Bästa skidbacke i södra Sverige?

Hej la_grave! Tack for ditt svar.
Det måste vara söder om Vättern för det var det jag undrade på. Spelar det roll för dig? Du behöver inte svara på frågan men frågan gäller söder om Vättern. Jag undrar för det är så långt jag kan tänka mig köra från Malmö. Men jag får kanske fundera på om jag skall köra lite längre så jag kan åka i Götgatsbacken. Åkte skidor där rätt ofta när jag bodde i Stockholm. Kanske hyra en husvagn för att ha den stående på Medborgarplatsen. Eller har polisen fortfarande sin husbil där? Jag menar det är alltid trevligt att bo nära backen. Men jag har hört polisen ofta har besök i husbilen av folk jag kanske inte vill ha som granne om jag ställer husvagn där. Och från vart får man el till vagnen? Men jag kan ju dra en Jesper Tjäder och åka i tajta byxor så kommer ingen glo på mig när jag kör rejls på söder. Och när vill dra på mig mina 120 midja och åka pow är det najs att ta tvärbanan till Hammarbybacken. Tråkiga med att ha skidbegär i Stockholm till skillnad från Malmö är att tiden det tar för dig till Arlanda och till gaten är den tiden det tar för mig till La Grave. Nä förlåt nu överdriver jag lite. Du har nog hunnit flyga ett tag när jag tar min första öl på plats. Men oavsett. Nu var det såklart inte det vi skulle diskutera här.. Jag ville mest höra vad ni tycker är bästa backe söder om Vättern.

Isaberg i Hestra (utanför Gislaved) är det största stället söder om vättern (såvitt jag vet). Åkningen funkar för en dagsutflykt, dock ska man hålla sig borta under v7 och v8, då det invaderas av både Svenskar och danskar. Ett minus är avsaknad av park. De har några rails och något litet hopp, men thats it.

La_grave bidrar..

Hestra funkar bra, men även Ulricehamn är bra.

Självklart är allt relativt , men endå så dämpas abstinensen.

Skall väl vara på gränsen om det är söder om Vättern, men på gränsen iallafall.

God Vinter

Kom och tänka på Vallåsen! ligger utanför båstad typ, har aldrig varit där själv, men det ligger ju ganska nära Malmö. Ska vara helt okej, dock mycket danskar.

Alebacken, någon mil norr om Göteborg, funkar helt ok för en dag/eftermiddag eller liknande!

"Sveriges" bästa och närmaste skidbacke ligger i Norge och heter Norefjell. 1050 höjdmeter och 41 mil från Göteborg. Hade OS 1952 och rekommenderas för 2-3 dagar.

Ska man bara åka en dag kan Isaberg gå bra men ser det som en backe att lära sig åka i eller lära eventuella kidz. För mig som är van vid alperna finner jag det knappt värt att ens packa bilen för. Två till tre skär sen får man stå och åka för att komma till liften. Men visst kan det bli en kul utflykt med vänner för det.

Telis99 sa:
"Sveriges" bästa och närmaste skidbacke ligger i Norge och heter Norefjell. 1050 höjdmeter och 41 mil från Göteborg. Hade OS 1952 och rekommenderas för 2-3 dagar.
Det är med andra ord 75 mil dit från mitt?
Då kommer jag ju till trysil för fasen?

Gör om, gör rätt;-)

Scubamike sa:
Ska man bara åka en dag kan Isaberg gå bra men ser det som en backe att lära sig åka i eller lära eventuella kidz. För mig som är van vid alperna finner jag det knappt värt att ens packa bilen för. Två till tre skär sen får man stå och åka för att komma till liften. Men visst kan det bli en kul utflykt med vänner för det.
Jag vill verkligen slå ett slag för åkning i de lokala backarna. Jag åker varje säsong mycket i alperna, svenska fjällen, norska fjällen eller USA. Varje gång jag får åka några timmar i Ulricehamn blir jag alltid lika glad ändå! Det finns alltid massor att träna på. För egen del tycker jag att det är lättare att helt fokusera på skidåkningen om man kan backen helt utantill och inget annat distraherar.

Som lite kuriosa kan nämnas att Österrikiska landslaget var i Kåbdalis och tränade inför världscupspremiären den här säsongen. En av åkarna sågs lägga en förmiddag på att hitta sitt skär åkandes utan stavar i barnbacken.

Om man nu passerat Österrikisk landslagsnivå och pisten i t.ex. Ulricehamn inte längre räcker kan man ju alltid gå över till parken och träna in en ny backflip.

Senast ändrad:
Vallåsen funkar alltid för en dag så värsta abstinensen dämpas. Ska man leka i pulkabacke så funkar st hans i Lund ok. Finns någon backe åt blekinge med som jag glömt namnet på. Ska finnas lift iaf så det är väl som vallåsen kan jag tro.

Super med alla kommentarer! Om ni vill ha koll på vilka backar som finns/funnits i södra Sverige kan man nog hitta det här: https://www.freeride.se/skidorter/sverige/

Har själv åkt i vallåsen men ingen andra backar i södra Sverige. Jag åker såklart i meterdjupt puder eller så men jag tycker som fler av er skriver ovan att det är dags att slå ett slag för den lilla backen nära. Jag menar det är ibland det eller inget och inget funkar ju såklart inte. Nästan så jag funderar på om man skall göra en "Tour de södra Sverige" och testa alla små backar. Se vad som finns. Även den minsta. Jag menar ju mer vi är ute där ju bättre ekonomi blir det i det och ju bättre kan de göra backarna. Visst finns det en viss begränsning men det stoppar inte den som åker istället för att sitta framför datorn.

Om man skulle åka runt och testa sig igenom alla backar, vilka kriterier borde man sätta för att gradera hur bra backen är? Bortsätt från hur lång den är etc? Vad skulle få er att åka även i de mindre backarna? Öppen fråga..

Det är naturligtvis många faktorer som spelar in vid valet av skidbacke ... men uppenbart är att de mindre lokala backarnas konkurrenskraft gentemot fjällen och alperna i första hand är att de är just lokala, inget annat. Har inte ens tänkt tanken att åka till Vallåsen en dag för att åka skidor vilket beror på att det att det tar mig 15 minuter till Romme Alpin ... Hur tänker du?

/MM

Mountain_Man tack för ditt svar. Jo såhär tänker jag:

1. "..mindre lokala backarnas konkurrenskraft gentemot fjällen och alperna.." eh va? Vem har pratat om konkurrensen mellan småbackarna och fjällen och alperna? Vi pratar väl egentligen om konkurrensen mellan att sitta framför datorn och småbackarna om något. Läs gärna forumtråden innan du svarar.

2. "första hand är att de är just lokala, inget annat." Men om du inte har något att bidra med behöver du inte svara. Vi har konstaterat att de små backerna är lokala. Det är det hela poängen med forumtråden. Mitt senaste inlägg handlar om vad som skulle få folk här att utnyttja de mindre backarna mer. Förstå frågan innan du svarar.

3. Att du inte har ens tänkt tanken på att åka till Vallåsen är ju helt ok för mig och jag förstår dig. Och jag kommer inte tvinga dig göra det. Jag har själv åkt i både Romme och Bjursås men det var jag bodde i Stockholm. Det är inte så lokala för oss i Malmö eller andra delar av Skåne, Blekinge, Halland etc. Vad du anser som södra Sverige vet jag inte, men iom vi bara diskuterar backar söder om Vättern så menar iaf jag att jag har satt ett område för forumtråden.

Jag tror du bara svarade utan att faktiskt läsa vad du svarade på.

OK ... jag gör ytterligare ett försök att förstå vad syftet med den här tråden är. Du har ställt följande frågor.

- Bästa skidbacke i södra Sverige?
- Om man skulle åka runt och testa sig igenom alla backar, vilka kriterier borde man sätta för att gradera hur bra backen är? Bortsätt från hur lång den är etc?
- Vad skulle få er att åka även i de mindre backarna?
- Vem har pratat om konkurrensen mellan småbackarna och fjällen och alperna?

Vidare utvecklar du frågeställningen genom följande tillägg "Vi pratar väl egentligen om konkurrensen mellan att sitta framför datorn och småbackarna om något" och "Mitt senaste inlägg handlar om vad som skulle få folk här att utnyttja de mindre backarna mer".

Mina svar ...
Eftersom jag inte åkt alpint söder om Vättern i Sverige har jag ingen uppfattning om vilken som är den bästa backen.

Det finns många faktorer att betygsätta, här följer ett förslag på de faktorer jag tycker är viktiga.
- Parkeringsmöjligheter
- Serveringar
- Fallhöjd
- Antal pister
- Variation i pister (utgår ifrån att offpisten är obefintlig)
- Pistning
- Antal liftar
- Liftkapacitet (eventuella liftköer)
- Park
- Snömängd och kvalitet (konstsnökapacitet)
- Allmänt intryck
- etc. etc.

Om jag förstått det rätt är det avgörande problemet med att driva en skidanläggning i sydsödra sverige, klimatet och inget annat. Är det kallt och det går att hålla bra kvalitet på åkningen kommer folk. Rätta mig om jag har fel!

Jo, det är jag som pratar om konkurrensen mellan de små backarna och fjällen! Yes!

That´s all kids!
MM

Mountain_Man: Det är mycket bättre input.
då skulle jag kunna dela in det i två grupper.

1. Saker som är svåra att ändra på och som troligtvis inte kan göras så väldigt mycket med i omedelbar närhet:
- Fallhöjd
- Antal pister
- Variation i pister
- Antal liftar
- Liftkapacitet
- Väder

2. Saker som är viktiga som troligtvis går att ändra på kortsiktigt:
- Parkeringsmöjligheter
- Serveringar
- Pistning
- Park
- Snömängd och kvalitet (konstsnökapacitet)
- Allmänt intryck

Iom grupp 2 är det som går att göra något åt inom kort så kanske det är dessa saker man vill utvärdera? Iom punkterna under grupp 1 är lite som det är just nu och kanske inte kommer ändras med det första.. Inte att den inte är viktig och inte skall tas med i en utvärdering, men jag tänker man åker gärna kortast möjlig distans för att få åka lite så man får ta lite det man har i sin närhet.

Jag skulle också lägga till:
- priser (liftkort med mera)
- Antal besökande (i forhållande till liftkapacitet etc. Åker man i kö?)
- Barnanpassning
- Offentlig transport till backen för den som inte har bil
- Event (skidskola etc)

Finns det fler punkter som skulle få er att åka till den lokala backen?

Hälsningar från kidsen (iom jag är under 40)

Vallåsen borde väl vara det uppenbara alternativet från Malmö. Ett annat är Vångabacken utanför Kristianstad. Där åkte jag varenda helg i början av 80-talet (fina vintrar då även i Skåne) som 9-10-åring när jag växte upp i nordöstra Skåne. Morsan dumpade av en på morgonen och hämtade på kvällen. 130 m fallhöjd. Hestra (Isaberg) är lite längre men det är väl den största "anläggningen" söderut. Har noll koll på priser etc. eftersom jag inte åkt där på 25 år. Men ni har väl fått snö därnere nu så det räcker till. Stockholm har bara lite fjös. Det är sprutsnö i backarna.

ck

Senast ändrad:
Tolvmannabacken i Kisa kändes som större än vad den är på pappret.

140 m Fallhöjd, 6 officiella nerfarter som kan varieras till ytterligare ~5-6 sträckningar.
Längsta backe 1200 m.

Konstsnö
Elbelyst
Restaurang
Värmestuga

Snödjup

Tillbaka
Topp