Bästa skidåkningen i Europa i Okt/Nov

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hej!

Var finns bästa alpina skidåkningen i månadsskiftet oktober/november (i år) om man håller sig i Europa? Något som håller för lätt friåkning ett par tre dagar.

/MM

Troligtvis Norge..

Juvasshytta håller öppet i oktober vill jag minnas.
Hemse brukar öppna så fort om dom fått snö.

Alportern brukar inte öppna upp för än in i december..

jag skulle kolla upp kaprun, obertauern, zermatt och saas fee. det finns orter som har öppet, beroende på snötillgång osv, givetvis. kaprun brukar ha öppet i oktober, obertauern ligger högt, zermatt har ju glaciär, och jag tror att saas fee brukar ha öppet i månadsskiftet i okt/nov.

Senast ändrad:
hintertux skulle jag säga. kollade deras webbkamera nyss å dom har fått bra med snö nu.
www.hintertux.at kolla kamerorna där!

Jag kan bara hàlla med om hintertux. Vi var där och körde för 4 veckor sedan och det var 670 höjdmeter nypistat varannat àk. Det kom cirka 30 cm nysnö under helgen sà sikten var ju därefter. Förra hösten när vi var där àkte vi orört puder i 2 dar. Det tràkiga var att ibland var vi tvungna att korsa vàra egna spàr. Bor i schweiz men föredrar hintertux framför saas fee och zermatt trots att det är dubbelt sà làngt dit.

Hintertux är mkt bra! Flyg till München hyrbil in i Tuxerthal.
Saas Fee ok
Zermatt narurligtvis
Länge sen jag var i Kaprun

Hörde at Juvas har varit oåkbart hela sommaren. Sant?
/A DG

Flyg Munchen - Hyrbil - Hotell - Hintertux ... Bokat och klart till månadsskiftet okt-nov. :)

Någon som har en mer eller mindre kvalificerad gissning om vilken åkning som bjuds vid denna tidpunkt? Är det enbart på glaciären, eller kan vintern redan gjort sitt intrång?

/MM

Ace_DG sa:
Hintertux är mkt bra! Flyg till München hyrbil in i Tuxerthal.
Saas Fee ok
Zermatt narurligtvis
Länge sen jag var i Kaprun

Hörde at Juvas har varit oåkbart hela sommaren. Sant?
/A DG
Stängde i slutet på juli. Man får passa på nu för snart går det inte att komma upp. Se till att inte missa karavanen när ni ska ner sen bara.

Hehe, jag skulle absolut räkna in Engelberg, både efter att ha läst artikeln här på fr:D... (har aldrig vart där)

Efter långhelg i Hintertux kan jag inte annat än rekommendera ... två tummar upp! Vi möttes av strålande solsken, vindstilla och stora åkytor. Att det hade kommit 80 cm nysnö i början av veckan gjorde inte saken sämre ... känslan var snarare mars än oktober. 30-40 cm lätt vindpinad lössnö i direkt anslutning till pisterna var helt OK.

Blev förvånad och imponerad över hur modern och effektiv anläggningen är. Mycket hög liftkapacitet och stora och rymliga restauranger. (En capuccino efter 1,5 h åkning är ett måste ...).

/MM

grymt!

hur var sprickorna? när jag va där var det gigantiska sprickor lite här o där och stora delar av glaciären var helt oåkbar...

berätta mer förresten =) pudersugen e stort, kan bli topptur till helgen ;)

Senast ändrad:
Var där för två veckor sen och då var sprickorna på vissa ställen stora men på andra ställen inte speciellt stora (eller synlinga).. Beror väl på hur riskbenägen man är...
Dock, det är ju lite vanskligt med nysnö och så...

Jag har mycket stor respekt för glaciärer och den "offpist" vi körde var i direkt anslutning till pisten i områden som var åkta sedan tidigare (vilket iofs. innebär att det är säkert). Som skidåkare ska man vara medveten om att glaciärer är riskområde och att sprickor och is lätt göms under snötäcket, i princip bör man aldrig åka utanför markerade pister utan "lokalkännedom" ...

I fredags och lördags var hela glaciären täckt med snö och ytterst få sprickor syntes. I söndags var hela anläggningen stängd pga av starka vindar (storm). I måndags öppnade de igen men då var det milt och plusgrader på hela berget ... förhållandena förändras fort.

/MM

Tillbaka
Topp