Moneyman Jag tycker du ska lyssna på Han giden/skidläraen peter, Jag tror han vet vad han talar om, utan att bara snacka skidskola, vist är det bra med en coach, men ärligt, vilken kvalitet/kompitens har skidlärarna som har nybörjare??????
Hitta en kompis som åker bra, härma honom/henne och börja i en backe som känns lagom, inte för brant, men utmanade. Om du carvar sladdar eller vrider med i början spelar mindre roll. Det är först när du tränar in ett rörelsemönster som du inte bör göra för många icke fördelaktiga rörelser. alltså behöver du inte vara orolig för det i början, ha kul, åk på spännande och utmanande ställen, jag är säker på att du har känslan (från brädan) och du kommer att hitta positionen ganska snabbt.
Skidåkning handlar mycket om att hela tiden vara i balans, alltså mitt på skidan, med kroppen beredd att möta nästa utmaning, sväng, hopp, puckel osv. Om du sladdar, eller carvar spelar mindre roll så länge du får önskat resultat; att du får skidorna att göra vad du vill.
Alla pratar om en position som du ska ha på kroppen. Denna position är mer en inställning. Tänk dig att du idrottar, känn dig beredd, att något ska hända som vill knuffa omkull dig. Där är position
Prova detta
1 Försök att alltid vara i balans mitt över skidorna i längsled (fram och bak).
2 Åk med skidorna lagom brett isär (så att du känner dig säker)
3 Våga luta dig (kroppen) lite åt sidorna som du gör på brädan, då får du carving på ett kick
4 vrid och styr skidorna med benen och fötterna för att skapa snabba resultat och luta kroppen inåt för att få kantade skidor.
Filma dig, kompisen och jämför, skaffa dig som peter skrev, en bild över hur du ser ut och hur du tror det ska kännas när du ser ut som du önskar. Filma igen osv. När du känner att du har hyffsad koll, då kan en lektion kanske vara i sin ordning. Vill du ha gratis tips titta in på denna sida www.youturn.eu Jag köpte boken "freeride" som beskriver allt och fick två bra instruktionsfilmer på köpet. Boken är kanon passar för alla, från de vanliga blåbackeåkarna till skidlärare/tränare (olika delar för varje kapitel) Rekomenderas för den faktiskt förklarar varför och hur inte bara en massa fraser.
Tråden varnar för att träna in felrörelser, det är viktigt att vara medveten om att om man tränar in (auotomatiserar)en "fel" rörelse är det mycket jobbigt att ändra senare.