Bästa tiden för att åka till Andermatt?

olaka

Medlem
Tvekar om vi ska åka till Andermatt v. 6 eller v. 11 2005. Vill ha mycket snö, och kall snö, dvs. sol och varmt har inte så hög prioritet. Men jag vet inte hur statistiken ser ut, är det kanske så mycket mer snö i mars än i februari, och samtidigt så mycket stabilare väder, att man bör vänta till mars? Vi har åkt till Serre Chevalier och St Anton v. 5-6 senaste två åren och varit jättenöjda med det, men snöförhållandena är kanske annorlunda i Andermatt? Ola

Jag var där 10/1-3/2. När jag kom dit var det cirka 2 meter snö och bra förhållanden. Under de första 3 veckorna så snöade det ungefär 2,5-3 meter. Så pudret var i princip ändlöst. Mellan snöfallen hade vi riktigt fina dagar med strålande sol.
Har hört av dom jag var med där nere att det var den bästa perioden den här säsongen.

Åk v 6. Var i Andermatt under 3 månader denna säsong. Jag hörde enligt lokala väderkillar att Februari brukar vara den månad då det enligt statistiken komemr mest snö i Andermatt. Mars brukar sällan få några "superdump". Mars är det ju lite varmere, kan vara plussgrader på nedre delarna av berget. Slutet av säsongen brukar kunna få stora dump, pga av stora väderväxlingar.

När det väl snöar i Andermatt så håller det ofta i ett tag, dimma och sånt tråkigt stannar lätt kvar. Tyvärr finns det inte mycket ställen att åka på vid sånt väder, så det gäller att ha lite tur.

gångna säsongen:
http://wa.slf.ch/fileadmin/messGallery/wi-2004-2AN.gif

/martin

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp