Bästa vägen till Chamonix

tobben_marker

Ny medlem
Vilken är smidigaste/bästa vägen från
Lübeck till Chamonix??
Jag antar att man bör hålla sig i Tyskland så länge som möjligt som man slipper de franska motorvägsskatterna.
Snabbt svar önskas åker inom några dagar...

Mvh Tobben

Kör förbi Hamburg, Frankfurt och hela vägen ner till Basel. Kör mot Bern. Kör förbi Bern mot Lausanne. När du kommer till sjön, Lac Leman (Genevesjön) kör du mot Sion/St Bernhard pass/Martigny. I Martigny svänger du av mot Chamonix och Argentiere. Över ett bergspass och någon timme senare når du Cham. Lübeck - Cham = 16 timmar(?). Du kan också köra mot Geneve istället för Sion/... Från Geneve kör du mot Cham. Troligtvis längre väg. Se till att skaffa en riktig kartbok innan du åker. Det kan du tjäna många mil på...

Kör bara raka vägen till Bern, Autobahn nummer 7 och sedan 5 tror jag, sedan till Geneve och därifrån till Chamonix. Mycket lätt att hitta om du investerar 50 kronor i en europakarta. Tänk på att det kostar lite när du kommer på franska mototvägsnätet, men inte lika mycket som i Schweiz. 40 eller 50 CHR måste man punga ut med. Kolla också;
http://www.alpservice.com/bil.htm
>> radikala rAgnar <<

Basel, bern, jag blandade ihop det helt nu tror jag, det var ett par år sen. Men en kartbok skulle hjälpa dig..och vägen via Martigny istället för Geneve sparar både mil och tid. Men kolla med någon i cham så att inte passet är stängt...det blir en härlig omväg att vända tillbaka isåfall.

>> radikala rAgnar <<

Tillbaka
Topp