!? Har du någonsin hört talas om sånnadär små bärbara CD spelare och små portabla högtalare som duger gött i en bil... så körde jag till Frankrike under ett par år i min volvo 240 från 1980.... så dålig "ursäkt" för bara vilja köra 3,5 timme... Och batteri behöver du ju inte oroa dig för, koppla till "cigarettändaren" för en sån har väl alla bilar...??

Men skämt och sidor visst kan det vara gött att bara glida i väg en liten tur för att bränna lite lagg en dag eller två så hoppas du hittar nått "helg ställe" för köra skidor vill man ju helst varje dag....
Go skiing /Maran Faran

Romme är helt och om man ser från en snowboardares ögon.
Men för en skidåkare kan man väl diska.
Jag åker bräda och tycker att romme är ett av de bästa ställena i Sverige.

Men, men det är väl upp till var och en.
Och det att man måste slåss som en riktig råbonde, är väl att ta i. Men det är klart, är man en IQ-befriad 08 så kanske det är bäst att du tränar lite.

//Seke

tack "supermega.." - bra tips (kan jag låna din?!)

Tänkte åka 3 dagar och då lär man nog somna på Kungsberget efter en dag... iom att vi har bil tänkte vi ta dela upp åkningen lite på ett par olika ställen.. istället för att satsa allt på en ort.

Har en skåning med i bagaget, så det behövs några lätta backar för hans del och nåt för oss som har åkt mycket... en svår komprimis jag vet. Alla står på carvingskidor, ingen åker "snowbored"...

ta fram kartboken och se vart du hittar mest anläggningar inom kortast radie.

Vill ni åka lite längre så kan man köra säfsen branäs hovfjället gillerklack och storstenshöjden.

jävlar vad alla suger på Sveriges geografi... ville bara säga det!

/fager

jävlar vad alla suger på Sveriges geografi... ville bara säga det!

/fager

Ömm. utan Twintips är nog inte kungsberget nån särskild höjdare, satsa på romme eller sälen( romme suger ioförsej men om ni har en skåning så :/ :) )

...har, att han vill ha lätta backar, med att han är skåning att göra!? Upp till bevis!

Hälsn. från en lite småsur skånsk gubbe, som emellanåt tröttnar på den här diskussionen...

PS.Det finns danskar som kan åka skidor...
http://www.farout.dk

Järvsö är ju faktist shysst även om reklamen dom kör med är mest för barnfamiljer.. men det finns ju backar för alla där!! och jag tror inte det är så hemskt dyrt boende..

Fattar inte varför endel säger att inte danskar kan åka?! Det är ungefär som om Österrikarna skulle säga att vi Svenskar inte kan åka skidor. Fast det gör dom ju ändå, men...

...ändrade den här diskussionen riktning, men vill bara påpeka att Sverige inte har några berg. Inte några nämnvärt stora och med goda väderförutsättningar, eller där männinskor bor, eller i jämförelse med Norge eller Alperna.

Jaja, vi åk ändå...

Jo, men fippe... i Österrikarnas ögon så ser Sverige likadant ut som danmark och tyskland. Platt som fan.

Ja kör du tillräkligt fort så kan du nog till o med komma till Sälen på 3 o 1/2 timme =)

Den som säger att man itne tar sig till kungsberget på två timmar har aldrig vart där.. Kom precis hem till sthlm från kungsberget. 2 timmar och tio minuter. Då var det ganska mycket trafik!

3.5 timmar till Sälen blir nog svårt:).. O du inte har blåljus?

Det blev först en vända till Bjursås - jag hade inte varit där på ca. 4-5 år, så jag blev mest slagen av hur modernt det hade blivit... sittliftar, afterski (med live musik och rättigheter), moderna stugor, ökad fallhöjd iom sittliften.. proffsigare helt enkelt, men det är klart, det var oxå dyrare än sist. Vi var där i 2 dagar - det hade varit nog med en. Många danska turister i backen kan (om man ser det positivt) vara bra, "mobila slalomstolpar" innebär lite mer svängar... (vid dålig sikt avskräcker den danska dialekten lika väl som en motorsåg att man ska åka i den riktningen ljudet kom ifrån)..

Vi brummade vidare till Romme, återigen många år sen sist i södra dalarnas fjäll, men det var faktiskt förvånansvärt bra åkning. Det fanns utmannande backar för alla, för oss som kan åka rätt bra samt vår egen (nästan)dansk. Riktigt snabb 6-pers sittlift gjorde att det fanns nästan ingen kö.
Det som var nackdelen var nog att det ligger så långt från allt (boende, butiker, pubar). Två dagar här hade kanske oxå varit att ta i...

Jag gillade verkligen idén att brumma runt och pricka in olika skidorter varje dag, få lite varierande åkning, bo på vandrarhem, enklare stugor, ta med en låda öl... istället för att satsa allt på en ort, så vi lär göra nåt liknande igen men kanske 5 orter på 5 dagar eller nåt liknande.

Slutkontentan för oss var iallafall att Romme blev vår favorit denna gång (ur skidåknings perspektiv).

Ok hassela har grymma förutsättningar skidmässigt. Men att bärsen tog slut i anläggningen nu i helgen för andra året på raken gör mig besviken.

Aero19 sa:
Ok hassela har grymma förutsättningar skidmässigt. Men att bärsen tog slut i anläggningen nu i helgen för andra året på raken gör mig besviken.
Va ? tog ölen slut?? Sjukt dåligt. Får väl hitta en annan ort o bränna mina pengar på då

Men ojojoj vaknat på fel sida. Det enda jag tycker var kasst med Hassela var att ölen tog slut. Kram

Tillbaka
Topp