bästa transport sättet ner till alperna

Deleex

Ny medlem
Halloj

För mig som aldrig vart i alperna utan endast i våra svenska fjäll, undrar nu vilket
som egentligen är det bästa tranport sättet till exempelvis
franska alperna (Val Thorens, val D Isere). Jag funderar över buss eller flyg,
då flyg verkar smidigast och även sättet att ta sig ner snabbast på. Men om man ska flyga,
är det klokt att lämna snowboard utrustning hemma och hyra det på plats då eller ?

Komma gärna med era åsikter

Mvh

// Magnus

flyga föredrar jag. och utrustningen skulle jag absolut ta med. alltså min egen utrustning. vilket jag även kommer att göra när jag ska till Frankrike. :D

Jag föredrar också flyga.. är lite billigare att åka buss och du får en eller två extra skiddagar på de flesta charterresor (typ lion), men e så sjukt illa att sitta på bussen i ett dygn... Och ja, ta med egen utrustning! Kostar kanske 200 kr extra att flyga med sig bräda/skidor. Är ni flera som åker bör ni kunna lägga flera brädor/skidor i samma case om ni har ngt tillräckligt stort. Förutsatt att ni håller er under maxvikten för väskan.

Roos

jag kan bara hålla med föregående. flyg är att föredra och det kostar inte så mkt extra att ta med sina egna prylar.

har ni körkort kan ni ju alltid ta bilen. billigare än flyg, bekvämare än buss.

är det mer än en som har körkort så kan ni ju köra i ett streck och då kommer ni fram snabbare än vad ni gjort med bussen. är ni sedan 5 pers i bilen så blir det säkert även billigaren än att ta bussen.

en annan fördel med bil är att man kan själv bestämma när man ska ner och när man ska hem, man behöver alltså inte anpassa sig efter buss- och flygtider. man kan ju även utnyttja bilen nere i alperna genom att åka mellan olika system.

jag har alltid åkt buss, men sedan är jag ju student och tycker att 24 timmar i bussen inte är så farligt. På vägen ner så är det som en uppladdning och på vägen hem så köper man öl på båten. Man får ju också fler skiddagar som någon sa, det tycker jag e grymmt viktigt.

Har du aldrig testat buss så vet du ju inte hur det är. Det är inte så farligt som det låter...tycker jag iaf.

Tillbaka
Topp